فونیکسریمکسبهتام

سهم معلولان در تدوین برنامه ریزی شهری چه میزان است؟

مناسب سازی امکانات حمل و نقل برای افراد معلول و نابینا امری ضروری است.

عصر خودرو- هر انسانی ممکن است در طول زندگی خود بر اثر عوامل مختلف و یا به صورت مادرزادی معلولیت را تجربه کند، معلولیتی که نه از سر اراده بلکه به دلیل شرایط مختلف به وجود آمده است.

مناسب سازی امکانات حمل و نقل برای افراد معلول و نابینا امری ضروری است.
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران،بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت حدود 10 درصد جمعیت جهان دارای معلولیت هستند که 2/4 درصد آنها معلولیت متوسط و شدید دارند همچنین بر اساس سرشماری سال 90 در ایران  بالغ بر یک میلیون نفر معلول زندگی می کنند که از این تعداد 133 هزار نفر آنها ساکن استان تهران هستند.

    کار کردن ،امرار معاش  و البته تردد ناتوانان جسمی هم از جمله مشکلات آن ها و هر جامعه ای به حساب می آید مشکلاتی که با تدابیر ویژه مسئولان می توانند  به راحتی کاهش و رفته رفته برطرف شوند اما با توجه به این که دولت سالیانه میلیون‌ها دلار برای بودجه‌های عمرانی کشور در نظر می‌گیرد، چرا معلولان سهم چندانی از این بودجه ها ندارند؟

    و آن ها  برای گذران زندگی خود با مشکلات بسیاری روبه رو هستند هرچند جای بسی خوشحالی است که برخی از مسئولان به عدم توجه و رسیدگی خود به این افراد واقف هستند.

    *تناقض در عملکرد و اظهارات برخی از دستگاه های دولتی و خصوصی

    طبق قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، سازمان‌ها باید امکانات لازم را برای سهولت در تردد معلولان فراهم کنند ولی متاسفانه نه تنها در این خصوص عملکرد مثبتی نداشته اند بلکه برخی از کلان شهرها نیز از ابتدایی ترین امکانات جهت تردد در مضیقه هستند.

    ایرج عبدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم مناسب سازی معابر عمومی جهت خدمات رسانی به افراد معلول و نابینا در کلانشهرهای کشور می گوید:متاسفانه زیرساخت‌های مناسب جهت خدمات‌رسانی به افراد معلول و نابینا در اکثر کلانشهرهای کشور فراهم نیست و علیرغم وجود قانون جامع حمایت از حقوق معلولان حقوق این قشر نادیده گرفته می‌شود .در همین راستا لازم است مسئولان ذی ربط نظارت بیشتری بر عمران محیط شهری داشته و زیرساخت های لازم را در اماکن و معابر عمومی برای تسهیل در تردد معلولان و نابینایان فراهم سازند برای سهولت در تردد افراد معلول و نابینا لازم است امکانات مناسب در ایستگاه های اتوبوس و مترو در نظر گرفته شود.

    متاسفانه برخی از سازمان های دولتی و خصوصی آمارهای غیرواقعی در خصوص مناسب سازی نهاد خود ارائه می کنند اما زمانی که این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد متوجه تناقض در عملکرد و اظهارات آن ها می شویم؛ در حالیکه مسئولان باید بدانند افراد معلول و نابینا نباید ابزاری برای رسیدن مدیران به اهداف‌شان باشند.

    گفتنی است ؛تعبیه نشدن امکانات مناسب برای  گذران امور زندگی که ناشی از نبود دوراندیشی و عدم توجه به نیازهای این قشر است، مشکلات فراوانی را برای آن ها بوجود آورده  و ما همچنان  امیدواریم که زمینه مناسب سازی معابر در کانون توجه جدی مسئولان ذی ربط قرار گیرد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو