فونیکسریمکسبهتام

در بررسی راهکار کاهش سهم موتورسیکلت از آلودگی هوا بیان شد

راه گران موتورسیکلت‌ها تا برقی شدن

عصر خودرو : آلودگی ناشی از تردد خودروها، امری انکارناپذیر است که دولتمردان آن را پذیرفته‌اند و در این زمینه راهکارهایی ارائه کرده‌اند که استفاده از موتورسیکلت‌های برقی یکی از مهم‌ترین این راهکارهاست و با توجه به نبود زیرساخت‌های لازم و قیمت بالای این وسایل، چندان عملی به نظر نمی‌رسد و تاکنون نیز با استقبال مواجه نشده است.

راه گران موتورسیکلت‌ها تا برقی شدن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، موتورسیکلت‌ها از متهمان اصلی آلودگی هوای کلانشهرها هستند و بیش از 6 برابر خودروهای دارای استاندارد یورو4 در آلودگی هوا سهم دارند. این آمار و ارقام را رحمت‌اله حافظی، رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی تهران در یکی از جلسات شورای شهر اعلام کرده و معتقد است تنها راهکار فوری کاهش این آلودگی، خروج موتورسیکلت‌های بنزینی و جایگزینی آنها با موتورسیکلت‌های برقی است.
    آلودگی هوای ناشی از تردد موتورسیکلت‌ها اگرچه موردتایید اهالی این صنعت است اما برخی از آنها معتقدند کیفیت پایین قطعات استفاده شده در موتورسیکلت‌ها مقصر اصلی این ماجرا است. محمدخادم منصوری، رییس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه  با اشاره به این موضوع می‌افزاید: موتور موتورسیکلت‌های مورد استفاده در ایران، از چین یا هند وارد می‌شوند اما قطعات ساخت کارخانه‌های داخل برای تولید محصول نهایی استفاده می‌شود. به گفته او، اگرچه بسیاری از واردکنندگان و سازندگان موتورسیکلت تلاش می‌کنند محصول نهایی باکیفیتی در اختیار مشتری قرار دهند اما یک مشکل در این میان، این است که بخش اصلی موتورسیکلت‌های وارداتی، چینی و هندی است و از کیفیت موتورسیکلت چینی نمی‌توان طرفداری کرد.


    وی با انتقاد از عملکرد برخی واردکنندگان در ورود قطعات بی‌کیفیت می‌گوید: دولت باید در حمایت از صنعت موتورسیکلت، یارانه‌ای به این بخش اختصاص دهد تا اهالی این بخش بتوانند قطعات باکیفیت وارد کنند. این کارشناس صنعت موتورسیکلت در بیان راهکاری برای کاهش نقش موتورسیکلت در آلودگی هوا، بر سهم بالای قطعات در عملکرد موتورسیکلت تاکید می‌کند. وی همچنین به کیفیت بالای موتورسیکلت‌های ژاپنی که پیش‌تر در کشور استفاده می‌شدند اشاره کرد و امیدوار است با لغو تحریم‌ها، دوباره شاهد ورود این موتورسیکلت‌ها و استفاده از آنها باشیم. منصوری استفاده از موتورسیکلت‌های برقی که مدتی است به عنوان راهکاری برای کاهش آلودگی موتورسیکلت‌ها مورد توجه است را چندان عملی نمی‌داند و معتقد است با توجه به قیمت بالای این موتورسیکلت‌ها که بین 15 تا 20میلیون تومان است، استفاده از آن برای مصرف‌کننده، جای تامل دارد. وی همچنین به نبود مسئله خدمات پس از فروش و نبود جایگاه‌های شارژ به عنوان دیگر مشکلات استفاده از موتورسیکلت‌های برقی اشاره می‌کند.


    راهکارها در دست بررسی
    راهکارهای کاهش سهم موتورسیکلت در آلودگی هوا، در قالب پیش‌نویسی در ناجا در دست بررسی است. این خبر را مرادعلی کیامهر، مسئول اداره بررسی تصادفات و تخلفات معاونت عملیات راهور ناجا اظهار می‌کند. او البته این اظهارنظر که موتورسیکلت‌ها 6 برابر خودروها ایجاد آلودگی می‌کنند را نمی‌پذیرد و می‌افزاید: باید اعلام شود که این ارقام براساس چه آنالیزی مشخص شده است. او یادآوری می‌کند: پیش از این موتورسیکلت‌های دوزمانه (پیستونی) فعالیت می‌کردند که سهم بالایی در آلودگی داشتند اما اکنون شماره‌گذاری آنها ممنوع شده
    است. کیامهر با اشاره به راهکار در نظر گرفته شده برای کاهش سهم موتورسیکلت‌ها از آلودگی، یعنی وارد کردن موتورسیکلت‌های برقی می‌گوید: یکی از دلایل استقبال نشدن از این موتورسیکلت‌ها، قیمت بالای آنهاست. نبود زیرساخت‌های لازم نیز از دیگر مسائلی است که به نظر می‌رسد مانع استقبال گسترده از این وسایل شود.


    موتورسیکلت برقی، نیازمند حمایت دولت
    تولید موتورسیکلت در ایران، از استانداردهای اجباری پیروی می‌کند و این اظهارنظر که نقش موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا بسیار زیاد است را باید متوجه کاربران دانست زیرا برخی مصرف‌کنندگان، سلیقه خود را روی موتور اعمال کرده و موتورسیکلت‌ها را دستکاری می‌کنند. این نظر بهمن ضیاءمقدم، دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران است. وی با اشاره به قیمت بالای موتورسیکلت برقی در کشورمان، معتقد است با توجه به اینکه تسهیلات خاصی برای مصرف‌کنندگان موتورسیکلت برقی در نظر گرفته نشده است، استقبال نشدن از این موتورسیلکت‌ها عادی است، آنهم در شرایطی که بیشتر مصرف‌کنندگان موتورسیکلت جزو قشر ضعیف جامعه هستند. این در حالی است که به گفته وی، در کشورهایی مانند چین، مالزی و تایلند که استفاده از موتورسیکلت‌های برقی رایج است، از طرف دولت تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود.
    تنها در تهران، بیش از 3میلیون موتورسیکلت تردد می‌کنند و اکنون موتورسیکلت‌ها به بخشی غیرقابل حذف از خیابان‌های کشور تبدیل شده‌اند که سهم بالایی در اشتغال و درآمدزایی افراد دارند. بنابراین دولتمردان باید ارائه راهکارهایی عملی برای کاهش سهم موتورسیکلت در آلودگی هوا را به خاطر داشته باشند؛ راهکارهایی که برای اجرایی بودن، باید مشاوره اهالی صنعت را در کنار خود داشته باشد. در حال حاضر به نظر می‌رسد، راهکاری همچون استفاده از موتورسیکلت برقی نه‌تنها مورد استقبال قرار نگرفته بلکه زیرساخت‌های عملی شدن آن نیز در کشور فراهم نیست و باید منتظر ارائه راهکارهای جدی‌تر و عملی‌تر در این زمینه بود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو