فونیکسریمکسبهتام

پرونده وام خودرو (۲۸)

سرانجام پرداخت وام خودرو چه می شود؟

عصر خودرو : با گذشت حدود ۲ هفته از وعده تسهیلات ۲۵ میلیونی خودرو و ارائه کارت های اعتباری بانک مرکزی همچنان در حال تدوین آئین نامه ها و دستورالعمل های پرداخت بوده وقرار است تا نیمه دوم آبان ماه این مرحله تکمیل و برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ شود.

سرانجام پرداخت وام خودرو چه می شود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین ، با وجود گذشت بیش از ده روز از اعلام پرداخت تسهیلات خرید خودرو و توزیع کارت های اعتباری در قالب بسته خروج از رکود، ساز و کار پرداخت این تسهیلات و تخصیص اعتبار همچنان نامعلوم است.

     آنچه تا این لحظه در بانک مرکزی نهایی شده، پرداخت تسهیلات خودرو به دو شیوه است؛ در یک روش متقاضیان خرید خودرو با مراجعه به بانک های عامل تسهیلات خرید دریافت می کنند و این تسهیلات را هنگام خرید خودرو به نمایندگان خودروسازان ارائه می کنند.

    در شیوه دوم نیز نمایندگان خودروسازان در طرح های فروش خود علاوه بر آورده نقدی خریداران، تسهیلات 25 میلیون تومانی را نیز به آن ها تخصیص می دهند. در ساز و کار نخست روش معمول پرداخت تسهیلات و در شیوه دوم از مدل خرید دین استفاده می شود.

    بانک مرکزی تا کنون به جمع بندی نهایی در مورد مدت بازپرداخت، ضامن یا وثیقه و... نرسیده است و آنچه در رسانه ها منتشر می شود گمانه زنی ها یا شنیده ها است.

    در مورد کارت های اعتباری نیز همچنان در مورد تعداد کل کارت های 10 میلیون تومانی و مدت بازپرداخت اعتبار تخصیص داده شده، جمع بندی نهایی حاصل نشده است.

    مرحله تدوین شیوه اجرای برنامه های خروج از رکود در حالی همچنان به طول انجامیده است. انتظار عمومی و منطقی این بود که اعلام پرداخت تسهیلات خرید خودرو تا سقف 25 میلیون تومان و توزیع کارت های اعتباری به مبلغ ده میلیون تومان برای خرید لوزام خانگی داخلی زمانی صورت گیرد که ساز و کار پرداخت این تسهیلات مشخص شده باشد ولی به نظر می رسد دولت آنچنان برای اعلام این برنامه ها عجله داشته که حتی منتظر تعیین شیوه پرداخت آن نیز نشده است.

    گواه این تعجیل عجیب نیز اخباری است که سه شنبه بعد از نشست خبری مشترک رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان مدیریت و وزیر اقتصاد از تصمیمات شورای پول و اعتبار منتشر شد.

    به گزارش روابط عمومی عمومی بانک مرکزی بخش های مرتبط با بانک مرکزی و شبکه بانکی در بسته سیاستی خروج از رکود در جلسه سه شنبه 28 مهر ماه شورای پول و اعتبار به تصویب رسید. این یعنی زمانی که رئیس کل بانک مرکزی وعده پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو و توزیع کارت اعتباری 10 میلیون تومانی و حتی کاهش مشروط نرخ سپرده قانونی بانک ها را در جلسه شنبه 25 مهر ماه می داد، هیچ یک از این برنامه ها به تأیید شورای پول و اعتبار نرسیده بود!

    نتیجه چنین تعجیلی نیز طی ده روز اخیر خود را به خوبی نشان داده است؛ بانک مرکزی همچنان در حال تدوین آئین نامه ها و دستورالعمل های پرداخت تسهیلات 25 میلیونی خودرو کارت های اعتباری است و قرار است تا نیمه دوم آبان ماه این مرحله تکمیل و برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط