فونیکسریمکسبهتام

خودرو برقی و هیبریدی(۱۵۴)

گسترش همکاری‌ ایران و آلمان در زمینه خودروهای برقی و هیبریدی

عصر خودرو- همزمان با حضور هیات ۱۳۰ نفره آلمانی‌ها در ایران چند مقام اتاق‌های بازرگانی کشور از نحوه همکاری‌های اقتصادی آینده ایران و آلمان سخن گفتند و پیشنهادهای ایران به آلمانی‌ها را بیان کردند.

گسترش همکاری‌ ایران و آلمان در زمینه خودروهای برقی و هیبریدی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز ،  در سفر اخیر هیات تجاری 130 نفره ایالت باواریای آلمان، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و همچنین اتاق بازرگانی تهران دیدارهایی را با این هیات داشتند و گسترش همکاری‌های ایران و این ایالت از آلمان مورد تاکید قرار گرفت. اما مذاکرات این چنینی چه تاثیری بر روابط اقتصادی این دو کشور می‌گذارد؟عباسعلی قصاعی، عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و آلمان در این خصوص گفت: در بیش از 100 رشته ایران با آلمان روابط خود را گسترش خواهد داد، به‌خصوص در رشته‌هایی که فعالیت ایران در آنها کم است. مانند انرژی‌های تجدیدپذیر و خودروهای برقی و هیبریدی.

    وی خاطر نشان کرد: تجارت ایران با آلمان کم و کان ادامه دارد، اما در زمان تحریم‌ها مقدارش به یک سوم گذشته تقلیل پیدا کرده بود که انشاالله از اول سال میلادی پس از رفع تحریم‌ها به شدت این رابطه فعال می‌شود. زیرا برای مرتبه چهارم و پنجم است که گروه‌های حدود 100 نفری به ایران آمده‌اند و همه علاقه‌مند به همکار با ایران هستند.

    قصاعی ادامه داد: همه کشور‌هایی که برای سرمایه‌گذاری به ایران آمده‌اند، منتظر انجام اقداماتی از جانب ایران هستند، پس از انجام این اقدامات از طرف ایران، عملیات را شروع می‌کنند. عمدتاً همکاری ایران و آلمان در دو رشته انرژی‌های تجدید پذیر که برای محیط زیست و آلودگی هوای ما بسیار مفید است و هم خودروهایی که سوختشان فسیلی نیست، مثل خودرو‌های برقی هیبریدی و حتی هیدروژنی، هست.

    وی همچنین گفت: البته ایران دریایی از رشته‌هایی است که باید در آنها سرمایه‌گذاری کرد و جلو رفت، مانند رشته‌های فنی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی در شهرها و روستا‌ها و اقدامات زیربنایی مثل آبیاری‌‌های مدرن که مصرف آب را به یک چهارم و گاهی یک دهم می‌رساند، این رشته‌ها برای ایران مهم است، تا معضلاتی که ایران دارد رفع شود.

    رضی میری، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران هم در این مورد گفت: بسته به اینکه فرصت سرمایه‌گذاری را چگونه تعریف کنیم می‌توان نظرات متفاوتی اعلام کرد. کشوری که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند، هدفش این است که این پول منجر به نتیجه شود و سپس تخصیص درآمد و افزایش فروش به ایران داشته باشد. ما باید برسی کنیم این ساز و کار را می‌توانیم برای این ‌کشور‌ها فراهم کنیم یا نه؟

    وی تاکید کرد: باید از خودمان بپرسیم، بعد از هیات‌هایی که آمدند و رفتند گزارشی داده شد، که این هیات‌ها در فلان کار سرمایه گذاری کردند؟ من که تا به‌حال چیزی نشنیدم. تصور من این است که اقبال و علاقه در کشورهای دیگر برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد و بی‌نتیجه بودن، آمدن و رفتن سرمایه‌گذاران نشان دهنده این است که ما آمادگی پذیرش سرمایه‌گذاری نداریم و باید از طرف خودمان آسیب شناسی کرده و ببینیم چرا این آمدن و رفتن‌ها بی‌نتیجه به نظر می‌رسند.

    میری ادامه داد: آلمان‌ها خیلی به ایجاد روابط تجاری و بازرگانی در ایران علاقه دارند و در ابتدا مرسدس و فولکس‌واگن برای مذاکره به ایران آمدند اما  فعلا هیچ اتفاقی نیافتاده است.آلمانی‌ها در خیلی از زمینه‌ها به کشور‌های اطراف منطقه ایران، صادرات دارند. توصیه‌ای که می‌توان کرد این است که کارخانه‌‌های خود را در ایران بنا کنند و از طریق ایران به کشورهای همسایه صادر کنند، این بهترین نحوه سرمایه‌گذاری در ایران است.

    میری تاکید کرد: ایران باید به کشور‌هایی که برای سرمایه‌گذاری می‌آیند بگوید ما نیاز به پول نداریم و خواستار تکنولوژی هستیم و می‌خواهیم شما کالاهایتان را در ایران تولید کرده و صادر کنید. این باید جزو شرط‌های ما باشد، بهترین کار همین است ولی معلوم نیست مشکل کار از کجاست که میسر نمی‌شود! آلمان یکی از کشورهای بزرگ صنعتی است و بسیاری از تولیدات خودش را به دنیا صادر می‌کند و در خیلی از کشورها سرمایه‌گذاری کرده است. مثلا در برزیل و پرتغال ماشین تولید می‌کند و کارخانه‌هایشان را در آنجا بنا کرده‌‌اند، در نتیجه خیلی دور و بعید نیست که ما از آلمان‌ها همچین خواسته‌ای داشته باشیم. اما امکاناتی که پرتغالی‌ها یا برزیلی‌ها برای آلمانی‌ها فراهم کرده‌اند، را ما می‌توانیم فراهم کنیم یا نه؟ این سوالی است که باید مطرح شود.

    محمد حسین برخوردار، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران هم در این باره به اقتصادنیوز گفت: آلمانی‌ها دارای تجارب خوبی در صنعت هستند و ایران می‌تواند همکاری‌های متقابل، خیلی خوبی با این کشور داشته باشد.

    وی در پاسخ به اینکه، ایران در چه زمینه‌هایی می‌تواند با آلمان روابط تجاری خود را آغاز یا گسترش دهد؟ گفت: به دلیل اینکه آلمان یک کشور صنعتی شناخته شده است و در تمام زمینه‌ها شاخص‌هایش نسبت به دیگر کشورها بسیار مثبت به نظر می‌رسد، بنابراین در زمینه‌های مختلفی این امکان وجود دارد؛ از جمله در حوزه شیمیایی، بحث‌های رنگ و پایه‌های رنگ در سرامیک، خودرو و لوازم خانگی می‌توان این اهداف را دنبال کرد.

    برخوردار خاطرنشان کرد: در حال حاضر زمینه‌های تجاری فراهم است و این موضوع بستگی دارد کشور‌های مقابل چه خواسته‌هایی داشته باشند. قبل از تحریم‌ها سرمایه‌گذاری‌های نفت و پتروشیمی بسیار خوب صورت گرفته و از این به بعد هم صورت خواهد گرفت ولی ما انتظار داریم در بخش صنایع، معدن، کشاورزی و مخصوصا مهار آب‌ها و استفاده بهینه از آب‌های موجود این روابط گسترش یابد. در بخش لوازم خانگی، خودروسازی و همچنین سرامیک وارد شویم و بتوانیم همکاری متقابلی هم برای صادرات و هم برای واردات داشته باشیم.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو