فونیکسریمکسبهتام

گزارشی از بزرگراه مکانیزه صدر که دستی اداره می شود

ماموری که « درِ» بزرگراه هوشمند پایتخت را ترافیک به ترافیک باز می‌کند

عصر خودرو- میلیاردها تومان برای هوشمند سازی بزرگراه صدر هزینه شد. سرعت در کندروهای بزرگراه ۴۰ کیلیومتر است ولی درهای آهنی در این قسمت ها نصب شده که همزمان با ترافیک یک مامور آن را باز و بسته می‌کند این هم عاقبت بزرگراه هوشمند شهر است.

ماموری که « درِ» بزرگراه هوشمند پایتخت را ترافیک به ترافیک باز می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس،ترافیک در ساعات پیک در پروژه صدر_نیایش بیداد می‌کند. وقتی به قیف ترافیکی میلیاردی شهر رسیدید باید حداقل زمان در نظر گرفته شده برای گرفتار شدن در ترافیک را به صورت خوشبینانه یک ساعت در نظر بگیرید.

    پروژه صدر- نیایش با هزینه بیش از  سه هزار میلیارد تومان ساخته شد تا بار ترافیک این محدوده را کاهش دهد. شهرداری تهران هزینه زیادی صرف کرد تا این پروژه هوشمند شود و تمامی مسایل ترافیکی را به صورت مکانیزه کنترل می کند ولی به تازگی به نظر می رسد دیگر از دوربین ها قطع امید کرده و دری در برخی خروجی های صدر قرار داده اند تا در مواقع ترافیک به همراه یک مامور باز و بسته شود. همین امر باعث پس زدن ترافیک بر روی پل شده و مردم را گرفتار می کند.

    البته ورودی شریعتی از بالای پل به صدر همسطح در بیشتر موارد توسط نیوچرسی و ماشین پلیس که به صورت مورب پارک شده مسدود است؛ البته در ساعت پایانی شب در برخی از موارد شاید این ورودی باز شود.

    بزرگراه صدر 2 طبقه شد تا مردم بدون گیر افتادن در ترافیک ولیعصر، اسفندیار و مدرس وارد صدر شوند ولی دریغ از کم شدن ترافیک.

    تمام اتوبان های منتهی به نیاش و صدر مانند چمران و همت غرب ترافیک تقریباً روانی دارند ولی وقتی وارد ورودی تونل نیایش می شوید به یک قیف ترافیکی می‌رسید که باید مدت های طولانی در ترافیک آن گرفتار شوید.

    حداکثر سرعت در داخل تونل 60 کیلومتر و در بالای پل 70 و در زیر پل 80 کیلومتر است اما در زمان ترافیک سرعت بیش از 10 کیلومتر نیست و باید ساعت ها در ترافیک گرفتار شوید.

    صرف هزینه برای ایجاد ترافیک کیلومتری!

    به گفته مسئولان شهری تونل نیایش بر اساس استاندارهای روز دنیا ساخته شده است و ورودی ها و خروجی های زیادی دارد.

    ترافیک در این پروژه بیداد می کند و در بیشتر موارد هم بر روی تابلوهای ورودی اعلام می کند که ترافیک سنگین است.

    مازیار حسینی مجری پروژه نیایش در این باره به خبرنگار فارس گفت: بنده به عنوان مسئول تیم طراحی و اجرای 2 پروژه تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر در نامه ای به شهردار تهران از وی خواستم این موضوع را در شورای عالی ترافیک شهر تهران مطرح کنند که اگر به پیش بینی ها و تدابیر طراحان پروژه توجه شود، تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر هیچگاه به صورت یک گلوگاه ترافیکی عمل نمی کنند.

    معاون سابق فنی و عمران شهرداری و مجری پروژه صدر _نیایش گفت: ما پیش بینی عاقلانه ای کردیم که اگر هریک از سازه های پل یا تونل به هر دلیلی از مدار سرویس دهی خارج شد، سازه دیگر بتواند به صورت مستقل پذیرای بار ترافیک باشد. بر این اساس مجموعه ای از دسترسی های اضطراری در محل ورودی بزرگراه طبقاتی صدر به تونل نیایش طراحی و اجرا شد که مثلا اگر تونل یا پل در حال تعمیر و نگهداری بود سازه دیگر قابلیت استفاده داشته باشد.

    وی ادامه داد: اما متاسفانه در مرحله بهره برداری تمام این دسترسی ها که در واقع باید در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار گیرند باز شدند و زیر بار ترافیک رفتند.

    حسینی در ادامه افزود: باز شدن دسترسی های اضطراری، علاوه بر ایجاد گره ترافیکی باعث تحریک تقاضای سفر نیز شده است. در حالی که مدیریت و تنظیم سفر از جمله مواردی است که به دقت در طراحی این پروژه ها لحاظ شده است. به عنوان مثال براساس طراحی انجام شده، اگر شهروندان ساکن در محلات چیذر، قیطریه و نیاوران بخواهند به مرکز شهر سفر کنند باید از طریق تقاطع های کاوه یا قیطریه وارد پل صدر شده و مستقیما وارد مسیر شرق به غرب تونل شوند. اما الان به جای انتخاب چنین مسیری، بسیاری از شهروندان از طریق خیابان شریعتی مستقیما وارد تونل شده و در نتیجه ترافیک روی پل حتی تا تقاطع خیابان قیطریه نیز پس می زند.

    معاون سابق شهردار تهران یادآور شد: در واقع ما علاوه بر ایجاد گره ترافیکی حتی تقاضای ترافیک را نیز تحریک کرده ایم چرا که براساس طرح، دسترسی خیابان شریعتی باید فقط به تراز صفر بزرگراه صدر برقرار باشد. در این الگو هیچ مسیر یا دسترسی خاصی از مجموعه گزینه های پیش روی شهروندان حذف نشده است. یعنی تمام دسترسی هایی که قبل و بعد از احداث بزرگراه طبقاتی صدر موجود بوده حفظ شده و تغییری در مسیرهای مورد تردد شهروندان ایجاد نشده است.

    وی ادامه داد: از این رو تضمین می کنم که اگر ورودی و خروجی های اضطراری بر اساس آنچه در طرح تدقیق شده، مسدود شوند و صرفا در مواقع اضطراری سرویس دهی کنند، در هیچ ساعتی شاهد ترافیک بسته نباشیم و حتی در زمان های اوج عبور و مرور با جریان روان ترافیک مواجه شویم. با ذکر این یادآوری که در هیچ کشوری، طراحی ظرفیت معابر براساس ساعات اوج ترافیک انجام نمی شود و در واقع در همه جا پذیرفته اند که هر معبری ممکن است در ساعاتی از طول شبانه روز شاهد ترافیک سنگین باشد.

    هنوز هم هزینه تمام شده پروژه صدر_نیایش مشخص نیست اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که اگر به مباحث ترافیکی و نکات ریز در این پروژه توجه شود شاهد ترافیک نخواهیم بود و مردم ساعت ها وقت خود را در ترافیک هدر نمی‌دهند.

    اقبال شاکری عضو شورای اسلامی شهر تهران  با اشاره به ناهماهنگی هایی که در بهره برداری از پروژه صدر- نیایش بین شهرداری و پلیس راهور صورت گرفته، گفت: در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری، با پلیس راهور جلسه ای درباره پروژه صدر- نیایش داشتیم تا راهکاری برای ترافیک این محور پیدا کنیم.

    ابوالفضل قناعتی عضو هئیت رئیسه شورای شهر در این باره گفت: اساسا نیازی به ساخت پل صدر نبود و تونلی طویل از سر چمران تا امام علی (ع) برای رفع ترافیک منطقه کفایت می کرد.

    وی با تایید ترافیک سنگین محور صدر در ساعات پیک ترافیک گفت: در مسیر شرق به غرب تونل نیایش در ساعات شلوغی مشکل داریم، دلیل آن هم مسیر دوربرگردان به سمت سئول است و بخشی از آن هم ناشی از خودروهایی است که از چمران وارد نیایش می شوند که باعث کاهش سرعت و ایجاد مشکل برای خودروهای ورودی از صدر می شود.

    قناعتی ادامه داد: با بررسی هایی که در کمیسیون عمران انجام دادیم، قرار شد پل دوربرگردان به سمت سئول به صورت راست گرد ایجاد شود تا بار ترافیک را قدری کاهش دهد. اما اصل اینکه در چنین مسیری تصمیم به احداث تونل و پل گرفته شد، ناشی از این است که دوستان شهرداری و شورای سوم بدون توجه به وضعیت واقعی منطقه سیاستگذاری کردند.

    قناعتی تصریح کرد: دوستان مشکل یک نقطه را حل کردند، اما غافل از این بودند که نقاط دیگر دچار مشکل می شوند و این مسئله مانعی برای تحقق اهداف پروژه می شود. گفته می شود هزینه 3 هزار میلیارد تومانی برای پروژه صدر خرج شده و البته در طول کار هم قراردادها و هزینه های پیش بینی نشده ای پیش می آید که موجب تغییر مبالغ اولیه می شود. در حالی که به نظر ما با این مبلغ بهتر بود از ابتدای بزرگراه چمران در نیایش تا ابتدای بزرگراه امام علی (ع) در صدر تونل احداث می شد.

    منشی هیات رئیسه شورا درباره تهاترهای پروژه صدر گفت: بخشی از هزینه پروژه صدر- نیایش از طریق تهاتر ملک ایران زمین با بابک زنجانی تامین شده است. بنابراین شهرداری بابت دیون خود املاک متعددی را واگذار می کند، اما نمی دانم تهاتر بوستان مادر بابت پروژه صدر بوده است یا خیر.

    وی درباره راه حل های احتمالی برای کاهش ترافیک بزرگراه صدر و تونل نیایش گفت: رمپ و لوپ هایی که پل صدر را به حاشیه های اتوبان صدر وصل می کند، اندک است و باید به تعداد اضافه شود؛ اما از آنجا که لازم است املاک زیادی برای این کار تملک شود، با توجه به گرانی منطقه، هزینه احداث هر رمپ و لوپ بسیار زیاد است.

    قناعتی درباره تاثیر دوربین های کنترل سرعت بر افزایش ترافیک پل صدر نیز گفت: ما نیز بحث سرعت را مطرح کرده ایم که سرعت 70 کیلومتر برای پل صدر کم است و باید روی 80 برود. چند وقت پیش در سفری به چین، شاهد بودم که سرعت مجاز روی پلی 53 کیلومتری که فرودگاه شانگهای را به شهر شانگهای متصل می کند، 120 کیلومتر بر ساعت است. البته شرایط آن پل با پل صدر فرق دارد، اما با این حال سرعت 70 کیلومتر برای پل صدر کم است و می توان 10 تا 20 کیلومتر به این سرعت افزود تا از بار ترافیک کاسته شود.

    تونل نیایش در مباحث ایمنی کامل است و در این باره محمد باقر قالیباف شهردار تهران اشاره ای به ویژگی های منحصر به فرد تونل نیایش کرد و گفت:  تونل نیایش همه استاندارهای جهانی دنیا را دارد به خصوص در بحث ایمنی دسترسی ها که در هر 500 متر بین تونل شمالی و جنوبی برقرار شده و در هر دویست متر نیز دسترسی خروجی برای افراد را داریم.

    شهردار تهران اضافه کرد: تونل نیایش در بحث روشنایی، سیستم آتش نشانی، کنترل ترافیک و به طور کلی همه سیستم ها بسیار دقیق و هوشمند است و موضوع آلودگی هوا را در آن نخواهیم داشت.

    تعداد خودروها در شهر روز به روز افزایش می یابد و از آن سوی خودروهای فرسوده خارج نمی شوند و همین امر باعث بروز ترافیک در شهر می‌شود.

    احمد دنیا مالی عضو شورای اسلامی شهر تهران و معاون سابق شهردار تهران در این مورد گفت: در مورد تونل، سیلابس ها و مکانیسم های خاصی وجود دارد که بر مبنای آیتم های گوناگون کار زیرزمینی، می توان هزینه ساخت تونل را محاسبه کرد و در بررسی هایی که ما انجام دادیم، به نکته خاصی درباره تونل نرسیدیم. اما درباره پل صدر، گزارش هایی را از شهرداری دریافت کرده ایم. به هر حال نوع کار، ویژه است و چنین پروژه ای در سطح تهران نداشته ایم که در حین تردد ترافیکی از زیر پل، کار ساخت در تراز مثبت یک در حال انجام باشد. به نظرم این هنر مهندسی دست اندرکاران پروژه بوده و طبیعتا چنین شرایطی، یک سری هزینه های اضافی را به کار تحمیل می کند. جنس پروژه پل صدر، خاص است و نمی توان هزینه های آن را با پروژه های عمرانی عادی شهری مقایسه کرد.

    وی ادامه داد: ظرف کمتر از ده سال گذشته، تعداد خودروهای کشور سه برابر شده و این نکته مهمی است که در ارزیابی های ترافیکی معمولا به آن توجه نمی شود. بنابراین تقاضای سفر درون شهری به طور طبیعی افزایش چشمگیری یافته و این مسئله بر افزایش مدت زمان سفر تاثیر گذاشته است.

    دنیا مالی گفت:‌اما همه مشکلاتی که ما در راست گرد مدرس به صدر داشتیم، حتی در زمان پیک ترافیک هم برطرف شده و ترافیکی که معمولا تا پل های فجر پس می زد، اکنون دیگر مشاهده نمی شود.

     با وجود اینکه سال ها از افتتاح پروژه صدر_نیایش می‌گذرد باید منتظر ماند و دید مدیریت شهری برای کاهش ترافیک و معطلی شهروندان در پروژه ای که گفته می شود موجب صرفه جویی اقتصادی  شده، چاره ای می اندیشید یا خیر.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو