فونیکسریمکسبهتام

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور:

تمرکز بر تجربیات جهانی راهگشای معضل ترافیک کلان‌شهرها است

عصر خودرو- رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با ضروری دانستن اصلاح و ارتقا فرهنگ ترافیک در کشور، گفت: بهره‌گیری از تجهیزات و امکانات و تمرکز بر تجربیات جهانی راهگشای معضل ترافیک کلان‌شهرها است .

تمرکز بر تجربیات جهانی راهگشای معضل ترافیک کلان‌شهرها است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، سردار تقی مهری ظهر چهارشنبه در افتتاحیه ششمین نشست مشترک معاونین حمل‌ونقل و ترافیک و روسای پلیس راهور کلان شهرهای کشور در همدان و جمع خبرنگاران بابیان این مطلب که ترافیک به‌عنوان یک چالش در زندگی شهرنشینی امروز گریبان گیر همه شهروندان شده است، اظهار داشت: اگرچه وسایل نقلیه موجب آسانی در حمل‌ونقل شده اما در کنار آن چالش‌ها و مشکلات متعددی در حیطه سلامتی و پدیده‌های اجتماعی برای انسان‌ها به وجود آورده است.

    وی با افزودن این نکته که این مشکلات در همه کلان‌شهرها وجود دارد و هیچ شهری به‌عنوان کلان‌شهر مطرح نیست که در آن ترافیک وجود نداشته باشد، گفت: شهروندان کلان‌شهرها روزانه با مشکل ترافیک سروکار دارند که یا مسافر یا راننده و یا عابر هستند.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با اشاره به اینکه باید عوامل مؤثر در بروز ترافیک را بدانیم، ادامه داد: انسان، خودرو و جاده سه عامل اساسی هستند که البته شرایط جغرافیایی و قوانین نیز تأثیر زیادی در بروز این پدیده دارد و تبعات منفی اجتماعی در پی ترافیک ایجاد می‌شود.

    اقدامات سنتی در کلان‌شهرها پاسخگوی حل ترافیک نیست

    سردار مهری با تأکید بر اینکه اقدامات سنتی در کلان‌شهرها پاسخگوی حل ترافیک نیست و هیچ راهی به‌جز راهکارهای علمی برای حل این معضل مناسب نخواهد بود، افزود: امروز در کشور بیش از 17 میلیون خودرو و حدود 11 میلیون موتورسیکلت شماره‌گذاری شده و هرساله نیز بر این تعداد افزوده می‌شود.

    وی با طرح این سؤال که آیا متناسب با رشد وسایل نقلیه زیرساخت‌ها نیز رشد کرده؟ گفت: به‌طورقطع نیاز به برنامه‌ریزی در وزارت کشور، راه و شهرسازی و شوراهای کلان‌شهر و سایر نهادهای مسئول وجود دارد چراکه همه ما در قبال این مسئله مسئولیم.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با اشاره به اینکه در آستانه برنامه ششم هستیم و باید هرگونه اقدامی بر اساس برنامه‌های تنظیم‌شده باشد، عنوان کرد: برنامه چشم‌انداز 20 ساله از سوی مقام معظم رهبری به همه دست‌اندرکاران قوای سه‌گانه و مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ‌شده و باید در برنامه‌های بعدی به آن اهداف دسترسی پیداکرده باشیم.

    سردار مهری با تأکید بر اینکه شاخص گذاری بدون برنامه امکان‌پذیر نیست، یادآور شد: باید بر اساس شاخص گذاری‌ها به‌طور دائم اقدامات رصد و پایش شود تا به‌وسیله آن بر مشکل ترافیک چیره شویم.

    وی با اشاره به اینکه با یک بارندگی مشکل ترافیک در خیابان‌های کلان‌شهرها نمایان می‌شود، گفت: خیابان‌ها ظرفیت و گنجایش ترافیک را ندارند.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور به وظیفه شهرداری‌ها و وزارت شهرسازی و حمل‌ونقل در درون و نیز خارج از شهرها اشاره و عنوان کرد: قوه‌های سه‌گانه و متولیان امر باید راهگشای مشکلات باشند و هرکجا که قانون و مقررات نیازمند اصلاح است این کار صورت گیرد.

    سردار مهری به این مسئله که باید برنامه‌ای که مقام معظم رهبری به‌منظور رفع مشکلات زیست‌محیطی ناشی از ترافیک مطرح کرده‌اند عملیاتی شود، ادامه داد: باید با هم‌اندیشی و اقدامات مشترک این موضوع حل و از طرفی کارها با تعامل و هماهنگی همه دستگاه‌ها انجام شود.

    وی بابیان اینکه اجرای بسیاری از طرح‌ها نیاز به تأمین منابع مالی دارد، اضافه کرد: بخشی از درآمد جریمه‌ها در حوزه حمل‌ونقل شهرداری به حل مشکل ترافیک اختصاص یابد و طبق قانون بخشی از اعتبارات صرف امکانات حوزه حمل‌ونقل شود.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با افزودن این مطلب که مناطقی که نیازمند اعتبار برای رفع مشکل حمل‌ونقل و ترافیک هستند برای خرید تجهیزات موردنیاز اقدام کنند، افزود: مسئولین استانی به تفکیک هر شهر درامدهای حاصل‌شده را پیگیری کنند و مشکلات را در هر شهر حل نمایند.

    40 درصد کشته‌شدگان تصادفات رانندگی در استان همدان موتورسیکلت‌سواران هستند

    سردار مهری بابیان اینکه در استان همدان 40 درصد کشته‌شدگان در تصادفات رانندگی موتورسیکلت‌سواران هستند، ادامه داد: در میانگین کشوری موتورسواران 35 درصد کشته‌شدگان تصادفات را شامل می‌شوند که نیاز به ساماندهی و اجرای مقررات در این زمینه در شهرستان‌های استان است تا ایمنی این افراد افزایش یابد.

    وی با افزودن اینکه طبق آمار کشوری 44 درصد از کشته‌شدگان تصادفات عابران پیاده هستند، گفت: عابران پیاده در همدان 40 درصد از کشته‌شدگان هستند که نشان‌دهنده وضعیت مناسبت‌تری نسبت به آمار کشوری دارد.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با افزودن این نکته که بهره‌گیری از تجهیزات و امکانات فناوری و تمرکز بر تجربیات جهانی می‌تواند راهگشای معضل ترافیک کلان‌شهرها باشد، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد در تونل و پل‌هایی در تهران که از تجهیزات کنترلی استفاده‌شده یا تصادف رخ نداده و یا اگر رخ‌داده کشته‌ای نداشته است.

    سردار مهری ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی نیز دو کشور سوئد و هلند را به دلیل استفاده از سیستم ITS معرفی کرد که کلان‌شهرهای آن از فناوری و تجهیزات استفاده کرده‌اند.

    وی بابیان اینکه روشنایی، مهندسی معابر و معماری شهری نیز در بروز تصادفات نقش دارد، گفت: درزمینهٔ استانداردهای فنی خودرو و سوخت نیز باید گام‌هایی برای ارتقا برداشته شود.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با تأکید بر ضرورت استفاده از وسایل نقلیه پاک برقی و هیدرولیکی، افزود: در کلان‌شهرها موتورسیکلت‌هایی وجود دارد که مربوط به دو دهه قبل است که شش برابر خودرو آلودگی تولید می‌کنند و باید ساختار آن‌ها تغییر کند.

    اصلاح و ارتقا فرهنگ ترافیک در آستانه برنامه ششم ضروری است

    سردار مهری با یادآور شدن این نکته که اصلاح و ارتقا فرهنگ ترافیک در آستانه برنامه ششم ضروری است، گفت: همه دستگاه‌های متولی باید در این زمینه کمک کنند و در حال حاضر نسبت به گذشته وضع بهتری داریم.

    وی بابیان اینکه در سال 84 حدود 27 هزار و 800 کشته در تصادفات رانندگی در کشور وجود داشت، افزود: در پایان سال 93 این آمار به 16 هزار و 800 نفر رسید که کاهش بیش از 10 هزار کشته در تصادفات نشان از همکاری همه دستگاه‌های متولی دارد.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با تأکید بر اینکه 16 هزار و 800 کشته در سال عدد بزرگی است که باید از ابزار قانونی و آموزش در همه مقاطع تحصیلی برای کاهش آن بهره برد، گفت: امروز در کشور 10 هزار دانش‌آموز همیار پلیس، 15 هزار نفر دهیار به‌عنوان راهوران معلم و تعداد زیادی معلم به‌عنوان فرهنگ یاران وجود دارد.

    سردار مهری افزود: برگزاری کلاس‌های آموزشی بخشی از مشکلات را حل خواهد کرد و رصد و پایش وظایف سایر دستگاه‌ها پیرامون این حوزه در مراکز مشخصی ضروری است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط