فونیکسریمکسبهتام

گوگل بدون استفاده از اطلاعات شهری، اطلاعات ترافیک شهرهای ایران را از کجا می‌گیرد؟!

عصر خودرو- بخش عمده شهروندان سرویس Location خود را به صورت پیش‌فرض روی گزینه روشن قرار داده‌اند و اطلاعات مکان آنها از طریق اینترنت موبایل به گوگل منتقل می‌شود. گوگل با محاسبه سرعت حرکت کاربران یک محدوده، می‌تواند تخمین بزند که آیا یک مسیر دارای ترافیک شدید است یا کاملا روان است.

گوگل بدون استفاده از اطلاعات شهری، اطلاعات ترافیک شهرهای ایران را از کجا می‌گیرد؟!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از میزان؛ با استفاده از خدمات نقشه گوگل از این پس می‌توانید از وضعیت ترافیک در خیابان های تهران و دهها شهر دیگر ایران آگاه شوید و بر مبنای میزان ترافیک برای رسیدن به مقصد برنامه ریزی کنید.

    بنا براین گزارش در بسیاری از نقاط جهان شهرداری‌ها اطلاعات ترافیکی را به صورت api در اختیار گوگل می‌گذارند. شهرداری‌ها اطلاعات سرویس‌های حمل و نقل شهری ( زمانبندی مترو، اتوبوس و ... ) را هم به همین طریق به گوگل منتقل می‌کنند تا از این طریق در اختیار شهروندان قرار گیرد.

    در ایران به دلیل نبود رابطه با گوگل و یا تحریم‌ها، این انتقال اطلاعات به گوگل انجام نگرفته و هنوز هم نمی‌توان زمانبندی حرکت مترو یا اتوبوس‌ها را روی گوگل مپ مشاهده کرد، اما نقشه ترافیک نیازی به اطلاعات شهرداری ندارد چرا که مقایسه اطلاعات این نقشه با نقشه ترافیک شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران نشان می‌دهد که اطلاعات نقشه گوگل دقیق است مانند اینکه که گویا از طریق دوربین‌های نظارتی شرکت کنترل ترافیک تهران در دسترس قرار می‌گیرد اما اینطور نیست.

    گفتنی است گوگل این اطلاعات را از موبایل شهروندان می‌گیرد. بخش عمده شهروندان سرویس Location خود را به صورت پیش‌فرض روی گزینه روشن قرار داده‌اند و اطلاعات مکان آنها از طریق اینترنت موبایل به گوگل منتقل می‌شود. گوگل با محاسبه سرعت حرکت کاربران یک محدوده می‌تواند تخمین بزند که آیا یک مسیر دارای ترافیک شدید است یا کاملا روان است. گوگل امروزه حتی سرعت متوسط خیابان‌ها را هم در اختیار دارد، بنابراین می‌تواند بسنجد سرعت موجود کاربران پایین‌تر یا بالاتر از حد متوسط است.

    چرا گوگل تا قبل از این اطلاعات ترافیکی ایران را ارایه نمی‌داد؟

    شاید به دلیل اینکه با نسل 2.5 موبایل عملا انتقال این اطلاعات مکانی ممکن نبود. طی یک سال و نیم اخیر با رشد قابل توجه استفاده از اینترنت روی موبایل در کشور مواجه شده‌ایم.

    راه‌اندازی نسل‌های سوم و چهارم موبایل در ایران حالا باعث شده که تعداد بیشتری از شهروندان با گوشی موبایل خود به اینترنت متصل شوند و همین به گوگل اجازه داده که اطلاعات نسبتا دقیقی را از وضعیت ترافیکی یک خیابان در اختیار داشته باشد.

    اگر تا سه چهارسال قبل تعداد کاربرانی که به اینترنت موبایل متصل بودند و از یک خیابان رد می‌شدند بسیار پایین بود حالا تعداد این کاربران به اندازه‌ای شده که بتوان از مجموع اطلاعات مکان‌محور آنها نتیجه‌گیری‌هایی چون ترافیک آنلاین داشته باشد.

    گفتنی است برای مشاهده این قابلیت در شهر تهران باید به سرویس نقشه گوگل به نشانی google.com/maps مراجعه کرده و عبارت Traffic Near Tehran را در بخش جستجو وارد کنید. خدمات مذکور علاوه بر تهران در دیگر شهرهای بزرگ و متوسط ایران مانند اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز، کرمان، اهواز، بندر عباس، یزد، رشت و.... هم در دسترس است و برای استفاده از آن در زمان جستجو باید به جای تهران نام شهر مورد نظر را وارد کنید. البته با توجه با اینکه گوگل اطلاعات ترافیکی شهرهای مختلف ایران را از گوشی های هوشمند کاربران دریافت می کند، در برخی شهرها داده ها ناقص و تنها محدود به برخی خیابان هاست. اما در تهران که تعداد کاربران گوشی های هوشمند بسیار بالاست، اطلاعات یاد شده دقت بیشتری دارد.

    در این میان منفعت اصلی از ارائه این خدمات به گوگل خواهد رسید که می تواند با تجزیه و تحلیل این اطلاعات به داده های ارزشمندی در مورد ویژگی های جمعیتی، درآمدی، تجاری و حرفه ای شهرهای مختلف ایران دست یابد. به عنوان نمونه تراکم گوشی های هوشمند در برخی خیابان های خاص نشانگر اهمیت این خیابان ها یا وضعیت درآمدی و حرفه ای بالاتر آنها خواهد بود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو