فونیکسریمکسبهتام

دنیامالی توضیح داد:

قرار بود تونل نیایش و طبقه دوم اتوبان صدر، مشکل ترافیک را تا ۵۰سال حل کند ولی طراحی عوض شد

عصر خودرو- احمد دنیامالی رئیس کمیته عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره مشکلات ترافیکی مردم در پایتخت توضیح داد.

قرار بود تونل نیایش و طبقه دوم اتوبان صدر، مشکل ترافیک را تا ۵۰سال حل کند ولی طراحی عوض شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین،  مشکلات انباشته شده مردم درباره ترافیک در خیابانها، طراحی اشتباه برخی از معابر و عدم کافی بودن حمل و نقل بی کیفیت، شلوغ و مشکل دار عمومی به خصوص در مترو و خطوط سریع اتوبوسهای واحد، باعث شد تا در گفتگو با رئیس کمیته عمران وحمل و نقل شورای شهر تهران، این مشکلات را بررسی کنیم.

    آنچه می خوانید حاصل گپ و گفت کوتاهی با احمد دنیا مالی است که در دوره اول حضور محمدباقر قالیباف به عنوان معاون عمرانی او انجام وظیفه می کرد و هم اکنون در شورای شهر تهران، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شده است.

    ساکنان شمال شرق تهران در سرویس مشکلات مردم کامنت گذاشته و پرسیدند 5 ماه است پل سازی اتوبان امام علی و ارتش در حال انجام است و چه زمانی به اتمام می رسد؟
    این پروژه را ما مرتبا رصد می کنیم. تا 3 ماه پیش، سرعت آن خیلی کند ولی الان احداث آن سرعت بسیار بالایی گرفته و شهروندان نیز می توانند این را مشاهده کنند. این پروژه یکی از پروژه هایی است که شهروندان خیلی خوب می توانند ببیند با چه سرعتی در حال کار است. همه تلاش می کنند خیلی زود این پروژه به بهره برداری برسد. از نظر نظام مهندسی یک پروژه مهم تهران خواهد بود.

    از لحاظ دوربرگردانها، ساکنان مجاور اتوبان شهید باقری در شرق تهران گفته اند اینها باعث ترافیک شده. امکان حذف دوربرگردانها از اتوبان هست؟
    استاندارد دوربرگردان در مسیرهایی که سرعت بالا دارد را زیر سئوال می برد. ما نیز می گوییم این دوربرگردانها فنی نیست. ولی به همین نسبت چندین برابر شهروندان اعتراض می کنند چرا دوربرگردانها را می خوانید ببندید. اساس کار، استفاده از تقاطع غیرهمسطح است. جایی که مشکل تملک و بودجه برای تقاطع غیرهمسطح داریم، دوربرگردان ایجاد می شود. شخصا معتقدم اینها در بسیاری جاها باعث کاهش ایمنی و سرعت و افزایش ترافیک می شود.


    شهرداری برنامه ای برای تغییر و تبدیل دوبرگردان هایی که در بزرگراه ها احداث شده به تقاطع های غیر همسطح در تهران در دست مطالعه ندارد؟
    الزاما برای بسیاری از این دوربرگردانها نیازی به تقاطع غیرهمسطح نداریم. از لحاظ اقتصاد ترافیکی، باید توجیه داشته باشد یک دوربرگردان در جایی وجود دارد امروز باید مسدود شود یا اینکه برویم چند کیلومتر جلوتر، برگردیم. در دنیا، استاندارد می گوید در هر بزرگراه به فاصله هر 800 متر می شود یک رمپ و لوپ یا خروجی ایجاد کرد. هر قدر نظامات مهندسی و اقتصاد ترافیک را بیشتر در نظر بگیریم قطعا روی تصمیم گیری ما خیلی کمک می کند. متاسفانه معمولا راحتترین راه را انتخاب می کنیم. ما نباید بزرگراه یا مسیرهایی که سرعت در آن زیاد است داشته باشیم. معتقدم نباید در داخل شهر اینقدر سریع حرکت کرد.

     

    ولی طبیعی است مردم در این کلانشهر عریض و طویل در کوتاه ترین زمان ممکن از خانه به محل کار یا برعکس تردد کنند و وقتشان بیهوده در راه تلف نشود؟
    در تهران سالانه 800 نفر تلفات جاده ای داریم که اصلی ترین عامل آن، سرعت بالا در مسیرهایی از این دست است. اینجاها را باید با دوربینها کنترل کنیم. این تفکر نباید باشد هرجا سرعت بالا داریم به کاهش ترافیک کمک می کند. جاهایی سرعت بالاست، ولی گلوگاه هایی مانند دوربرگردان باعث می شود کاهش سرعت داشته باشیم و از لحاظ روحی و روانی شهروند احساس می کند دچار ترافیک شده است.


    یعنی نظر شما کاهش سرعت مجاز در بزرگراه های فعلی است؟
    اگر سرعت نرمال باشد، شما نه به شلوغی برمی خورید و نه احساس ترافیک می کنید.

    شهروندانی از ما پرسیده اند چرا با وجود دوطبقه کردن اتوبان صدر و ساختن تونل نیایش، در ساعات پیک صبح و عصرگاهی باز هم شاهد ترافیک در این معابر هستیم؟
    تونل نیایش سه بانده طراحی و ساخته شده بود. همین الان هم ببینید 3 بانده در برخی جاها ساخته شده است. تصور می کردیم این پروژه برای 50 سال آینده پاسخگو خواهد بود. به هر علتی، مهندسین، طراحی آن را تغییر دادند. ما باید روی دو موضوع توجه کنیم، خروجی تونل نیایش به صدر پل یا صدر اصلی دچار شلوغی به خصوص در ساعات پیک است.


    حذف یک باند از تونل نیایش باعث این مشکلات برای مردم شده؟
    نه فقط حذف یک باند باعث وضعیت اینطوری شده. بلکه یکی از اصلی ترین مشکلات ما، ارتباط فضای ورودی و خروجی تونل است. به هر صورت در ساعات پیک، ما مشکل ترافیک را داریم. شما هر امکانی را در این پروژه به وجود بیاورید در صبح و عصر این شرایط را داریم. اساس قضیه در تفکر ترافیکی شهر است. خیلی از کارشناسان روز دنیا می گویند باید حمل و نقل عمومی راحت، ارزان و ایمن و سریع را توسعه دهید تا مردم از آن استفاده کنند و طبیعتا ترافیک کاهش یابد. در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا، وجود گلوگاه های ترافیکی را در راستای توجه بیشتر مردم به حمل و نقل عمومی ارزیابی می کنند.


    ولی چه دسترسی های عمومی برای حمل و نقل راحت و سریع مهیا شده؟ حمل و نقل عمومی تهران که از حمل و نقل خصوصی، وضعیت بدتری دارد؟
    عرض می کنم شاید منطق این کارشناسان در تهران زیر سئوال باشد. مثلا در خصوص لزوم وجود BRT کارشناسان می گویند باید زمانی که در دوطرف خیابان خودروها، در ترافیک مانده اند، شما به خاطر استفاده از BRT از ترافیک به سادگی عبور کنید. این منطق را زمانی شما می توانید به کار بگیرید که حمل و نقل عمومی شما از لحاظ کیفیت، کمیت و توجیه اقتصادی جامع باشد. اگر این شرایط را داشتید می توانید بگویید این نگاه کارشناسی قابلیت اجرا دارد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو