فونیکسریمکسبهتام

رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خبر داد

توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ویژه معلولان تا سال ۹۵

عصر خودرو- رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: تا سال ۹۵ شهر تهران به ناوگان حمل و نقل عمومی ویژه معلولان اعم از تاکسی، اتوبوس و مترو تجهیز می‌شود.

توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ویژه معلولان تا سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص اختصاص واگن‌های مترو و تاکسی‌های ویژه معلولان اظهار کرد: شاید به مفهومی که شما از تاکسی انتظار دارید ما برای معلولان چیزی را تدارک ندیده باشیم چون اصولا تاکسی‌ها وسایل استانداردی هستند که برای عموم مردم طراحی می‌شوند ولی سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران برای جا به جایی معلولان در سطح شهر یک ناوگان اختصاصی این کار را پیش بینی کرده است.

    وی افزود: این ناوگان شامل خودروهای سواری، ون و اتوبوس است که امکاناتی مثل بالا بر برقی و امکانات مناسب برای سوار و پیاده شدن و ایمنی معلولان در سفرها را دارد.

    رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: سامانه‌ای را برای معلولان  تدارک دیده‌ایم که با استفاده از سواری، اتوبوس‌های مجهز به بالا بر برقی به همراه تعبیه امکانات ایمنی داخل این خودروها می‌توانند با ویلچر وارد این خودروها شوند.

    تشکری هاشمی در ادامه تصریح کرد: در واقع یک شبکه حمل و نقل را برای معلولان تدارک دیده‌ایم که سعی شده است این شبکه، شبکه‌ای با هزینه پایین باشد تا معلولان بتوانند با صرف هزینه ناچیز، سفرهای خود را که با هدف آموزشی، درمانی، خرید و یا تفریحی است، انجام دهند.

    وی افزود: توسعه این ناوگان در دستور کار سازمان حمل و نقل و ترافیک قرار دارد که تا سال 95 آن را توسعه خواهیم داد و ظرفیت آن نیز در سال آینده تا نزدیک به دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

    رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در بودجه سال 95 تمامی موضوعات مربوط به امکانات ویژه معلولان پیش بینی شده است با توجه به این که در سال‌های گذشته اتوبوس‌هایی خریداری شدند که تماما دارای رمپ ویژه معلولان هستند و طراحی ایستگاه‌ها نیز به گونه‌ای بود که ورود و خروج با ویلچر به راحتی امکان پذیر است.

    تشکری هاشمی در ادامه تصریح کرد: با وجود این باید تمامی مشکلات و نواقص که ممکن است در برخی موارد دیده شود نیز سریعا پیش بینی و مرتفع شود.

    وی افزود: در بحث تجهیز ایستگاه‌های مترو گام اول تکمیل پله‌های برقی بود که به سرانجام رسید و تقریبا همه ایستگاه‌های مترو دارای پله برقی هستند هر چند که نصب آسانسور در گام دوم به عنوان یک نیاز ضروری برای معلولان است.

    رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: امکانات ایستگاه‌ها تا حدودی پاسخگوی تمامی اقشار جامعه مثل سالمندان و یا کسانی که بدون ویلچر تردد می‌کنند ،است، اما با این وجود باید شهروندان معلول نیز مثل بقیه مردم بتواند به سهولت در شهر تردد کرده و از امکانات خوبی برخوردار باشند.

    تشکری هاشمی در ادامه تصریح کرد: ارائه خدمات به شهروندان و به ویژه معلولان جامعه تنها بر عهده شهرداری نیست و باید  همه دستگاه‌ها  نسبت به مناسب سازی امکانات برای معلولان اقدام کنند.

    وی با اشاره به مناسب سازی معابر سطح شهر افزود: سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با هم سطح سازی بسیاری از نقاط در سطح شهر و با نصب پل برای تردد بهتر شهروندان توانسته است به وضعیت قابل قبولی دست یابد.

    رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: هر چند امکان دارد که در برخی نقاط شهر فضاهای ناهم سطحی وجود داشته باشد، اما در سال‌های اخیر هزاران نقطه توانسته اصلاح شود.

    تشکری هاشمی در ادامه تصریح کرد: این سازمان همچنین برای آن دسته از معلولانی که در طبقاتی به جز طبقه همکف ساختمان‌ها زندگی می‌کنند و محل سکونت آن‌ها فاقد آسانسور است سعی کرده با نصب بالا بر برقی امکان ورود و خروج آن‌ها را به بیرون از خانه فراهم کند.

    وی با اشاره به رایگان بودن تمامی خدمات ارائه شده این سازمان به معلولان افزود: تمامی خدمات حمل و نقلی معلولان و جانبازان در بحث مترو و اتوبوسرانی به صورت صد در صد رایگان است.

    رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در بخش حمل و نقل ویژه معلولان قیمت پایه در واقع یک بلیت اتوبوس و یا یک تریپ جا به جایی با اتوبوس را که به مبلغ تقریبا 500 تومان است مبنا قرار داده‌ایم تا یک خودرو به صورت مبدا و مقصد و یا دور تو دور بتواند معلولان را به نقطه مورد نظرش برساند. در زمینه مناسب سازی معابر نیز هیچ هزینه‌ای از شهروندان گرفته نمی‌شودو  حتی ارائه خدمات و نصب آسانسورها و بالا برهای ویژه معلولان در محل سکونت آن‌ها هم رایگان است.

    وی تاکید کرد: مرکزی برای آماده سازی معلولانی که تازه دچار معلولیت شده‌اند یا می‌شوند پیش بینی شده است که در آن جا هم خدماتی را ارائه خواهیم داد که امیدواریم با کمک‌هایی که برای ساخت و تکمیل این مرکز خواهد شد بتوان آموزش‌های لازم را برای معلولان پیش بینی کرد و توسط NGOهای مربوطه در این زمینه اقدام شود تا معلولان بتوانند از این طریق با حداقل ضایعات بعد از معلولیت خود زندگی طبیعی را دنبال کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو