فونیکسریمکسبهتام

زیان ۹۰درصد شرکت‌های خودروسازی در بازار سرمایه + جدول

عصر خودرو- واکاوی عملکرد گروه‌های خودروسازی در بازار سرمایه طی ش۶ ماهه نخست سال نشان داد؛ سهام ۶۲.۵ درصد خودروسازان با افت فروش مواجه شد، بیش از ۹۰ درصد خودروسازی‌ها کاهش تولید داشتند

زیان ۹۰درصد شرکت‌های خودروسازی در بازار سرمایه + جدول
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از نسیم،  شاید امروز اگر یکی از فیلسوفان مشهور دنیا مانند سقراط یا ارسطو در قید حیات بودند، تنها یک تعبیر را برای وضعیت این روزهای بازار سرمایه به کار می بردند. "تاریکترین روزهای تالار شیشه ای".

    تعبیری که شاید به خوبی زوایای مختلف این روزهای بورس را برای مردم و فعالان اقتصادی آشکار می سازد. داستان بورس در دولت یازدهم، روایت تلخی از امیدهایی است که در 830 روز پیش به رونق بازار معطوف شد، اما خیلی زود رنگ باخت و سهامداران را تا مرز نابودی همه داشته هایشان پیش برد.

    در دولت روحانی بر بازار سرمایه چه گذشت؟

    اوایل سال 92، یعنی زمانی که دولت محمود احمدی نژاد آخرین روزهای حضور خود در قوه مجریه را می گذراند، شاخص بورس چیزی در حدود 40 هزار واحد بود. در این شرایط سهامداران بازار سرمایه منتظر انتخابات 92 و تاثیرگذاری آن بر تالار شیشه ای بودند تا بتوانند برای آینده سرمایه های خود نقشه بکشند.

    با پیروزی حسن روحانی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، شاخص بورس تا حدود 50 هزار واحد افزایش یافت، تا داستان شکل گیری یک امید فزآینده در میان مردم و فعالان بازار سرمایه، برای رونق بورس آغاز شود.

    بعد از تنفیذ رئیس جمهور یازدهم و تشکیل کابینه در روزهای پایانی شهریور 92، روند رو به رشد بورس آن را تا مرز 57 هزار واحد افزایش داد. با تشکیل کابینه و پیشرفت در روند مذاکرات هسته ای، رئیس دولت یازدهم مردم را به آوردن سرمایه هایشان در بورس تشویق کرد. در آستانه آذر 92 و توافق ژنو آرمانی ترین روزهای بازار سرمایه در دولت تدبیر و امید خلق شد. شاخص بورس به کانال 90 هزار واحد نزدیک شد، تا دولتمردان و رسانه های حامی آنها این اتفاق را یک دستاورد بزرگ برای دولت روحانی، تلقی کنند و بار دیگر مردم را به حضور در بازار سرمایه تشویق کنند.

    سرانجام توافق ژنو میان ایران و 5+1 در خصوص مسئله هسته ای منعقد شد، اما داستان پایان امیدهای فعالان بازار سرمایه در دولت حسن روحانی، تازه آغاز شده بود.

    در تهران جلسه ای میان محمد نهاوندیان، حسین عبده تبریزی، عباس عراقچی، دیگر اعضای تیم مذاکره کننده و مدیران وقت بازار سرمایه برگزار شد، تا به یکباره همه معادلات تغییر کند. این اتفاقات آغازی بر سقوط آزاد بورس در 830 روز اخیر بود، به طوری که در پاییز امسال شاخص بورس به طور میانگین در کانال 60 هزار واحدی قرار گرفت، یعنی عددی مشابه روز نخست تشکیل کابینه حسن روحانی!

    حالا با گذشت 830 روز از آغاز به کار دولت روحانی، بورس در یک مسیر رفت و برگشت قرار گرفته است. یعنی صرف مدت چهار ماه شاخص بورس 50 درصد رشد کرده و امروز بار دیگر همین مسیر را بازگشته تا به شاخص شهریور ماه 92 رسیده است.

    آیا شاخص بورس می توانست پایین تر از این هم برود؟

    اما با این وجود تعمیق رکود در شش ماهه نخست سال 94 به ویژه در صنایع نشان می دهد، اوضاع بورس در سال 94 می توانست، بسیار بدتر از وضعیت کنونی باشد.

    شاید رکود بی سابقه ای که نظیر آن را در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، کمتر سراغ داریم، مهم ترین دلیل این ادعا باشد. بررسی بازار سرمایه نشان می دهد که صنعت سیمان، صنعت پتروشیمی و صنعت خودرو حدود 80 درصد سهام بورس کشور را در اختیار دارند و در این میان سهم صنعت خودرو چیزی در حدود 22 درصد است. این یعنی چیزی نزدیک به یک چهارم وضعیت بازار سرمایه به عملکرد گروههای خودروسازی کشور بستگی دارد. بنابراین واکاوی سود و زیان گروههای خودروسازی در نیمه اول سال 94 اطلاعات مهمی را از شاخص حقیقی بورس در شش ماهه نخست امسال به ما می دهد.

    طبق آمارهای جدول بالا که وضعیت شرکتهای خودرویی در بازار سرمایه را در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال 94 بررسی می کند، 62.5 درصد از شرکتهای خودروسازی در شش ماه اول امسال نسبت به نیمه اول سال 93 با افت فروش رو به رو بوده اند.

    همچنین تنها سه شرکت سازه پویش، مهندسی نصیر ماشین و رادیاتور ایران، از میان گروههای خودروسازی نسبت به سال گذشته افزایش سود خالص داشته اند و باقی گروههای خودروسازی که چیزی در حدود 87.5 درصد آنها را تشکیل می دهند یا با کاهش سود خالص مواجه شده اند و یا زیان شناسایی کرده اند.

    طبق جدول فوق سایپا دیزل و رینگ سازی مشهد هم تنها شرکتهایی بوده اند که در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش تولید داشته اند و بیش از 90 درصد شرکتهای خودروسازی نیمه اول امسال را با کاهش تولید مواجه بوده اند.

    به گزارش خبرنگار نسیم، اما در مورد تعدیل این شرکتها هم آمار جالبی وجود دارد. از میان گروههای خودروسازی حاضر در بورس، بیش از 50 درصد شرکتها با اعلام تعدیل منفی، پیش بینی سود سالیانه خود را با توجه به عملکردشان در نیمه اول امسال کاهش داده اند. در این بین، باقی شرکتهای خودورساز هم ترجیح داده اند دست به تعدیل مثبتی نزنند و به همان سودی که در ابتدای سال روی آن تمرکز کرده بودند، اکتفا کنند.

    بررسی ستون "پوشش" در جدول بالا هم وضعیت گروههای خودروسازی را تا پایان سال 94 نگران کننده تر از قبل نشان می دهد. طبق این شاخص شرکتهایی که با کاهش سود موجه شده و پیش بینی سالیانه خود را از سود به زیان تغییر داده اند، هم نتوانسته اند پوشش مناسبی بدهند، تا احتمالا شاهد کاهش بیشتر سود و افزایش زیان این شرکتهای خودروسازی، در پایان سال 94 باشیم.

    با این تفاسیر در حال حاضر می توان ادعا کرد با توجه به وضع بحرانی حدود یک چهارم بازار سرمایه، یعنی گروههای مختلف خودروسازی، اگر برخی از دخالتهای دستوری دولتمردان تدبیر و امید نبود، باید شاهد روزهای سخت تری برای بورس بودیم. روزهایی که شاید تعبیر " روزهای تاریک تالار شیشه ای" را به "روزهای سیاه تالار شیشه ای" تغییر می داد و امیدها را در میان سهامداران بورس از همین وضعیت کنونی هم تاریکتر می کرد. باید دید تدبیر دولت تدبیر و امید، بعد از 830 روز بالاخره کی به سراغ تالار شیشه ای می آید و بورس و یا حتی اقتصاد ایران را از این وضعیت عجیب و غریب نجات خواهد داد؟
     

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو