فونیکسریمکسبهتام

مقصر بسته شدن خیابان‌ها در هنگام آبگرفتگی کیست؟

آیا پلیس در روزهای بارانی غافلگیر می شود؟

عصر خودرو- رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ غافلگیر شدن پلیس در روزهای بارانی را قبول ندارد و معتقد است تنها دلیل ایجاد ترافیک، عدم تناسب بین خودروها و معابر است.

آیا پلیس در روزهای بارانی غافلگیر می شود؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین، سردار تیمور حسینی با حضور در کافه خبر در پاسخ به این سوال که چرا با کوچکترین باران، ترافیک تهران تبدیل به معضل بزرگ می شود گفت: این سوال بسیار واضح است و پاسخ روشنی دارد، نسبت ظرف و مظروف ما عددی کاملا مشخص است، وقتی ظرف پر می شود نسبت ظرف و مظروف یک به یک است، نسبت خودرو به راه ما درحال حاضر چند به یک است؟ 5 به 1، یعنی 5 واحد خودرو و یک واحد راه داریم. معابر موجود در شهر تهران به گونه ای که امکان تردد خودرو وجود داشته باشد، با محاسبه فضایی که یک خودرو اشغال می کند، و فضایی که باید از اطرافش برای سهولت تردد آزاد باشد، ظرفیت تردد یا ایجاد این ظرفیت را برای 700 هزار خودرو دارد؛ و این مربوط به فقط خوردو است و موتورسیکلت جدای از این ظرفیت است.

    او درباره تعداد خودروهای پایتخت گفت: در حال حاضر تهران بالای سه میلیون و 700 هزار خودرو دارد، معمولا در ساعاتی که تهران به زعم شهروندان و ما حالت عادی دارد، به این معناست که کمتر از 600، 700 هزار دستگاه خودرو در حال تردد است؛ هر عاملی که باعث شود این نسبت به هم بخورد و آن یک واحد تبدیل به 1.2 یا 1.5 واحد یا 2 به بالا شود، وضعیت را در تهران بد و بد و بدتر می کند.

    این مقام انتظامی ادامه داد: یکی از این مواقع در زمان بارندگی و از مواقع دیگر شروع سال تحصیلی، ایام پایانی اسفند ماه و خرید های آخر سال، است؛ و در این مواقع این نسبت تغییر می کند، چرا در باران و برف شدید تر دیده می شود، چون متغیر های دیگری هم دخالت می کند و وارد می شود؛ در این زمان تعداد بیشتری از مردم تمایل به استفاده از وسیله نقلیه شخصی خود به جای اتوبوس و مترو دارند.

    او به ارائه آماری از تعداد جابه جایی اتوبوس و مترو در روزهای بارانی پرداخت و گفت: ما آماری از تعداد جابه جایی اتوبوس و مترو و مصرف سوخت در روزهای بارانی به دست آوردیم، که کاملا این فرضیه را تایید می کند، حدود 30% از ترافیک در این روز ها سنگین تر از روز های عادی است؛ اگر قرار باشد آن نسبت 2 به 5 شود اصلا در تهران نمی توان حرکت کرد.

    سردار حسینی ادامه داد: این استفاده بیشتر همراه با اتفاقات دیگری مثل لغزندگی راه، سرما و بخار گرفتگی شیشه ها و کاهش دید راننده، تعداد تصادفات بیش تر و پی در پی است و هر تصادفی اگر به اندازه 10 دقیقه هم در جریان بار ترافیکی معابر اخلال ایجاد کند نتیجه همین می شود که در بارندگی‌های پاییز امسال مشاهده کردیم؛ حضور ما از همان روز اول هم کاملا پر رنگ بود، اما آبگرفتگی در چند نقطه امکان تردد را کاملا سلب کرده بود.

    رییس پلیس راهور تهران گفت: اصلا و ابدا غافلگیر شدن پلیس در روزهای بارانی را نمی پذیریم. پلیس کجا باید باشد؟ اگر جنوب به شمال بزرگراه چمران بار ترافیکی فوق العاده سنگین است، مامور ما باید در کجا باشد؟ از نظر شما باید جلوی چشم باشد ولی از نظر ما باید درجایی باشد که بفهمد گیر کار کجاست، گیر جنوب به شمال چمران در کجا بود، در مدرس رمپ ورودی به صدر شرق که به دریاچه ای تبدیل شده بود، عامل من باید در آنجا باشد که بود.

    او ادامه داد: اواخر پارسال بود که شهرداری خود را برای طرح استقبال از بهار آماده کرده بود، تمام شن و نمک ها جمع شده بود و درست همان وقت برفی عجیب و غریب بارید، که در مدت 45 دقیقه بارید و یخ زد، همین بارش و یخ زدگی ناگهانی صدر طبقاتی را بلااستفاده کرد چون اصلا امکان تردد در آن نبود، چهارراه کامرانیه فرمانیه هم یخ زده و قفل شده بود؛ عوامل ما آن روز در آنجا حضور داشتند؛ ما باید در نقطه بحران حضور داشته باشیم.

    سردار حسینی درباره درصد کارایی نیروهای پلیس در نقاط بحران گفت: اگر آبگرفتگی باشد، 5 درصد؛ چون کاری نمی توان کرد، در آن زمان ماموران شهرداری هم هنوز نرسیده بودند، فقط درخواست می شد که از رمپ صدر نمی توان رفت از همت عبور و مرور کنید.

    او ادامه داد: در مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران تمام نمایندگان دستگاه های مختلف همیشه حضور دارند. باید نیروهای واکنش سریع هر دستگاهی که متولی مسائل شهری است، بسیار آماده باشد؛ لذا من به هیچ عنوان غافلگیر شدن پلیس و عدم حضور را نمی پذیرم، پلیس باید در جایی باشد که کاری از او بر بیاید. در آن شب نیروهای ما در پل پارک وی، همین رمپ ورودی، در طول صدر، چهارراه کامرانیه فرمانیه، ابتدای یمن حضور داشتند؛ بی انصافی است اگر بگوئیم بچه های پلیس حضور نداشتند، اصلا امکان ندارد که ما نباشیم، حضور ما در 24 ساعت شبانه روز استمرار دارد.

    این مقام انتظامی یکی از مهمترین علت های بروز ترافیک در روزهای بارانی را فرهنگ رانندگی دانست و گفت: اغراق نکنم 50 تا 60 درصد ترافیک مربوط به بی نظمی در رانندگی و فوق العاده آسیب زا است. تغییر خطوط مکرر، بی نظمی های موجود در خروجی های ما بسیار زیاد است، درصورتی که در همه جای دنیا یک ستون حتی اگر چند کیلومتر باشد وجود دارد و از آن خروجی خارج می شوند؛ پل گیشا، پل پارک وی، صیاد-رسالت، شیخ فضل اله، یادگار امام، و در بسیاری نقاط دیگر بی نظمی های رانندگی وجود دارد.

    سردار حسینی در مورد تعداد نیروهای پلیس و مقایسه آن با استانداردهای جهانی گفت: تعداد نیروهای پلیس در ایران بیشتر از استاندارد های جهانی نیست می توانم بگویم کمتر هم است. وقتی گفته شد می خواهیم حضور پلیس را کم کنیم منظور این نبوده است که اصلا حذف شود، بلکه شکل انجام وظیفه و ماموریت را می خواهیم تغییر دهیم، یعنی مردم به این عادت کنند که پلیس نبینند اما احساس کنند که مدام در رصد هستند؛ این حس را باید در جامعه ایجاد کنیم.

    به گفته او شاید به همین دلیل یعنی کم بودن تعداد نیروی پلیس و البته به دلیل بالا بودن حجم تصادفات در محورهای مختلف، زمان رسیدن پلیس به محل تصادف بیشتر می شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو