فونیکسریمکسبهتام

سرد‌کردن هوای ورودی به منظور راندمان بالاتر

رقابتی بین اینتر و افتر

عصر خودرو: در پیشرانه‌هایی که از سیستم پرخوران استفاده می‌کنند و تنفس آنها به صورت طبیعی یا همان اتمسفریک نیست، نیاز به قطعه‌ای به نام سردکن لازم و ضروری خواهد بود.

رقابتی بین اینتر و افتر
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در واقع اساس کار سیستم‌های پرخوران بر افزایش تراکم و حجم هوای ورودی به پیشرانه است. با این کار چون برخورد مولکول‌های هوا با یکدیگر بیشتر می‌شود، دمای آن نیز بالا می‌رود. از طرفی در نوع توربو شارژر، چون نیروی لازم برای این فشرده‌سازی از گاز‌های داغ در حال خروج از اگزوز گرفته می‌شود، دمای هوای ارسالی به پیشرانه نیز بالا می‌رود. این افزایش دما مشکلاتی چون پیش‌سوزی خود به خودی سوخت درون سیلندر را می‌تواند به همراه داشته باشد. برای جلوگیری از این اتفاق و همچنین سردکردن هوای ورودی به موتور به منظور افزایش چگالی آن از خنک‌کن‌ها استفاده می‌شود. خنک‌کن‌ها به دو نوع اینترکولر و افترکولر تقسیم می‌شوند. البته از نوع روش سردکردن نیز به دو دسته هوا خنک و آب خنک تقسیم‌بندی می‌شوند. اینتر کولر قبل از توربو شارژر قرار می‌گیرد. هوای ارسالی به موتور از آن گذشته و خنک می‌شود تا بعد از عبور از توربو شارژر و گرم شدن آن، دمای آن در حد استاندارد کارکرد موتور باقی بماند. در مدل افتر کولر، هوای ارسالی به موتور بعد از گذشتن از توربو شارژر، وارد افتر کولر شده و سرد می‌شود. قابل ذکر اینکه سوپر شارژر، نیاز کمتری به این دو سیستم دارد و ممکن است در کنار سوپر شارژر، از خنک‌کن استفاده نشود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط