فونیکسریمکسبهتام

عضو هیأت مدیره سازمان بورس خبر داد:

تأمین مالی خودروسازها از طریق اوراق گواهی خرید خودرو

عصر خودرو- پس از طراحی و اجرای موفقیت‌آمیز معاملات اوراق امتیاز تسهیلات مسکن در تخصیص بهینه منابع بانکی در حوزه مسکن، گواهی خرید خودرو ابزار نوینی خواهد بود که این ‌بار پیوند بازار سرمایه و صنعت خودرو را باز طراحی کرده و یکی از بخش‌ های مهم سرمایه‌گذاری صاحبان پس‌اندازها را در کشور ساماندهی خواهد کرد.

تأمین مالی خودروسازها از طریق اوراق گواهی خرید خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از سنا، حسین فهیمی، رییس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب فوق گفت: یکی از مشکلاتی که خودروسازها طی سالیان گذشته با آن رو به ‌رو بودند عدم وجود یک روش مناسب جهت تأمین مالی کوتاه‌مدت شرکت ها بود، به نحوی که بتواند علاوه بر جذب نقدینگی لازم از طریق خریداران بالقوه خودرو برای شرکت، یک برنامه‌ریزی مناسب جهت تولید و تحویل خودور را فراهم آورد.

    وی در این باره توضیح داد: در روش پیش فروش، از آنجایی که خریداران حق انصراف دارند می‌تواند برنامه‌ریزی برای ساخت خودرو و  جریان وجوه نقدی شرکت را با اختلال همراه سازند. از طرف دیگر خریداران خودرو در صورت انصراف با مشکل طولانی بودن رویه رسیدن به وجه خود مواجه می شوند. همچنین نرخ‌های سود علی‌الحساب سرمایه‌گذاری در سررسید تبدیل قرارداد به سلف به عنوان نرخ تسویه نهایی در نظر گرفته می‌شود و این با روح حاکم بر قراردادهای مشارکتی و انعطاف نرخ سود مغایر است.

    فهیمی درباره مزیت طرح جدید تأمین مالی شرکت های خودروسازی گفت: گواهی خودرو، یکی از انواع ابزارهای مبتنی بر مشارکت است که علاوه بر تسهیل تأمین مالی شرکت‌های خودروساز، مزایای بیشتری نسبت به روش‌های خرید نقدی و پیش فروش به همراه خواهد داشت.

    این عضو هیأت مدیره گفت: گواهی خرید خودرو، علاوه بر آنکه روش مناسبی جهت خرید خودرو در تاریخ معینی در آینده است؛ برای افرادی که صرفاً قصد کسب سود منصفانه از صنعت خودروسازی را دارند، یک ابزار سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

    وی افزود: یکی دیگر از مزایای این اوراق آن است که سرمایه‌گذاران در سه مرحله می‌توانند دارایی خود را نقد کنند. از مرحله انتشار اولیه اوراق تا قبل از مرحله اعمال اختیار فروش توسط سرمایه‌گذار، خریدار می‌تواند اورق خود را در بازار ثانوی فروخته و مشمول بازدهی بازار ثانویه شود، همچنین می‌تواند تا قبل از اعمال اختیار خرید توسط شرکت خودرو ساز، اختیار فروش خود را اعمال کرده و از بازدهی ناشی از اعمال اختیار و کف بازدهی بهره‌مند شود و یا اینکه صبر کرده و از بازدهی سقف که ناشی از اعمال خرید خودرو ساز است، بهره‌مند شود.

    فهیمی تصریح کرد: متقاضیان خرید خودرو نیز می‌توانند علاوه بر بهره‌مندی از سود مشارکت قطعی که در آخر دوره محاسبه شده و به عنوان بهای خودرو لحاظ می‌شود، خودرو را در موعد مقرر تحویل گیرند.

    فهیمی درباره سازو کار گواهی خودرو توضیح داد: از آنجا که گواهی خرید خودرو، در حقیقت اوراق مشارکتی است که دارای دو اختیار خرید (embedded call option) و فروش (embedded put option) است، بازدهی این اوراق را برای سرمایه‌گذار بین دو نرخ کف و سقف بیمه می‌کند.

    همانطور که اشاره شد، این اوراق هم برای شرکت‌های خودروساز ابزار مطلوبی جهت تأمین مالی و انضباط برنامه ساخت و تحویل خودرو خواهد بود و همچنین برای دارندگان اوراق یک روش مطلوب در سرمایه‌گذاری وجوه و بهره‌مندی از روش مطلوبتر خرید خودرو خواهد بود.

    استفاده از روش‌هایی مناسب در تأمین مالی شرکت‌ها همانند گواهی خرید خودرو برای خودرو سازها علاوه بر تقویت برنامه‌ریزی شرکت و بهینه سازی مدیریت وجوه شرکت، موجب افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران و سایر ذینفعان شرکت خواهد شد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو