فونیکسریمکسبهتام

تشکری هاشمی:

شهرداری از ابتدا مخالف طرح زوج و فرد بود

عصر خودرو- معاون حمل و نقل شهرداری تهران گفت: آن زمانی که طرح زوج و فرد اجرایی شد درباره قابلیت پایین این طرح به کرات صحبت کردیم، بر همین اساس شهرداری بیش از یک و سال نیم بر روی طرح LEZ کار کرده است

شهرداری از ابتدا مخالف طرح زوج و فرد بود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از نسیم، مدت زمان زیادی از مطرح شدن طرح LEZ توسط شهرداری تهران می‌گذرد اما تاکنون این طرح اجرایی نشده است. شهرداری تهران از آماده بودن زیرساخت‌های اجرای طرح هبر می‌دهد اما شاهد هستیم به جای تحقق یافتن آن طرح‌های ترافیکی گذشته از جمله زوج و فرد مجددا مورد توجه پلیس راهور قرار می‌گیرد. به دلیل ضرورت موضوع و با توجه به افزایش ألودگی هوا در این روز‌ها چرایی این موضوع را از سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل شهرداری تهران جویا شدیم.

    قرار بود طرح LEZ از ابتدای آذر ماه اجرایی شود، اما اینگونه نشده و حتی تعدادی از اعضای شورای شهر با اجرای آن مخالف هستند از سویی شاهد هستیم که مجددا طرح زوج و فرد مورد توجه پلیس راهوار قرار گرفته است، علت چیست؟ آیا طرح جدید کار‌شناسی شده نیست؟

    ما مخالفت جدی در اجرای طرح ندیدیم. این طرح در شورای ترافیک تهران به تصویب رسید و با توجه به علاقه‌مندی وزارت کشور برای اجرای آن در سایر شهر‌ها، طرح LEZ به شورای عالی ترافیک منعکس شد و نسبت به آن بررسی‌های لازم صورت گرفت. اما از آنجایی که دستگاه‌های متعدد در شورای عالی ترافیک نماینده دارند و نگران هستند که مقدمات و زیر ساخت‌های لازم برای اجرا فراهم نشده باشد، اما شهرداری اعلام کرده که مقدمات کار انجام شده است. در جلسه شورای عالی ترافیک پس از بحث و گفت‌و‌گو مقرر شد که طرح زوج وفرد باقی بماند اما بخش‌هایی از طرح LEZ (طرح کاهش) به صورت تدریجی به مرجله اجرا در آید. ما منتظرهستیم تا مصوبه جلسه شورای عالی ترافیک ابلاغ شود تا بخش‌هایی که از طرح که اجازه اجرا دارد و مشخص شده احرایی شود. البته معتقدیم طرح LEZ در آینده به عنوان یک طرح علمی و کار‌شناسی مورد توجه تصمیم گیرندگان قرار گیرد و با توجه به اینکه مراحل گام به گام پیش بینی شده است می‌توان انتظار داشت در آینده نزدیک طرح مراحل تکمیلی خود را طی کند.

    این چند روز آلودگی هوا به شدت سلامت تک تک شهروندان را به خطر انداخته است لذا این طرح‌ها به عنوان طرح‌های الویت دار مسئولان کشور باید قرار گیر د و به نظر می‌رسد در آینده نه چندان دور بخش‌های تکمیلی طرح نیز مورد توجه قرار گیرد.

    بر اساس گفته شما و اجرای طرح در چند مرحله، طرح جدید قرار است در چند فاز طرح اجرایی شود و برای هر فاز کلیات مشخص شده است؟

    آنچه در این جلسه صحبت شد این است که طرح در چند فاز عملیاتی شود بر این اساس تاکید بر بحث معاینه فنی خودرو‌ها است این بخش به محض ابلاغ اجرایی خواهد شد زیرا تمامی زیرساخت‌های آن آماده است بخش‌های دیگر طرح پیچیدگی خاصی ندارد و باید منتظر ماند تا جرا شود.

    از آمادگی شهرداری برای اجرا صحبت شد. به عنوان مسئول طرح LEZ اجرای کامل طرح در فازهای مختلف چقدر زمان نیاز دارد. تا طرح زوج و فرد منتفی شود؟

    فکر می‌کنم که این مردم هستند که نقش اصلی و تعیین کننده در این موضوع خواهند داشت وقتی مساله رفع آلودگی هوا یک مطالبه جدی مردم باشد و از مسئولان راه حل کاربردی بخواهند، به سمت اجرایی شدن طرح خواهیم رفت. باید افکار عمومی کاملا آماده پذیرش این گونه طرح‌ها باشند خصوصا در این طرح‌ها که عدالت اجتمای هدف است. طرح LEZ به لحاظ اجرایی، کاملا شدنی است و در دنیا تجربه شده و فکر می‌کنم اگر گام اول ابلاغ شود و به مرحله اجرا برسد گام‌های بعدی ساده‌تر خواهد بود.

    طرح‌های حمل و نقلی و ترافیکی شهر تهران حتی بدون آماده بودن مردم توسط شهرداری تهران اجرایی شده است، ‌ در این طرح نیز آمادگی مردم نباید ملاک عمل باشد، برنامه اجرایی شما چگونه خواهد بود؟

    شهرداری تهران به تنهایی تصمیم گیرنده نیست علت اینکه این طرح به هر شکل به بحث گذاشته شد و به شورای عالی ترافیک رفت تایید کننده این موضوع است در اجرای طرح باید پلیس راهنمایی و رانندگی، سازمان محیط زیست و بخش‌های وزارت صنایع ایفای نقش کنند و ما هم فکر می‌کنیم دوستان به سبب اینکه درگیر این نوع کار‌ها کمتر بودند به صورت تدریجی توجیه شدند اما به محض اینکه اهمیت کار مشخص شد و تبدیل به مطالبه عمومی شود طرح به سادگی به مرحله اجرا در خواهد آمد به نظر من اگر دستگاه‌ها امروز با هم همدل باشند و اراده‌ای برای اجرا داشته باشند ظرف 48 ساعت طرح امکان اجرا خواهد داشت.

    آیا فکر نمی‌کنید همدل نشدن دستگاه نه بابت درگیری کمتر بلکه به دلیل نگرانی از ادامه رویه آزمون و خطای شهرداری تهران در طرح‌های ترافیکی باشد زیرا 10 سال گذشته شهرداری تهران با جدیت تنها راهکار برون رفت از آلودگی هوا را طرح زوج و فرد اعلام کرد و بعد از سال‌ها هزینه از این طرح به عنوان طرحی ناکارآمد یاد کرد.

    اینگونه نیست آن زمانی که طرح زوج و فرد اجرایی شد درباره قابلیت پایین این طرح به کرات صحبت کردیم و اسناد آن موجود است و موضع شهرداری تهران مشخص بود که طرح زوج و فرد به عنوان طرح قابل تکیه‌ای نیست بر همین اساس شهرداری بیش از یک و سال نیم بر روی طرح LEZ یا طرح کاهش کار کرده و مطالعات تطبیقی آن را نیز بر اساس تجربیات آن در کشورهای اجرا شده طرح، انجام داده است. این طرح کار‌شناسی است و ما آمادگی داریم در هر مجمع کارسناسی طرحLEZ را ارائه و دفاع کنیم. انتقاد بی‌دلیل کار پذیرفته شده نیست و در آینده نزدیک نه تنها در تهران بلکه در سایر شهر‌ها نیز اجرایی خواهد شد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو ( https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط