فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۴۲۵»

۳۰۰ هزار خودرو کابراتوری مولد ۵۰درصد آلاینده ها

عصر خودرو- شهردار تهران شب گذشته با حضور در برنامه‌‌‌ زنده تلویزیونی ‌ "نگاه یک" ضمن محکوم کردن جنایت عربستان در اعدام شیخ نمر به تشریح مشکلات در حل معضل آلودگی هوای پایتخت پرداخت.

۳۰۰ هزار خودرو کابراتوری مولد ۵۰درصد آلاینده ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از شهرنوشت، محمد باقر قالیباف در ابتدا با بیان اینکه آلودگی هوا و ترافیک مهم ترین چالش کنونی اکثریت شهرهای بزرگ دنیا و کلان شهرهای کشور ماست، گفت: برخی از شهرهای دنیا توانسته اند براین چالش ها فائق آیند و با برنامه ریزی های بلند مدت معضل آلودگی هوا را به خوبی مدیریت و رفع کرده اند.
    وی با اشاره به اینکه "آلودگی هوا" همواره یکی از معضلات اصلی شهر تهران بوده است،افزود: معتقدم وقتی بتوانیم این چالش را مدیریت و حل بکنیم، می تتوانیم کیفیت زندگی در پایتخت را ارتقاء داده و آن را حفظ کنیم.
    شهردار پایتخت با تاکید براینکه باید بررسی کنیم که آلودگی هوای شهر تهران از کجا نشأت می گیرد، تصریح کرد: شناخت درست مساله در حل آن بسیار مهم است .
    قالیباف خاطرنشان کرد: در حال حاضر 2 دیدگاه درخصوص حل معضل آلودگی هوا در شهرتهران موجود است؛ عده ای معتقدند چون ما به منابع انرژی نیاز داریم پس آلودگی به وجود می آید و ما پس از تولید آلودگی باید آن را برطرف کنیم. اما در مقابل عده ای هم معتقدند که باید از آلودگی در منبع تولید جلوگیری شود.
    وی با بیان اینکه ما معتقدیم که باید از تولید آلودگی از منبع جلوگیری شود،ادامه داد: باید به گونه ای عمل کنیم که از ابتدا جلوی وسایل ،تجهیزات و عواملی که هوا را آلوده می کنند، گرفته شود.

    سالیانه 800هزارتن آلاینده وارد هوای تهران می شود
    قالیباف با تاکید بر اینکه سالیانه 800هزارتن آلاینده وارد هوای تهران می شود، گفت: براساس تجزیه و تحلیلی که از نوع آلاینده ها داشته ایم متوجه شدیم که حدود 82 درصد آنها توسط منابع متحرک (وسایل حمل ونقل شخصی، غیر شخصی و موتورسیکلت ها)و 18 درصد آنها توسط منابع ساکن تولید می شود.
    وی افزود: در گذشته عنوان می شد که وسایل گرمایشی خانگی یکی از عوامل آلایندگی در پایتخت هستند اما درحال حاضر طبق تحقیقات انجام گرفته معلوم شد که این وسایل کمتر از 4 درصد آلودگی را تولید میکنند.
    شهردار تهران با اشاره به اینکه باید بتوانیم منبع تولید کننده آلاینده را بشناسیم و بدانیم ذرات معلق ناشی از آنها چه هستند،گفت: یک بخش از آلاینده ها طبیعی هستند مانند: گرد و خاک که خیلی اثرات سوء ندارند، اما درمقابل منبع اصلی آلودگی هوا که دارای اثرات سوء بسیاری نیز هستند وسایل متحرک می باشند که باید در برنامه ریزی ها در اولویت قرار بگیرند.
    قالیباف ادامه داد: در حال حاضر بیش از 3.5 میلیون خودرو در پایتخت تردد دارند که از این تعداد؛ 300 هزار خودرو کابراتوری و فرسوده هستند که اینها 50 درصد آلودگی را تولید می کنند. باید اعلام کنم که در همین راستا موتورسیکلت ها نیز تا 8 برابر یک خودرو آلایندگی تولید می کنند که باید مورد توجه قرار بگیرند.
    وی تصریح کرد: طبق آمار های بیان شده، روزانه نیز بین 12 تا 14 میلیون لیتر بنزین ، گازوئیل و مازوت در شهر تهران سوخته می شود.


    قانون داریم اما اراده ای برای اجرای آن وجود ندارد
    قالیباف با تاکید براینکه وقتی مساله روشن شود حل آن بسیار راحت تر انجام می شود، عنوان کرد: معتقدم هم اکنون مهم ترین تصمیم باید خروج خودروهای کاربراتوری از پایتخت باشد. امروز هر ماشینی که از عمرش بیش از 20 سال گذشته باشد حق تردد در تهران را ندارد. جالب است که بدانید ما برای این کار قانون هم داریم اما اراده ای برای اجرای آن وجود ندارد.
    وی گفت: یکی از انتقاداتی که ما به دولت محترم داریم ،این است که چرا نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی بخصوص تاکسی ها و اتوبوس ها را در اولویت برنامه های خود قرار نمی دهد. درحال حاضر ناوگان حمل ونقل برخی از دستگاه های دولتی بسیار فرسوده است و حتی دیده می شود که اتوبوس هایی که نمی توانند در خارج از شهر تردد کنند به راحتی در پایتخت تردد می کنند!
    شهردار تهران حل معضل آلودگی هوای پایتخت را نیازمند همکاری و ایفای نقش کامل دولت، شهرداری و بخصوص مردم دانست و عنوان کرد: در این بین مهمترین و کلیدی ترین نقش مدیریت شهری توسعه حمل ونقل عمومی است. البته طبق قانون بخشی قابل توجهی از بودجه توسعه حمل و نقل عمومی را دولت باید بپردازد.

    تهران ،نیازمند 11 هزار اتوبوس است
    قالیباف با بیان اینکه هم اکنون شهرتهران تنها 6 هزار اتوبوس دارد درحالی که نیازمند 11 هزار اتوبوس است،گفت: در 6 سال گذشته هیچ اتوبوسی از دولت تحویل نگرفته ایم؛ حتی بودجه ای هم برای نوسازی اتوبوس های فرسوده در اختیار شهرداری قرار نگرفته است.

    بیش از 93درصد بودجه مترو را شهرداری پرداخت می کند
    به گزارش شهرنوشت شهردار پایتخت همچنین گفت: خوشبختانه در توسعه خطوط مترو پیشرفت های بسیار قابل توجهی داشته ایم.در سال 84 شهر تهران تنها 35 ایستگاه مترو داشت اما بحمدلله ما امروز 96 ایستگاه مترو در پایتخت داریم. بیش از 93درصد بودجه مترو را شهرداری پرداخت می کند و این درحالیست که طبق قانون دولت باید 50 درصد بودجه مترو را پرداخت کند.

    بلندمرتبه سازی باعث آلودگی هوا نیست
    قالیباف در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا بلند مرتبه سازی در تهران باعث آلودگی هوای این شهر شده است، تصریح کرد: همه ساله هوا در فصل زمستان در دشت تهران ساکن می شود و ما همیشه شاهده وارونگی هوا در این فصل هستیم.همچنین اگر قرار است که ساخت و ساز باعث جلوگیری از وزش باد در شهرها باشد پس چرا ما هم اینک در اراک، اصفهان، مشهد و سایر کلان شهرها با معضل آلودگی هوا مواجه هستیم؟ درضمن حرکت باد از غرب تهران به سمت شرق تنها در یک نقطه محدود نمی شود که ما اعلام بکنیم ساخت و سازها در غرب پایتخت باعث آلودگی هوا شده است.

    سرمنشاء اصلی آلودگی هوا عدم اجرای قانون است
    وی با اعلام اینکه بنده تاکید می کنم که سرمنشاء اصلی آلودگی هوا عدم اجرای قانون است، افزود: باید مشخص شود که در این حوزه چه کسی قوانین را اجرا نمی کند.مسئولیت آلودگی هوا بر عهده دولت( سازمان محیط زیست) است و ما آماده هستیم هر سیاستی که دولت در این حوزه می گیرد را بپذریم.
    شهردار پایتخت با تشکر از وزارت نفت برای توزیع سوخت استاندارد در کشور گفت: کیفیت سوخت به نسبت سال های گذشته بسیار بهتر شده است اما وقتی این سوخت وارد خودروی کاربراتوری یا غیر استانداردمی شود قطعا آلودگی ایجاد می کند.
    قالیباف در پاسخ به سوالی درخصوص خروج فرودگاه مهرآباد و همچنین ایستگاه راه آهن از پایتخت نیز گفت: ما 2 پیشنهاد در این خصوص به دولت محترم ارائه کردیم اما متاسفانه مورد استقبال قرار نگرفت.

    مدیریت شهری آماده هرگونه همکاری با دولت برای حل معضل آلودگی هواست
    وی مجددا با اشاره به اینکه معتقدیم آلودگی هوای شهر تهران یک موضوع عمومی است و باید برای آن چاره اندیشی شود،تصریح کرد: درحال حاضر مدیریت شهری تهران آماده هرگونه همکاری با دولت محترم در این باره است؛ حتی اگر تصمیم دولت از نظر ما کارشناسی هم نباشد.
    قالیباف با تاکید براینکه می دانیم که دولت مشکلات و مشغله های فراوانی دارد، خاطرنشان کرد: اگر دولت به این تشخیص برسد که حل معضل آلودگی هوای تهران برعهده شهرداری پایتخت باشد ما آمادگی داریم که آن را بپذیریم و در یک دوره زمانی مشخص هوای شهر را به شرایط سالم برسانیم. شهروندان تهرانی نیز در این مسیر همراه خواهند بود و تنها خواستار آشنایی با وظایف خود هستند.
    شهردار تهران درادامه در پاسخ به سوالی درخصوص انتقاد برخی اعضای شورای شهر که خواستار صرف هزینه برای حمل و نقل عمومی به جای ادامه روند پروژه شهرآفتاب شده بودند، گفت: مصوبات در شورای شهر همانند مجلس شورای اسلامی موافقان و مخالفان خود را دارد. ما در پروژه شهر آفتاب نیز تابع مصوبات شورا هستیم. من معتقدم شورای شهر تهران با تصویب بودجه 180 میلیاردتومانی برای تکمیل این پروژه بهترین تصمیم را گرفت.

    تاثیر پروژه شهر آفتاب بر کاهش ترافیک و آلودگی هوای تهران
    وی با بیان اینکه افتتاح پروژه شهر آفتاب تاثیر بسزایی در کاهش ترافیک و آلودگی هوای تهران خواهد داشت، افزود: سالها بود که مردم پایتخت از ترافیک اطراف نمایشگاه بین المللی تهران ناراضی بودند و هیچ کس هم مسئولیت انتقال این نمایشگاه به خارج از شهر را برعهده نمی گرفت اما خوشبختانه پروژه شهر آفتاب مراحل پایانی خود را سپری می کند و انشالله تا اردیبهشت ماه به بهره برداری خواهد رسید.

    هزینه ساخت یک کیلومتر مترو240 میلیارد تومان، هزینه ساخت پل صدر1200میلیاردتومان
    قالیباف در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند شهرداری با هزینه ساخت پل صدر می توانست 100 کیلومتر مترو بسازد، تاکید کرد: اولا باید اعلام کنم که 60درصد بودجه شهرداری تهران در حوزه زیرساخت ها متمرکز بر حمل و نقل عمومی است. دوما برای ساخت پل صدر در شورای سوم ساعت ها بحث های کارشناسی انجام گرفت تا مدیریت شهری تصمیم به ساخت این پل گرفت. جالب است که بدانید امروز ساخت هر کیلومتر مترو حدود 240 میلیارد تومان هزینه دارد و این درحالیست که شهرداری برای ساخت پل صدر تنها هزار و دویست میلیارد تومان هزینه کرده است.
    قالیباف درخصوص رابطه بین اعضای شورا با شهردار و مدیران شهرداری نیز گفت: خوشبختانه رابطه بنده و مدیران شهرداری چه در گذشته و چه درحال حاضر با اعضای شورای شهر بسیار خوب بوده است. بنده شهادت می دهم در عین اینکه سلایق مختلف سیاسی در شورای شهر وجود دارد اما هیچ کدام از جریانات سیاسی در حل مشکلات و معضلات شهروندان تهرانی رفتاری سیاسی از خود نشان نداده اند.

    گرایشات سیاسی در حل مشکلات شهر دخالت داده نشده است
    وی با تاکید براینکه بحمدلله تاکنون گرایشات سیاسی در حل مشکلات شهر دخالت داده نشده است، افزود: جالب است که بدانید بعضی اوقات برخی از اعضا که در حوزه سیاسی با هم رای یکسان دارند؛ رای متفاوتی به تصویب مصوبه ای در شورا می دهند.
    شهردار پایتخت در پاسخ به سوال دیگری درباره شفافیت مالی در شهرداری نیز گفت: صراحتا اعلام می کنم که شفاف ترین دوره مالی در شهرداری همین دوره ای است که دارد سپری می شود. در گذشته اصلا حسابرسی از مجموعه شهرداری تهران انجام نمی شد. بنده در سال 86 به شورای شهر پیشنهاد دادم که شرکت های شهرداری باید کاهش بیابد و برای تمامی شرکت ها نیز حسابرس انتخاب شود.
    قالیباف تصریح کرد: جرائم اقتصادی بزرگ زیادی تاکنون صورت گرفته است اما یک مورد آن درمورد شهرداری تهران نبوده است. من منکر تخلف در شهرداری نمی شوم اما این را هم با افتخار اعلام می کنم که شهرداری پایتخت در مبارزه با فساد پیشرو بوده و حتی توسط دستگاه های ناظر در این حوزه مورد تقدیر قرار گرفته است.

    پاداش های میلیاردی در شهرداری نداریم
    وی در ادامه درباره پرداخت پاداش های میلیاردی به مدیران شهرداری گفت: اصلا همچنین چیزی در شهرداری امکان ندارد. ما به هیچ عنوان پاداش میلیاردی در شهرداری نداریم. بنده 3 سال است که سفرهای خارجی خود را نیز به حداقل رسانده ام. حق ماموریت هم به هیچ یک از مدیران در سفرهای خارجی پرداخت نمی شود.

    تراکم فروشی در دهه70 رسم شد
    قالیباف درخصوص تثبیت طرح تفصیلی و جامع در شهر تهران هم تصریح کرد: خوب است بدانید که این طرح ها از دهه 70 موجود بود اما اجرایش نکردند. اصلا تراکم فروشی در دهه 70 رسم شد. مالکان هر مقدار پول بیشتری پرداخت می کردند تراکم بیشتری نیز دریافت می کردند، اما ما از سال 1389درحوزه فروش تراکم طبق طرح تفصیلی عمل می کنیم. هم اکنون صدور پروانه در شهرداری تهران مکانیزه شده و قابل رصد است.
    وی درخصوص ساخت هتل اسپیناس و همچنین تخلف ساخت وساز در پاساژعلاءالدین نیز گفت:ما معتقد بودیم در هتل اسپیناس تخلفی صورت نگرفته است، همان موقع هم که بحث آن مطرح شد صراحتا اعلام کردیم که در ساخت هتل اسپیناس تمامی ضوابط و مقررات لازم رعایت شده است.
    شهردار تهران ادامه داد: اما در ساخت طبقات 7 و 8 پاساژ علاءالدین تخلف صورت گرفته بود که قاطعانه با آن برخورد کردیم.
    به گزارش شهرنوشت قالیباف در این برنامه در پاسخ به سوالی درباره گسترش حریم شهر تهران اظهارکرد: محدوده پایتخت در گذشته حدود 740 کیلومتر مربع بود که ما در طرح جامع آن را کاهش دادیم و به 640 کیلومتر مربع رساندیم. درحال حاضر ساخت و ساز در شهرهای اطراف تهران دارد به سرعت انجام می شود که آن هم به شهرداری پایتخت ارتباط ندارد.

    تصمیم گیرنده درباره ضوابط بلندمرتبه سازی شورای عالی شهرسازی است
    وی همچنین درباره ضوابط بلند مرتبه سازی در شهرتهران هم گفت: ما برای بلند مرتبه سازی نیز پیشنهادات خود را به شورای عالی شهرسازی ارایه کرده ایم و تصمیم نهایی با این شوراست. هر تصمیمی شورای عالی شهرسازی بگیرد ما آن را لازم الاجرا می دانیم.

    با پیمانکاران متخلف در برخورد با دستفروشان برخورد می شود
    شهردار پایتخت در پایان درخصوص طرح ساماندهی دستفروشان و جمع آوری معتادان متجاهر از سطح شهر تهران بیان کرد: ما با یک برنامه ریزی یک سال و نیمه توانستیم معتادان متجاهر را ساماندهی کنیم. هم اکنون درحال ساماندهی دستفروشان هستیم و نقاطی را برای فعالیت آن قشری از آنان که محتاج هستند در نظر گرفته ایم.همچنین باید اعلام کنم که بارها تاکید کرده ایم که اگر پیمانکاری در برخورد با دستفروشان تخلفی انجام دهد قطعا با آن برخورد خواهیم کرد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو