فونیکسریمکسبهتام

ترافیک زنجان روایت کلاف سردر گم بی تدبیری

عصر خودرو- ترافیک این روزها واژه ناآشنا برای شهروندان زنجانی نیست مسئله‌ای که شاید یک دهه قبل مفهومی برای آنها نداشت ولی امروز به کلاف سردرگمی تبدیل‌شده است که باید تدبیری برای آن اندیشید.

ترافیک زنجان روایت کلاف سردر گم بی تدبیری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر،  خیابان‌های قفل‌شده، خودروهایی که هرلحظه به تعدادشان پشت چراغ‌قرمز افزوده می‌شود و ثانیه ها و ساعت هایی که به هدر می‌رود و خودروهای تک‌سرنشین که برای تفریح و خوش گذارانی و به رخ کشیدن ماشین‌های مدل‌بالا خیابان‌ها را اشغال کرده اند حکایت درد بی‌درمان ترافیک شهر زنجان است.

    چالش ترافیک شهری طی دو دهه اخیر از معضلات و دغدغه های مردم زنجان بوده است و این مشکل در سایه بی تدبیری و بازی با کلمات مسئولان تاکنون رفع نشده است.

    معضل ترافیک متأسفانه امروز در استان زنجان به یک چالش مهم و جدی تبدیل‌شده است و با افزایش تعداد خودروها در شهر زنجان این معضل بیش از بیش خود را نشان می‌دهد.

    در استان زنجان اکثر مجتمع‌های تجاری در مرکز شهر واقع‌شده و تردد خودروها در این محدوده‌ها بیشتر از سایر مناطق است و به‌تبع معضل نبود پارکینگ هم بحث ترافیک شهری را افزون‌تر می‌کند.

    260 هزار خودرو پلاک زنجان در سطح شهر تردد می کنند

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان بابیان اینکه حدود 260 هزار دستگاه خودرو پلاک زنجان در سطح شهر زنجان تردد می کنند، گفت: در استان زنجان تعداد خودروها با توجه به نسبت جمعیت استان زنجان زیاد است.

    سرهنگ آفریدون در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: در استان زنجان به ازاء هر خانواده بیش از 2 تا چهار دستگاه خودرو وجود دارد که تردد این تعداد خودرو در شهر باعث ایجاد ترافیک شدید می‌شود.

    شهروندان زنجانی  برای خرید جزئی هم خودرو خود را در مرکز شهر پارک می‌کنند که این خود یک معضل جدی برای ترافیک شهر زنجان است
    وی افزود: شهروندان زنجانی برای خرید جزئی هم خودرو خود را در مرکز شهر پارک می‌کنند که این خود یک معضل جدی برای ترافیک شهر زنجان است و کمتر از وسایط نقلیه عمومی استفاده می کنند در حالی که بهره گیری از وسایط نقلیه عمومی در کاهش ترافیک شهری شهر زنجان بسیار مؤثر خواهد بود.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان بابیان اینکه استان زنجان پارکینگ مناسبی ندارد، گفت: نبود پارکینگ نیاز به عزم جدی مسئولان دارد که در این میان مکاتباتی با شهرداری و استانداری انجام‌شده است.

    وی در عین حال افزود: خودرو گردی در محدوده سعدی شمالی و جنوبی در سطح شهر زنجان به یک فرهنگ تبدیل‌شده و این خود عامل مهم تشدیدکننده ترافیک است.

    بخش خصوصی برای ایجاد پارکینگ وارد عمل شود

    وی بابیان اینکه زنجان به چند پارکینگ در مناطق پرتردد شهر زنجان احتیاج دارد، گفت: ورود بخش خصوصی و احداث پارکینگ بسیار ضروری است.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی زنجان پارک دوبله توسط رانندگان را هم در هسته مرکزی شهر زنجان در ایجاد ترافیک بسیار مؤثر دانست.

    در این میان رئیس شورای شهر در حالی از پیش بینی احداث پارکینگ در طرح سبزمیدان خبر می دهد که خود اجرای طرح سبزمیدان در هاله ای از ابهام است و اجرای آن در ایستگاه کمبود اعتبارات متوقف شده است.

    رئیس شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه در  اجرای طرح سبزه‌میدان به بحث پارکینگ توجه شده است، گفت: این طرح در امور ترافیک و احداث پارکینگ در اولویت قرار دارد و برای استان بسیار مهم خواهد بود.

    سعید امیدی  تأکید کرد: احداث پارکینگ جزو مطالبات بیش از دو دهه مردم استان زنجان است ولی هنوز محقق نشده است و این امر مشکلاتی را در شهر ایجاد کرده است.

    وجود پارکینگ طبقاتی در داخل شهر از دغدغه‌های اصلی شهروندان است

    وی از ایجاد پارکینگ طبقاتی در جوار کارخانه کبریت زنجان خبر داد و گفت: وجود پارکینگ در مناطق مختالف شهری می تواند در کاهش بار ترافیکی در شهر زنجان نقش مهمی داشته باشد.

    رئیس شورای اسامی شهر زنجان با اشاره به اجرای طرح مطالعه جامع ترافیک شهر زنجان گفت: وجود پارکینگ طبقاتی در داخل شهر از دغدغه‌های اصلی شهروندان است و همیشه برای شهروندان این سؤال پیش می‌آید که چرا در داخل شهر پارکینگ طبقاتی نداریم.

    وی با اشاره به لزوم ساخت سه پارکینگ در سطح شهر زنجان شامل پارکینگ سعدی در پشت سینما قدس، پارکینگ دلجویی در زینبیه شرقی و پارکینگ شهدا در دروازه ارک گفت: با احداث این پارکینگ‌ها درمجموع 700 پارکینگ در زنجان ایجاد می‌شود که به مشکلات ترافیکی بافت شهر کمک زیادی می‌کند.

    رئیس شورای شهر زنجان بابیان اینکه از اول شورای چهارم دغدغه پارکینگ‌ها در شهر وجود داشته است، افزود: پارکینگ‌های طبقاتی واقع در خیابان صمیمی فرد، سبزه‌میدان، خیابان دلجویی، چهارراه سعدی و خیابان شهدا به تصویب شورای شهر رسیده است ولی ایجاد پارکینگ در خیابان صفا با اعتراض فرمانداری مواجه است.

    وضعیت پارکینگ در استان زنجان وضعیت خوبی ندارد

    فرمانده انتظامی استان زنجان نیز بابیان اینکه وضعیت پارکینگ در استان زنجان وضعیت خوبی ندارد، ادامه داد: در این میان نبود پارکینگ استاندارد، افزایش ترافیک را تشدید می‌کند.

    سردار علیرضا صالحی افزود: شهرداری زنجان باید درزمینه ایجاد پارکینگ مناسب در سطح شهر اقدام کند و هرچند مشکل پارکینگ در سایر شهرهای استان زنجان وجود دارد، ولی شهر زنجان در این میان وضعیت خاصی دارد.

    وی تصریح کرد: متأسفانه فرهنگ استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی در این استان جا نیفتاده و باید در استان به سمت استفاده از ناوگان عمومی پیش برویم، به‌طوری‌که فرهنگ استفاده از ناوگان عمومی در جامعه به‌عنوان فرهنگ جایگاه پیدا کند.

    فرمانده انتظامی استان زنجان گفت: روزبه‌روز به تعداد خودروها در استان افزوده می‌شود و خیابان‌ها پاسخگوی این‌همه خودرو نیستند، بنابراین باید مردم استان، استفاده درست و معقولانه از وسایل نقلیه شخصی داشته باشند.

    سردار صالحی اظهار داشت: باید در استان به سمت استفاده از ناوگان عمومی پیش برویم که فرهنگ استفاده از ناوگان عمومی در جامعه به‌عنوان فرهنگ جا بیفتد.

    سردار صالحی تأکید کرد: در کشورهای پیشرفته اصلی‌ترین راه برای کنترل ترافیک و کاهش تصادفات استفاده از ناوگان عمومی است ولی متأسفانه در کشور ایران و به تبع آن استان زنجان استفاده از ناوگان عمومی بسیار پایین است.

    یک جامعه‌شناس در خصوص ترافیک و چباید ترافیک شهری را در قالب فرهنگ ترافیک و در سطحی کلی‌تر آن را به‌عنوان یکی از مصادیق فرهنگ عمومی تلقی کرد
    یک جامعه‌شناس در خصوص ترافیک و چگونگی رفع چالش‌های موجود در این زمینه به خبرنگار مهر گفت:  باید ترافیک شهری را در قالب فرهنگ ترافیک و در سطحی کلی‌تر آن را به‌عنوان یکی از مصادیق فرهنگ عمومی تلقی کرد.

    علی هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه برای تقلیل مشکلات در حوزه ترافیک شهری، باید به فکر بهبود فرهنگ رفت‌وآمد و ترافیک بود، افزود: هرچند که تأثیر معماری شهری و مهندسی شهرسازی در خصوص زیرساخت‌های شهری، نقش سازمان‌ها و صنایع تولیدی مرتبط در حوزه توسعه خدمات و زیرساخت شهری و غیره کاملاً محسوس است اما، وقتی حرف از ترافیک شهری در قالب فرهنگ عمومی می‌زنیم منظور تسری این بخش به‌تمامی گروه‌ها و ساختارهای اجتماعی است.

    وی ادامه داد:  اگر در اندیشه من چالشی تحت عنوان معضل ترافیک شهری وجود داشته باشد یقیناً باید این مشکل را به یک دغدغه‌ی ذهنی تبدیل کرده و پس از بررسی و ریشه‌یابی آن برایش راهکار نیز ارائه نمایم. چراکه امروزه در حوزه جامعه‌شناسی شهری و جامعه‌شناسی توسعه، توجه به بهبود فرهنگ عمومی در زندگی شهری از لوازم کارکردی و شروط اساسی توسعه‌یافتگی به‌حساب می‌آید.

    این جامعه شناس گفت: آموزش صحیح و به هنگام فرهنگ پایه و تلاش برای عملیاتی کردن این آموزه‌ها در جهت جامعه‌پذیر کردن شهروندان ضرورتی است اجتناب‌ناپذیر و پرواضح است که چهار رکن اساسی اجتماعی کردن افراد شامل؛ نهاد خانواده، آموزش‌وپرورش، رسانه‌های ارتباط‌جمعی و گروه‌های همسالان اثرگذارترین بازیگران این عرصه به شمار می‌آیند. مثال عملی این فرهنگ‌سازی همان استفاده حداقلی از خودروهای شخصی و تک‌سرنشین و در مقابل استفاده‌ی
    آموزش صحیح و به هنگام فرهنگ پایه و تلاش برای عملیاتی کردن این آموزه‌ها در جهت جامعه‌پذیر کردن شهروندان ضرورتی است اجتناب‌ناپذیر
    حداکثری از وسایط حمل‌ونقل عمومی و الزام در توسعه این نوع خدمات در جامعه است.

    هاشمی افزود: با بهبود در نظام‌های فرهنگی می‌توان اثرات مثبت آن را در خرده نظام اجتماعی به‌صورت یک هنجار پذیرفته‌شده شاهد و ناظر بود تا از این طریق کنش‌های اجتماعی که رفتار ترافیکی هم ازجمله مصادیق عینی آن است اصلاح شود. تا شهری داشته باشیم توسعه‌یافته ازنظر اجتماعی، فرهنگی، زیست‌محیطی، بهداشتی، کاهش تلفات انسانی ناشی از تصادفات و حتی توجه به جنبه‌های روان‌شناختی. موضوعی که تالکوت پارسونز جامعه‌شناس مطرح آمریکایی در چارچوب مدل مبادله‌ای خود در بخش خرده نظام فرهنگی و خرده نظام اجتماعی بر آن تأکید کرده است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو