فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۴۵۰»

تاثیر وزش باد در تعطیلی یا عدم تعطیلی شهرهای با وضعیت آلودگی یکسان

عصر خودرو- رئیس امور آزمایشگاه‌های محیط زیست اصفهان گفت: شاخص آلایندگی یکسان در دو شهر کشور دلیلی بر وضعیت تعطیلی یکسان آنها نیست و باید توپوگرافی و مسائل دیگر شهرها نیز مدنظر قرار گیرد.

تاثیر وزش باد در تعطیلی یا عدم تعطیلی شهرهای با وضعیت آلودگی یکسان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ازمهر، بابک صادقیان، در ارتباط با تغییر میانگین شاخص آلایندگی در طول روز که گاهی باعث تغییر وضعیت ناسالم به سالم در ارزیابی نهایی می‌شود، اظهار داشت: واقعیتی که وجود دارد این است که سنجش میزان آلودگی بر اساس شاخص بین‌المللی (AQI) انجام می‌شود.

    وی افزود: بدین ترتیب میزان گازهای سمی و آلاینده‌های مدنظر برای سنجش آلایندگی مانند گاز مونوکسید کربن، ذرات 2.5 میکرون، ازن، ازت، و موارد دیگر در بازه‌های زمانی متفاوت هشت ساعته، یک ساعته و 24 ساعته مدنظر هستند.

    رئیس امور آزمایشگاه‌های محیط زیست با بیان اینکه مطابق استاندارد جهانی برای تعیین میزان آلایندگی باید 24 ساعتی که پشت سر گذاشتیم مدنظر باشد، ابراز داشت: بدین منظور میزان آلاینده‌ها از یک بامداد تا 24 ساعت گذشته مدنظر قرار می‌گیرد چراکه بدن انسان در طول این ساعات با آب و هوای موجود درگیر بوده است.

    وی در پاسخ به این سئوال که به هرحال مردم اصفهان در نیم روزهای آلوده نیز نفس می‌کشند و آیا نباید این ساعات از روز در جمع کلی روزهای سالم و ناسالم اصفهان مورد توجه قرار گیرد، گفت: طبیعی است ما نیم‌روزهای آلوده نیز در اصفهان داریم و شاید در نیمه دیگر روز به دلیل سالم شدن هوا میانگین کلی نیز بر اساس استاندارد جهانی سالم شود؛ در این شرایط برای رعایت حال افراد حساس هشدارهای لازم به مردم داده می‌شود.

    تاثیر وزش باد در تعطیلی یا عدم تعطیلی شهرهای با وضعیت آلودگی یکسان

    صادقیان در ارتباط با دلیل تعطیلی مدارس پایتخت با شاخص آلایندگی بسیار کمتر از اصفهان ابراز داشت: با توجه به شرایط اقلیمی و توپوگرافی متفاوت تعطیلی شهرهای مختلف کشور حتی با میزان یکسان آلایندگی ارتباطی با یکدیگر ندارد.

    وی با بیان اینکه ماندگاری یا وزیدن باد در هرکدام از شهرها می‌تواند وضعیت یک شهر را با میزان یکسان آلودگی بدتر یا بهتر از شهر دیگری کند، تاکید کرد: به این ترتیب گاهی میزان آلاینده‌های یک شهر کمتر است اما به دلیل ماندگاری هوا این آلودگی از اتمسفر شهر خارج نمی‌شود.

    ضرورت همکاری ارگانها برای سنجش دقیق تر میزان آلودگی اصفهان

    رئیس امور آزمایشگاه‌های محیط زیست با بیان اینکه به ان ترتیب برای تصمیم‌گیری درباره این تعطیلی‌ها شاخص AQI و اقلیم سنجیده می‌شود، گفت: به طور کلی نیز تعطیلی دارای ضابطه‌های خاصی است و در زمانی آلودگی و ماندگاری هوا و وضعیت‌های اضطراری مطابق نظر ارگان‌های ذی ربط مانند بهداشت، محیط زیست، هواشناسی، نهادهای اجتماعی و اقتصادی مربوطه تشکیل جلسه می‌دهند تا درباره تعطیلی یا عدم تعطیلی به نتیجه برسند.

    وی اضافه کرد: این نکته نیز قابل ذکر است که برای سنجش دقیق‌تر میزان آلودگی در اصفهان نیازمند اطلاعات ساعتی در بازه زمانی کوتاه‌تر هستیم که این امر به همکاری سایر دستگاه‌های استانی و تامین اعتبارات لازم نیز مربوط می‌شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو