فونیکسریمکسبهتام

تولید خودرو در آذر ماه افزایش یافت

خیز پاییزی خودروسازان

عصر خودرو- جدیدترین آمار تولید خودرو کشور در حالی اعلام شد که طبق آن، سه خودروساز بزرگ داخلی توانسته‌اند تیراژ محصولات سواری خود را در آذر ماه و نسبت به آبان، افزایش دهند؛ با این حال، تیراژ ۹ ماهه آنها کاهش را تجربه کرده است.

خیز پاییزی خودروسازان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد ، بنابر آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مجموع طی 9 ماه امسال 634 هزار و 424 دستگاه محصول سواری در ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به تولید رسیده است تا کاهشی 11 درصدی دامان غول‌های جاده مخصوص را بگیرد. سه خودروساز بزرگ کشور اما در مجموع توانسته‌اند تولیدشان را در آذر ماه و نسبت به آبان، 51 درصد رشد داده و تیراژی 67 هزار و 633 دستگاهی را از خود به جا بگذارند. هر سه غول جاده مخصوص با وجود افت تولید 9‌ماهه، با افزایش تیراژ ماهانه (آذر به آبان) مواجه شده‌اند تا مشخص شود روند کاهش ماهانه تولید خودرو متوقف شده است. اما طبق آمار اعلامی، ایران‌خودرو در 9 ماه امسال، 335 هزار و 391 دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رسانده تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 9/ 9 درصد کاهش تولید را تجربه کرده باشد. ایران‌خودرویی‌ها البته طی آذر‌ماه امسال و در مقایسه با آبان، 6/ 39 درصد افزایش تولید را تجربه کرده‌اند. در بین محصولات تولیدی این شرکت، تیراژ پژو 206 (در مجموع مدل‌های‌هاچ‌بک و صندوقدار) 8/ 1‌درصد کاهش پیدا کرده؛ به‌نحوی‌که طی 9 ماه امسال 73 هزار و 558 دستگاه از این محصول به تولید رسیده است.

    دیگر محصول پژویی ایران‌خودرو به نام پارس نیز تیراژی 82 هزار و 345 دستگاهی را با افتی 8/ 23 درصدی در 9 ماه امسال تجربه کرده تا پرتیراژترین محصول تولیدی در این شرکت باشد. اما پژو 405 نیز یکی دیگر از محصولات پژویی ایران‌خودرو در 9 ماه امسال به حساب می‌آید که طبق آمار منتشره، تیراژی 81 هزار و 708 دستگاهی از خود به جا گذاشته و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 2/ 2 درصد کاهش داشته است. کاهش تولید محصولات پژو اما در شرایطی است که ایران‌خودرویی‌ها در تولید سمند نیز با افت تولید روبه‌رو شده‌اند. بر این اساس، طی 9 ماه امسال 59 هزار و 762 دستگاه سمند در ایران‌خودرو به تولید رسیده تا تیراژ این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 6/ 18 درصد افت کرده باشد. در بین دیگر محصولات ایران‌خودرو، دنا تیراژی 12 هزار و 52 دستگاهی را طی 9 ماه امسال از خود به جا گذاشته و تولید رانا نیز با افتی 2/ 45 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 11 هزار و 584 دستگاه نزول کرده است.

    سری هم اما به سایپا و پارس‌خودرو بزنیم و ببینیم وضع تولید در این شرکت به چه شکل است. طبق آمار، در مجموع 143 هزار و 202 دستگاه پراید طی 9 ماه امسال در سایپا و پارس‌خودرو به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افتی 5/ 22 درصدی را به خود می‌بیند. با این حال در بین محصولات تولیدی گروه سایپا، هنوز هم رکورد تیراژ در دست پراید قرار دارد و این خودرو همچنان پرتیراژترین محصول خودروسازی کشور به شمار می‌رود. در کنار پراید اما تیبا نیز با افت تیراژ روبه‌رو شده، چه آنکه سایپایی‌ها در 9 ماه امسال 55‌هزار و 722 دستگاه از این محصول را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهشی 9/ 12 درصدی را تجربه کرده باشند. تیبا علاوه‌بر سایت مرکزی سایپا، در سایت کاشان این شرکت نیز به تولید می‌رسد. افت تولید پراید و تیبا در شرایطی است که سایپا در 9 ماه امسال چهار هزار و 267 دستگاه سراتو را به تولید رسانده و با این حساب توانسته تیراژ این مونتاژی کره‌ای را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 5/ 7 برابر کند.

    علاوه‌بر این خودرو، سایپایی‌ها به همراه زیرمجموعه خود (پارس‌خودرو)، محصولی به نام برلیانس را نیز مونتاژ می‌کنند، خودرویی چینی که در 9 ماه امسال تیراژی پنج هزار و 180 دستگاهی داشته است. دیگر محصول سایپا به نام آریو نیز تا پایان آذر امسال، تیراژی یک هزار و 263 دستگاهی را از خود به جا گذاشته است، خودرویی که در سایت بن رو این شرکت مونتاژ می‌شود. با توجه به این آمار، تیراژ آریو در مقایسه با 9 ماه سال گذشته 5/ 22 برابر شده است. نگاهی هم اما به کارنامه تندر-90 بیندازیم، خودرویی که آمار می‌گوید با افزایش تیراژ طی 9 ماه امسال روبه‌رو شده است. بر این اساس، تیراژ تندر-90 در 9 ماه امسال به 32 هزار و 412 دستگاه رسیده و این نشان می‌دهد خودرو موردنظر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 7/ 53 درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. مدل‌هاچ بک تندر-90 که همان ساندرو است نیز در 9 ماه امسال تیراژی 770 دستگاهی را از خود به جا گذاشته است، محصولی که عضو جدید خودروسازی ایران به‌شمار می‌رود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     


     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو