فونیکسریمکسبهتام

بیم وامید صنعت خودرو در پسابرجام

عصر خودرو- سهم ۳۰ درصدی صنعت خودرو در رشد اقتصادی و قرار گرفتن این صنعت پیشران در رئوس ۷گانه برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین وابستگی ۶۰ صنعت بالاو پایین‌دستی به صنعت خودرو، نشان از اهمیت و جایگاه آن در اقتصاد کشور دارد.

بیم وامید صنعت خودرو در پسابرجام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، صنعتی که با وجود تحریم‌ها رشد بیش از 80 درصدی را در بهار سال‌جاری تجربه کرد و تاثیر مستقیمی بر رشد اقتصادی برجای گذاشت، گرچه در سال‌های نخست آغاز تحریم‌ها این رشد با وقفه‌ای همراه شد اما با تکیه بر توان مهندسان داخلی توانست از وابستگی خود به شرکت‌های خارجی بکاهد. حال در چنین شرایطی که تب و تاب اجرای برجام بر رونق همه بخش‌های اقتصادی به ویژه صنعت کشور سایه افکنده، صنعت خودرو به دلیل قابلیت‌ها و دسترسی به بازار 500 میلیون نفری منطقه، بیشترین آمادگی را برای جهش رشدی خواهد داشت. هرچند کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند پوست‌اندازی این صنعت با اشتغالزایی افزون‌بر 800 هزار نفری در همه زیرمجموعه‌های خود، نیازمند تمهیداتی ویژه است تا این شرایط را تبدیل به فرصتی ویژه برای اقتصاد کشورکند. به طور قطع نبود چشم‌انداز بلندمدت در خودروسازی در دهه‌های گذشته به دلیل تقاضای جبری در شرایط غیررقابتی از طرف مشتری به کلی فراموش شده و به نظر می‌رسد این امر باید هرچه سریع‌تر با برداشته شدن تحریم‌ها در دستور کار مدیران شرکت‌های خودرویی قرار گیرد، چراکه در صورت رخ‌دادن این اتفاق، به طور قطع رتبه خودرویی ایران در جهان ارتقا خواهد یافت.  در عین حال بدهی حدود 6 هزار میلیارد تومانی خودروسازان به زیرمجموعه‌های خود از جمله قطعه‌سازان که این روزها به یکی از دغدغه‌های مدیران این حوزه تبدیل شده، بی‌شک تنها با پیش‌بینی تمهیداتی ویژه برطرف می‌شود، در
    غیر این صورت این صنعت را رو به زوال خواهد برد. در سال‌های 80 تا 92 حدود 43 هزار میلیارد تومان درآمد از صنعت خودروسازی کشور نصیب دولت شد که به طور میانگین درآمدی حدود 3 هزار و 600میلیارد تومان در هر سال بود. حال بر اساس آمار ارائه شده، در 8 سال دولت نهم و دهم حدود 28 هزار میلیارد تومان از صنعت خودرو برای دولت درآمد ایجاد شد که چنین درآمدی در این سال‌ها به واسطه بازار مناسب و افزایش تقاضا بود اما با این حال خودروسازان نه تنها این درآمدها را به مسیر درست برای طراحی پلتفرم و مدل‌های جدید خودرو هدایت نکردند، بلکه به واسطه آسودگی خاطر از وجود مشتریان این درآمدها را خرج روزانه خود و خرید املاک و سازه‌های اداری کرده و هزینه‌ای صرف پژوهش و توسعه نکردند.  حال در چنین شرایطی تاثیر برجام در صنعت خودرو از آن جهت ضرورت پیش‌بینی تمهیداتی ویژه در این حوزه را بیش از پیش افزایش داده که فرصتی ویژه برای فعالان این صنعت درآمدزا فراهم خواهد کرد. فرصتی که در صورت بی‌توجهی به اثرات آن، آسیب‌هایی را پیکره خودروسازی کشور وارد خواهد کرد. در سال‌های تحریم و به واسطه اعمال محدودیت‌ها، خودروسازان توانستند تا حدودی نسبت به ارائه خلاقیت‌هایی در این حوزه اقدام کنند که به نظر می‌رسد با باز شدن پای خارجی‌ها به بازار ایران به واسطه رفع محدودیت‌ها، چالش‌های جدی در نتیجه نبود تصمیم‌گیری به موقع و ارائه برنامه جدید را شاهد باشیم.  به‌طور قطع آنچه در این برهه زمانی از مسئولان خودرویی انتظار می‌رود، اخذ تصمیم‌های منطقی و عقلانی و حرکت روبه رشد فعالان این حوزه با فناوری‌های روز است. نکته دیگر که پس از توافق‌های اولیه ایران با گروه 1+5 و ابراز علاقه خودروسازان خارجی برای ورود به بازار ایران مطرح شده، موضوع انتقال دانش فنی است. به طور قطع اصرار مدیران خودرویی به انتقال این دانش می‌تواند اثرات منفی پسابرجام را تا حدود زیادی تقلیل دهد. آنچه مشخص است بیم و امید خودروسازان ایرانی در دوران پسابرجام است. دورانی که در کنار فرصت‌های بی‌نظیر خود پس از سال‌ها، می‌تواند به تهدیدی جدی در صنعت خودرو تبدیل شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو