فونیکسریمکسبهتام

گزارشی از بازار خودرو پس از «برجام» در هفته پایانی دی نشان می‌دهد

خودرو در سراشیبی قیمت و تقاضا

عصر خودرو- این روزها صنعت خودرو تاثیر پذیرترین بخش صنعت کشور از اجرای برجام است، صنعتی که بیشترین تاثیر را بر رشد اقتصادی کشور به دوش می‌کشد اما با این حال از اردیبهشت امسال این صنعت و بازار آن با چالش جدی مواجه شد.

خودرو در سراشیبی قیمت و تقاضا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از صمت، حال در شرایط فعلی انتظار می‌رفت که با اجرای برجام استقبالی ناشی از کاهش قیمت خودروها در بازار به وجود آید. اما فعالان این حوزه معتقدند که جامعه به امید کاهش چشمگیر قیمت‎ها همچنان صبر پیشه کرده و روزهای پایانی سال را می‏گذراند و بازگشت به شرایط قبل حداقل به زمانی 6‌ماهه نیاز دارد تا وضعیت مطلوب دوباره بر بازار حکمفرما شود. گزارش هفتگی از بازار خودرو نشان از بی‌تاثیری اجرای برجام بر این بازار دارد. بازاری که همچنان چشم به روزهای ارزانی دوخته است.


    بی‌تاثیری تدابیر در ایجاد تقاضا
    در این‎باره امیر حاج‎ابوالحسن، یک نمایشگاه‎دار خودرو گفت: بعضی خودروهای تولید داخل به طور تقریبی کاهش قیمت 4 تا 5 میلیون ریال داشته‌اند اما مردم هنوز برای خرید، اقدامی نکرده‎اند. وی افزود: در این هفته ال 90، ساندرو و پرشیا 2 میلیون ریال افت قیمت را تجربه کردند اما مصرف‌کننده‌ها حتی برای آگاهی از قیمت‎ها نیز تماسی نمی‌گیرند. در حالی که در گذشته حداقل افراد برای آگاه شدن از قیمت‎ها تماس می‎گرفتند که این شرایط نشان می‌دهد همه در انتظار هستند تا قیمت‎ها باز هم کاهش یابد. حاج‎ابوالحسن با تاکید بر اینکه رکود از سوی متقاضی در این هفته وضعیت به مراتب نامطلوب‎تری داشته است، در ادامه به بازار خودروهای وارداتی اشاره کرد و گفت: وضعیت بازار خودروهای وارداتی نامطلوب‎تر از ماشین‎های داخلی بوده و تغییر زیادی در آنها رخ نداده است. این نمایشگاه‎دار اظهار کرد: در این شرایط رکود، حتی اگر فردی به دلیل نیاز مالی قصد فروش داشته باشد باید زیرقیمت خودرو خود را به فروش برساند.
    وی ضمن اشاره به رکود بازار خودرو در ماشین‎های صفر و دست دوم نیز گفت: افت قیمت در خودروهای صفر باعث کاهش قیمت ماشین‎های کار کرده نیز می‌شود اما از آنجا که این کاهش هنوز به وضعیت مطلوب متقاضی نرسیده است، بنابراین همچنان رکود در بازار خودرو وجود داشته و جامعه تمایلی به خرید ندارد. امیر حاج‎ابوالحسن در نهایت عنوان کرد: در این هفته با وجود پیش‌بینی وام 700 میلیون ریالی برای بعضی ماشین‎های وارداتی همچون تویوتا مدل‌های کمری،پرادو،راوفورو نیز خودرو النترا با بیمه بدنه رایگان همچنان بازار خالی از تقاضاست. شرایطی چون چک 9 ماهه بدون بهره و چک 24 ماهه با بهره 18 درصدی برای راه انداختن بازار همچنان نتوانسته بازار را از رکود خارج کند.


    ادامه رکود بازار خودرو
    در همین حال کاظم محمدی‎نیکخواه، یک فعال بازار خودرو نیز عنوان کرد: برجام که امروز بهتر است به آن لقب فرجام داده شود، در ابتدای راه قرار دارد و هنوز تاثیر خاصی در بازار داخل، در قیمت خودروها نگذاشته است. بنابراین باید منتظر اتفاق‌هایی در چند روز آینده بود. وی ضمن اشاره به زمان‎بر بودن تحولات نیز گفت: مانند روزهای نخست این اتفاق سرنوشت‎ساز است، هنوز اتفاق خاصی رخ نداده اما مردم کم‎کم با تحلیل قیمت ارز به این نتیجه خواهند رسید که برجام تاثیر زیادی در پایین آمدن قیمت‌ها نخواهد داشت. محمدی‎نیکخواه ادامه داد: باید توجه داشت اقتصاد بیمار است و خودرو انشعابی از این اقتصاد بیمار به شمار می‌رود اما تاثیری که برجام بر سایر بخش‌های اقتصادی می‎گذارد به طور قطع در بازار خودرو نیز خواهد داشت.
    این فعال بازار خودرو افزود: بازار خودرو نسبت به هفته پیش تغییری نداشته و در جهت بهتر یا بدتر شدن آن اتفاقی نیفتاده است. بنابراین قیمت خودروهای ساخت داخل تغییری نداشته و درباره خودروهای وارداتی نیز مردم در انتظار اتفاق‌های جدید هستند. وی در ادامه تاکید کرد: فعالان بازار خودرو مطمئن هستند اتفاق خاصی در بازار خودرو رخ نمی‌دهد و آنچه مردم انتظار دارند حداقل تا 6 ماه آینده رخ نداده و شرایط فعلی بر بازار کشور حکمفرماست. محمدی‎نیکخواه تصریح کرد: اگر ماشین‎های ساخت داخل نسبت به عرضه و تقاضا تغییراتی داشته باشند و تقاضا بیشتر از عرضه شود، این انتظار وجود دارد تا شب عید خودرو داخلی گران‎تر شود. وی به همه‌گیر بودن رکود در بخش‎های مختلف اقتصادی اشاره کرد و گفت: خودرو متاثر از این شرایط حرکت خواهد کرد و نباید انتظار زیادی از کاهش قیمت‎ها داشته باشیم.


    نوسان قیمت‎ها در هفته پایانی دی
    در ادامه به بررسی قیمت انواع خودروهای داخلی و وارداتی بازار در هفته پایانی دی و در روزهای اولیه برجام پرداخته‌ایم. بررسی‌ها از روند بازار نشان می‌دهد که پژو 206 تیپ 2 با کاهش 100 هزار تومانی به 32 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. همچنین پژو پارس سال نیز کاهش 300 هزار تومانی را تجربه کرده و به مرز 35میلیون و 100 هزار تومان رسیده، البته سمند ال‌ایکس این روزها روند صعودی را در پیش گرفته و با افزایش 100 هزار تومانی قیمت به 30 میلیون و 100 هزار تومان رسیده است. در ادامه سیر نزولی قیمت خودروها، دنا‌ نیز با 200هزار تومان کاهش به 44 میلیون و 500 هزار تومان رسید. در همین راستا رنو تندر اتوماتیک‌ای 2 دو ایربگ نیز با کاهش قیمت 700 هزار تومانی قابل‌توجه‎ای مواجه شد و به 45 میلیون و 300 هزار تومان رسید.همچنین در بازار خودروهای وارداتی نیز 4 خودرو با نوسان قیمتی مواجه شد که از جمله هیوندای 20 i بود که با 200 هزار تومان 84 میلیون تومان را تجربه کرد. در همین حال کیا اپتیما فول 2016 نیز با 100 هزار تومان افزایش به 165 میلیون تومان رسید اما کاهش چشمگیر پیکانتو و کادنزا فول 2014م در هفته پایانی دی باز نتوانست در بازار تقاضا انگیزه‎ای ایجاد کند و همچنان بازار در رکود قرار دارد. پیکانتو نیز با کاهش 2میلیون و 800 هزار تومانی به 68 میلیون تومان رسید. بر اساس سخنان فعالان صنعت خودرو حتی با افت قیمت‎ها در بازار خودرو همچنان انگیزه لازم برای جامعه مصرف‌کننده ایجاد نشده است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو