فونیکسریمکسبهتام

عیب‌یابی خودرو به زبان ساده

بررسی عدم کارکرد صحیح پیشرانه‌های دیزلی (۲)

عصر خودرو- در باب اهمیت سلامت خودروهای دیزلی به دلیل افزایش شمار نمونه‌های تولیدی و وارداتی آنها در کشور، در بخش عیب‌یابی هفته گذشته به دلایل مختلف روشن نشدن پیشرانه‌‌های دیزلی و عملکرد نامنظم و کوبشی آنها پرداختیم.

بررسی عدم کارکرد صحیح پیشرانه‌های دیزلی (۲)
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این مطلب به ادامه بررسی مشکلات ویژه خودروهای دیزلی می‌پردازیم.

    چرا پیشرانه داغ می‌کند؟
    احتمال اول عدم توانایی واشر سرسیلندر در آب‌بندی کامل است که آن چیزی جز سوختگی واشر، دفرمه شدن به دلیل فشار بالا، کیفیت پایین ساخت، نصب اشتباه توسط تعمیرکار و پایان عمر مفید نیست و‌ راه تعمیری جز تعویض کردن ندارد. توجه کنید که برخی تعمیرات را حتی در صورت موجود بودن ابزارهای لازم، بهتراست به دست متخصص بسپارید.
      سیستم سوخت‌رسانی به مشکل خورده و میزان پاشش سوخت در تمام سیلندرها را به یک اندازه انجام نمی‌دهد. انژکتورها و لوله‌های واصل را بررسی کرده و زمان‌بندی پاشش را مجددا تنظیم کنید.
      تسمه پروانه را سفت و محور پمپ آب را تنظیم کنید. در صورت پا برجا بودن مشکل، امکان دارد مجبور به تعویض آنها شوید.
      سیستم روغن‌کاری معیوب است و در نتیجه روانکاری به خوبی انجام نمی‌شود. فشار روغن را کنترل کنید. مدار روغن را بازدید و لوله‌های گرفته شده را باز کنید. لوله‌ها را از نظر نشتی حاصل از خرابی اتصالات و شکستگی جداره بیرونی نیز بررسی کنید.
      پمپ آب را تست کنید، اگر خراب بود تعمیر یا تعویض کنید.
      میزان آب موجود در رادیاتور را کنترل کنید و در صورت کم بودن با اضافه کردن آب‌مقطر به حد نرمال بازگردانید.
      دقت کنید که رادیاتور نشتی یا گرفتگی نداشته باشد.
      لوله‌های عبور سیالات مرتبط که مسیرشان مسدود شده را با فشار آب یا هوا رفع گرفتگی کنید. اگر گرفتگی باز نشد و لوله‌ها در جداره خارجی شکستگی داشتند، آنها را تعویض کنید. همچنین لوله‌ها و اتصالات را از نظر فرسودگی و نشتی مورد بازدید قرار دهید.
      ترموستات معیوب را تعویض کنید.

      پیشرانه منظم اما با دود کار می‌کند
    دود خروجی سیاه است:
      اگر بعد از چند دقیقه کارکرد خودرو دود سیاه قطع شد، مشکل پیشرانه خودروی شما شدید نیست اما با این حال بهتر است برای جلوگیری از زیاد شدن عیوب، در اولین فرصت رفع عیب کنید.
      سوخت تزریقی به سیلندرها زیاد است و همین امر سبب به هم ریختن احتراق صحیح شده و با سوختن ماده اضافه، دود سیاه تشکیل و از سیستم اگزوز خارج می‌شود. قطعات مرتبط را تنظیم و رفع عیب کنید. مشکلاتی چون خرابی انژکتورها، خرابی مدارات، به هم ریختن زمان‌بندی پاشش و... می‌توانند باعث تزریق بیش از حد سوخت به درون محفظه احتراق شود.
      زمان تزریق سوخت در حالت ریتارد قرار دارد از این رو باید تنظیم شود.
      فیلتر هوا را خارج کنید. اگر کثیفی جزئی بود با فشار هوا پاک کنید ولی کثیفی بیش از حد و دفرمه شدن را با خرید فیلتر نو جبران کنید.
      لقی سوپاپ‌ها کمتر از حد مجاز است. سوپاپ‌ها را تمیز کنید، محل حرکتشان را نیز از نظر وجود رسوبات بررسی و پاکسازی کنید و همچنین دیگر قطعات وابسته را که باعث کاهش لقی مجاز سوپاپ می‌شوند، بازدید کرده و شرایط کاری آنها را به حالت استاندارد بازگردانید.
      انژکتورها فرسوده شده‌اند. ممکن است گرفتگی داشته باشند، سوراخ خروجی پاشش سوخت تغییر ابعاد داده باشد و مشکلات دیگر از این قبیل. اگر گرفتگی داشتند آنها در‌آورده تمیز کنید و در صورت بروز مشکلات دیگر سرویس کنید.
      سوپاپ دود به طور کامل روی نشیمنگاه قرار نمی‌گیرد. سوپاپ و محل نشیمنگاه را تمیز کرده و مجدد سر جایش نصب کنید. اگر سوپاپ خردگی داشت تعویضش کنید.

    دود خروجی سفید است:
      فشار تراکم سوخت کم است. ایراد را در رینگ‌ها و سوپاپ‌ها جست‌وجو کنید. ممکن است رینگ‌ها شکسته شده باشند و یا خوب آب‌بندی نکنند و شاید سوپاپ‌ها نیز کاملا در جای خود ننشسته باشند‌ که یک یا چند مورد از موارد ذکر شده باعث می‌شوند سوخت موجود در محفظه با فشار استانداردی فشرده نشده و همین امر نتیجا در خرابی احتراق و ایجاد دود سفید نقش اصلی را بازی می‌کند.
      انژکتورها نیاز به سرویس‌کاری دارند.

    دود خروجی آبی است:
      رینگ‌های پیستون فرسوده هستند و باعث ورود روغن به محفظه احتراق می‌شوند، در نتیجه روغن‌سوزی پیش می‌آید که نشانه آن چیزی جز دود آبی نیست. رینگ‌ها را تعویض و محفظه را پاکسازی کنید. اگر مشکلات دیگری نیز از جمله آسیب وارده از جانب رینگ‌های شکسته به دیواره سیلندر را مشاهده کردید، تعمیر خودرو کمی زمان‌برتر، پر‌هزینه‌تر و سخت‌تر خواهد شد.
      لاستیک آب‌بندی راهنمای سوپاپ‌ها خراب هستند و همچون مشکل قبل باعث روغن‌سوزی می‌شوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط