فونیکسریمکسبهتام

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست خبر داد

شرایط ویژه برای واردات خودروهای هیبریدی

عصر خودرو-معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: درباره خودروها و موتورهای هیدریدی شرایط خاصی برای بازرگانان و وارد کنندگان در نظر گرفته شده است.

شرایط ویژه برای واردات خودروهای هیبریدی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، سعید متصدی روز دوشنبه در نشست خبری این مطلب را بیان کرد و گفت: موتورسیلکت‌های کاربراتوری چند برابر خودروهای یورو 4 تولید آلایندگی دارند. چرا نباید جلوی خودروهای فرسوده و یا موتورسیلکت‌های کاربراتوری گرفته شود و چرا گفته می‌شود برای قشر ضعیف مانع چنین کاری نشوید.

    وی افزود: اینکه گفته شودقشر ضعیف مانع حذف موتورسیکلت‌ و خودروهای کاربراتوری هستند اشتباه است؛  آن فردی که موتور کاربراتوری و یا پیکان سوار می‌شود از لحاظ آلودگی هوا نیز دچار مشکل خواهد شد و دود آن آلودگی ابتدا به چشم قشر ضعیف می‌رود.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست اظهار داشت: چرا باید موتورسیلکت نامناسب در کشور تولید و توزیع شود و اصلا چرا باید موتورسیکلت‌ها به حمل و نقل بار بپردازند؟ این کارها صحیح نیست و باید سیستم حمل و نقل عمومی اصلاح شود.

    متصدی تصریح کرد: بهتر است برای موتورسیلکت‌سواران شغل درست کنیم و از تردد خودروها و موتورهای کاربراتوری در کشور جلوگیری کنیم که برای این منظور نیز برنامه‌ریزی مدونی داریم تا موتورهای کاربراتوری تولید نشود.

    وی به مصوبه دولت مبنی بر متوقف شدن تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری اشاره کرد و افزود: بنابر این مصوبه از ابتدای مهرماه سال 95 موتورهای کاربراتوری نباید تولید شود و تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری جایگزین آن شود. در صورتی که کارخانه‌ها به این مصوبه مهم درباره تولید نشدن موتورهای کاربراتوری اهتمام نکنند با آنها برخورد می‌شود کارخانه‌های متخلف پلمپ خواهند شد.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست یکی دیگر از راه‌های کاهش آلودگی هوا را توجه به موتورها و خودروهای هیبریدی عنوان کرد و گفت: برای این منظور نیز برنامه ویژه‌ای داریم و حتی محیط زیست نیز اهتمام ویژه‌ای در این باره دارد و درباره خودروها و موتورهای هیدریدی شرایط خاصی برای بازرگانان و وارد کنندگان در نظر گرفته شده است.

    وی افزود: یکی ازاین شرایط حذف سود بازرگانی مربوط به خودرو، موتورهای هیبریدی و قطعات آنها است چرا که با ورود خودروهای هیدریدی بهبود آلودگی هوا را تا حدودی شاهد هستیم.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست تصریح کرد: تولید موتورهای کاربراتوری به هیچ عنوان در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران نیست چرا که ضمن تولید آلودگی باعث سایر مشکلات نیز می‌شود و باید موتورهای انژکتوری جایگزین آنها شود.

    متصدی تفاوت قیمت تولید شده میان موتورهای انژکتوری و کاربراتوری را در حدود یک میلیون تومان دانست و گفت: تفاوت قیمت در زمینه تولید است.

    وی از وجود بیش از 3100 واحد صنعتی آلاینده خبر داد و گفت: بیش از 3100 واحد صنعتی آلاینده در کشور وجود دارد که طبق قانون یک درصد عوارض آلایندگی از آنها دریافت می‌شود و این مبلغ به حساب شهرداری‌ها برای توجه به بحث محیط زیستی داده خواهد شد.

    وی در زمینه برخورد با واحدهای صنعتی آلاینده گفت: نسبت به این واحدهای صنعتی دو رویکرد مدنظر است که یکی مهلت دادن برای اصلاح است و دیگری پایش از طریق خوداظهاری می‌باشد که در صورت توجه نکردن به اصلاح آلایندگی آنها توقف فعالیت و پلمب صورت می‌گیرد.

    متصدی با بیان اینکه 19 درصد صنایع کشور در استان تهران وجود دارد گفت: تجمع بسیار زیادی را از صنایع شاهد هستیم که بخشی از آنها نیز تولید آلایندگی می‌کند که قطعا باید ساماندهی شود.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست تصریح کرد: صنایع آلاینده که در حاشیه کلانشهرها قرار دارد باید به اصلاح ساختار خود از طریق خوداظهاری و پایش توجه کنند و ما نیز اهتمام ویژه‌ای به این نوع صنایع داریم زیرا باید صنایع سبز جایگزین آلاینده‌ها شود.

    وی تاکید کرد: هیچ یک از صنایع آلاینده حق ندارند تا شعاع 120 کیلومتری استان تهران، 50 کیلومتری استان اصفهان و 30 کیلومتری کلانشهرها به فعالیت بپردازند.

    متصدی تصریح کرد: بحث ساماندهی صنایع نوین و دانش‌بنیان مدنظر است و فعالیت‌های خوبی را با وزارت صنایع انجام داده‌ایم و امروز صنایع پیشرفته و دانش‌بنیانی را در شهرکهای صنعتی داریم که مشغول فعالیتند.

    وی یکی از منابع تولید آلودگی هوا را صنایع آلاینده دانست و گفت: تمامی صنایع آلاینده باید ساماندهی شوند و از پهنه کلانشهرها انتقال پیدا کنند.

    متصدی به جلسه هفته گذشته معاون اول رئیس جمهور و برخی از وزرا در رابطه با خروج صنایع آلاینده اشاره کرد و گفت: دولت نیز اهتمام ویژه‌ای در خصوص صنایع آلاینده دارد و در این مورد کارگروهی به ریاست معاونت اجرایی رئیس جمهوری، وزیر صنایع، رئیس سازمان محیط زیست و وزیر راه و شهرسازی تشکیل شده است که درباره نحوه چگونگی صنایع آلاینده و برخورد با آنها تصمیم‌گیری می‌کنند.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست استان اصفهان را دارای بیشترین صنایع آلاینده دانست و گفت: پس از استان اصفهان استان تهران، مرکزی، خراسان رضوی و خوزستان دارای صنایع آلاینده هستند که برخورد جدی با این نوع واحدهای تولید آلاینده انجام می‌پذیرد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو