فونیکسریمکسبهتام

پارادوکس رکود در بازار خودرو

عصر خودرو : در آخرین هفته‌ بهمن‌ماه هرچند خودروسازان از افزایش فروش خودرو به‌دلیل استقبال مشتریان خبر می‌دهند، اما نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت از رکود موجود در بازار ابراز نارضایتی می‌کنند. در حالی تا پایان سال ۹۴ تنها یک‌ماه باقی است و همه بازار در التهاب خریدهای نوروزی در رونقی نسبی به‌سر می‌برد، که فعالان بازار خودرو از عدم مراجعه مشتریان و ادامه‌دار بودن رکود در این بازار خبر می‌دهند که این امر ثبات قیمتی را در پی داشته است.

پارادوکس رکود در بازار خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد ، عدم تمایل متقاضیان به خرید خودرو از بازار در حالی است که به گفته دست‌اندرکاران صنعت خودرو طی هفته‌های گذشته فروش محصولات خودروسازان از طریق نمایندگی‌ها توانسته رکورد تازه ای را رقم زند تا جایی که برخی از نمایندگی‌ها با کمبود خودرو نیز روبه‌رو شدند. آنگونه که به‌نظر می‌رسد، عرضه خودروهای مدل 95 از سوی خودروسازان، ایجاد شرایط فروش اقساطی و تحویل فوری خودروها موجب افزایش تقاضای خرید در شرکت‌های خودروساز شده است. کارشناسان نیزعامل اساسی در رونق فروش صنعت خودرو کشور را به‌دلیل نزدیک بودن ایام عید و شرایط فروش اقساطی خودروهای داخلی می‌دانند که تمایل به خرید خودرو را در مشتریان افزایش داده است. با این وجود، کارشناسان علت عدم مراجعه مشتریان برای خرید خودرو در بازار را کاهش قدرت خرید و ناتوانی آنها در خرید نقدی محصولات در بازار می‌دانند و بر این اساس است که در شرایط کنونی فروش اقساطی خودروسازان با استقبال مشتریان روبه‌رو شده است. بر این اساس کارشناسان معتقدند که به‌دلیل کاهش قدرت خرید مشتریان بعید به‌نظر می‌رسد که بازار خودروهای صفر نقدی تا پیش از عید تکان بخورد؛ بنابراین رکود در این بازار همچنان ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر به گفته برخی از دست‌اندرکاران بازار وارداتی‌ها، این بازار نیز به‌دلیل نوسانات قیمت ارز راکد بوده است.


    ثبات قیمت‌ داخلی‌ها

    اما به بازار برویم و ببینیم این هفته قیمت‌ها چه تغییراتی را به خود دیده است. آن طور که فعالان بازار روایت می‌کنند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 37 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمت این خودرو طی هفته‌جاری حکایت دارد. با این حال، مدل صندوقدار 206 با نام V8، 100 هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است و در حال حاضر 37 میلیون و 400 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. در این میان اما پژو 405 بدون آنکه تغییر قیمتی خاصی در بازار داشته باشد، هم‌اکنون 29 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر، سمند که طی این هفته‌ کاهش قیمت را تجربه کرده بود، ثبات قیمت خود را در بازار حفظ کرده است؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون 29 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسد. از بازار رانا هم خبر می‌رسد، این خودرو با توجه به عدم تغییر قیمتش در هفته جاری، در حال حاضر 32 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، دنا نیز طی هفته جاری بدون آنکه کاهش قیمت را تجربه کند؛ همانند هفته‌های گذشته 43 میلیون و 100 هزار تومان قیمت دارد. از دنا که بگذریم، این هفته طبق معمول تغییری در قیمت تیبا رخ نداد، چه آنکه به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، تیبا در مدل صندوقدار خود هم‌اکنون 23 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد. تیبا چند هفته است که با این قیمت خرید و فروش می‌شود و نوسان خاصی را به خود ندیده است. برای خرید پراید در مدل 131 نیز باید 19 میلیون و 800 هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از ثبات قیمت این خودرو در هفته جاری حکایت می‌کند. مدل 111 پراید نیز با کاهش 100 هزار تومانی همراه بوده است؛ بنابراین برای خرید این خودرو هم‌اکنون باید 20 میلیون و 100 هزار تومان هزینه کرد. از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا نیز خبر می‌رسد که این خودروها تغییر قیمت خاصی طی هفته جاری نداشته‌اند. به گفته فعالان بازار، سراتوی اتومات با قیمتی برابر با 90 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و برای مدل دنده‌ای آن نیز باید 75 میلیون و 600 هزار تومان پرداخت. سری هم به خانواده تندر-90 بزنیم که اعضای آن به جز یکی، افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. به گفته فعالان بازار تندر-90 مدل E2 که طی هفته گذشته با کاهش قیمت معامله می‌شد، در هفته جاری با افزایش 400هزار تومانی، هم‌اکنون 39 میلیون و 400هزار تومان به فروش می‌رسد. از بازار تندر-90 مدل اتومات نیز خبر می‌رسد که این خودرو افزایش را تجربه کرده است؛ بنابراین در حال حاضر برای خرید آن باید 48 میلیون تومان هزینه کرد. به گفته فعالان بازار، تندر اتومات طی هفته جاری یک میلیون و 700 هزار تومان افزایش قیمت را به خود دیده است. با این وجود، قیمت پارس تندر نه ارزان شده و نه گران بنابراین برای خرید این خودرو باید 39 میلیون و 800هزار تومان هزینه کرد. این خودرو به لحاظ کیفی و فنی تفاوت خاصی با دیگر مدل‌های تندر-90 ندارد و تنها ظاهر آن با تغییراتی روبه‌رو بوده است.


    افت قیمت وارداتی‌ها

    بازار خودروهای وارداتی هرچند راکد بود اما به گفته نمایشگاه‌داران پایتخت با عدم مراجعه مشتریان مواجه نبود، با این وجود، افت قیمت دلار طی هفته‌های اخیر موجب شد که رکود موجود در این بازار شدت پیدا کند؛ بنابراین به‌دنبال افت قیمت دلار، قیمت خودروهای وارداتی نیز با افت 500 هزار تا یک میلیون تومانی مواجه شده است. به این ترتیب، هم‌اکنون در بازار خودروهای وارداتی مدل 2016، هیوندایی توسان با کاهش یک میلیون تومانی، هم‌اکنون 161 میلیون تومان به فروش می‌رسد. النترا نیز افت قیمت یک میلیون تومانی را تجربه کرده است؛ بنابراین این خودرو در حال حاضر با قیمتی برابر با 130 تومان به فروش می‌رسد. هیوندایی سوناتا که تنها مدل 2015 آن در بازار موجود است، قیمتی برابر با 164 میلیون تومان دارد که این موضوع از افت یک میلیونی این خودرو حکایت دارد. کیا اپتیما اما با کاهش 500هزار تومانی طی هفته جاری، هم‌اکنون 164 میلیون و 500هزار تومان تومان به فروش می‌رسد. برای خرید سراتو نیز هم‌اکنون باید 126 میلیون تومان هزینه کرد. از بازار محصولات تویوتا در مدل 2016 نیز خبر می‌رسد که تویوتا کمری هیبریدی به قیمت 190 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. قیمت قبلی کمری در مدل بنزینی 180 میلیون تومان بود که مدل بنزینی این خودرو دیگر وارد کشور نمی‌شود. برای خرید یاریس‌هاچ‌بک در مدل 2016 اما باید 111 میلیون تومان هزینه کرد که این موضوع از کاهش یک میلیون تومانی این خودرو حکایت دارد.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرخودرو (http://telegram.me/asrekhodro) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو