فونیکسریمکسبهتام

با یک پیشرانه یخ‌زده چگونه باید رفتار کنیم‌؟

سرمـازدگی موتـور

عصر خودرو- همیشه جوش‌آوردن خودرو نیست که می‌تواند باعث آسیب به موتور شود؛ بلکه سرمازدگی و یخ‌بستن پیشرانه نیز یکی از شایع‌ترین اتفاقاتی است که در فصول سرد سال رخ می‌دهد. این اتفاق در نتیجه عدم دقت به وجود ضد‌یخ در سیستم خنک‌کاری است. یخ بستن آب در بلوک موتور و سر‌سیلندر باعث آسیب‌های جدی به آنها می‌شود؛ چرا‌که آب از جمله سیالاتی است که در اثر کاهش دما و انجماد، دارای افزایش حجم می‌شود. این افزایش حجم منجر به ایجاد نیروی زیادی به مجاری آب‌رسانی بلوک موتور شده و در نتیجه موتور از این قسمت‌ها دچار ترکیدگی خواهد شد. اما اگر موتوری دچار سرمازدگی شد، چگونه باید آن را راه‌اندازی کنیم؟

سرمـازدگی موتـور
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، یکی از اولین کار‌هایی که می‌توان برای باز‌کردن یخ‌های درون موتور به کار گرفت، استفاده محتاطانه و با رعایت ایمنی از وسایل گرمازاست. بسیاری در اینگونه مواقع استفاده از لامپ‌های رشته‌ای را پیشنهاد می‌کنند که در زیر موتور روشن کنیم. چون این لامپ‌ها بیش از 95 درصد از انرژی برق را به گرما تبدیل می‌کنند، می‌توانند یخ درون بلوک موتور را آب کنند. ‌اگر در فضای بیرون بودیم، می‌توان آتش کوچکی درست کنیم و از ذغال آن برای قرار دادن در زیر بلوک موتور بهره بگیریم، چرا که قرار دادن آتش در زیر موتور می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود. ضمن اینکه فراموش نکنیم مهم‌ترین قسمت موتور که باید از اسارت یخ‌ها آزاد شود، واتر پمپ آن است.  بقیه موتور در اثر کارکرد پیشرانه گرم خواهد شد.
      دقت به کارکرد واتر پمپ:
    باید مراقب واتر پمپ در این حالت باشیم؛ چراکه اگر واتر پمپ درون یخ قرار داشته باشد، چرخش تسمه واتر پمپ که به موتور متصل است، می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی آن شود. پس اگر واتر پمپ در بالای موتور بود، با چرخش تسمه با کمک دست، رها بودن آن را بررسی می‌کنیم و اگر در زیر موتور بود، با تک استارت‌ها، کارکرد و یخ‌زدگی آن را کنترل می‌کنیم. در غیر این صورت باید یخ اطراف واتر پمپ را با شیوه‌های گفته شده از بین ببریم. 

      روشن‌کردن پیشرانه‌:
    بعد از انجام مراحل بالا، موتور خودرو را روشن می‌کنیم. بعد از چند دقیقه درجا کارکردن موتور، آن را خاموش کرده و به بررسی بلوک موتور و وضعیت آب‌شدن یخ‌ها می‌پردازیم تا در صورتی که بلوک موتور دچار ترکیدگی شده باشد، متوجه آن شده و تمهیدات بعدی را برای آن در نظر بگیریم. در این حالت دمای پیشرانه بالا می‌آید اما چون هنوز ترموستات باز نشده است، آب درون رادیاتور ممکن است در حالت منجمد باقی مانده باشد. پس مراقب دمای موتور نیز باید باشیم چرا که ممکن است یخ‌زدگی منجر به بروز مشکل برای واتر پمپ ‌یا ترموستات شده باشد و در نتیجه موتور بعد از گرم‌شدن، به علت عدم چرخش آب در سیتم خنک‌کاری، جوش بیاورد. در حین کارکرد موتور، شیلنگ آب بالای رادیاتور را با دست لمس می‌کنیم تا از نحوه باز شدن یخ درون آن و گرم شدن تدریجی آن مطلع شویم. شیلنگ بالای رادیاتور همیشه مجرای خروج آب از موتور به سمت رادیاتور است.

      گرم‌شدن موتور‌:
    بعد از اینکه تا گرم‌شدن مشکلی دیده نشد، باید منتظر بمانیم تا ترموستات پیشرانه عمل کند. ضمن اینکه همان‌طور که گفتیم باید مراقب بود تا آب درون موتور به خاطر وجود نقص در سیستم خنک‌کاری، به نقطه جوش خود نرسد. بهتر است تا مراحل گرم‌شدن موتور و باز شدن یخ‌ها حداقل چند بار موتور را خاموش کرده، به بررسی وضعیت اطراف بلوک موتور بپردازیم و سپس این عمل را تکرار کنیم.

      عملکرد ترموستات‌:
    ‌حین گرم‌شدن موتور باید مرتبا باز شدن ترموستات را زیر نظر داشته باشیم. گرمای تولیدی موتور تا حد زیادی یخ درون مجاری دور خود را باز خواهد کرد و اما با عمل کردن ترموستات و راهیابی آب داغ درون موتور به سمت رادیاتور، به طور کلی این یخ‌زدگی از بین خواهد رفت. پس با نزدیک شدن دمای موتور به لحظه باز شدن ترموستات (‌بسته به اینکه چه ترموستاتی روی پیشرانه با چه درجه سانتی‌گرادی نصب شده است) می‌توان با باز نگه داشتن درب رادیاتور، عملکرد آن را سنجید. چراکه باید آب درون رادیاتور تغییر دما داده و درجه آب موتور نیز به علت باز شدن ترموستات پایین آید. ضمن اینکه با باز شدن ترموستات، اگر به صورت ناگهانی و کوتاه گاز بدهیم، آب درون رادیاتور باید به پایین کشیده شود که نشان از چرخش درست واتر پمپ و باز بودن ترموستات است.

      کنترل‌های آخر
    بعد از اینکه مطمئن شدیم یخ درون موتور به طور کلی از بین رفته و به مایع تبدیل شده است، موتور را از نظر ظاهری کاملا بازدید می‌کنیم تا اگر خروج آب از جایی مشاهده شد، اعمال مناسب با این اتفاق را در پیش بگیریم. ضمن اینکه بعد از باز شدن یخ باید انتظار کاهش حجم آب را درون سیستم خنک‌کاری موتور داشته باشیم و سریعا به جبران این کاهش حجم آب بپردازیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو