فونیکسریمکسبهتام

تعریف کلاس خودرو در ایران و جهان

کلاسی که به خودرو قیمت می‌دهد

عصر خودرو- کلاس خودرو یا خودرو با کلاس (که تفاوت‌هایی به مساحت زمین تا آسمان با یکدیگر دارند) گاهی با هم ترکیب شده و تعریفی متفاوت از کلاس‌های خودرویی ارائه می‌دهند زیرا عده‌ای گمان می‌کنند، هراندازه ابعاد خودرو بزرگتر باشد، با کلاس‌تر و لوکس‌تر است و از آن‌طرف هرچه از مساحت خودرو کاسته‌می‌شود، به همان اندازه خودرو ارازن‌تر و بی‌کلاس‌تر خواهد شد!

کلاسی که به خودرو قیمت می‌دهد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، این تقسیم‌بندی در ایران بسیار رایج است و هنگامی‌که سخن از خودرو ارزان به میان می‌آید، تصویری از خودرویی کوچک در ذهن نقش می‌بندد؛ خودروهایی که برخی از آنها قیمتی معادل خودروهای لوکس دارند.


    ابعاد پلتفرم روی قیمت اثر نمی‌گذارد
    برای خودرو کلاس‌های مختلفی درنظر گرفته می‌شود که رایج‌ترین آن، کلاس ابعادی است. کلاسی که عضو هیات علمی دانشگاه قزوین در  به تعریف آن پرداخت و اظهار کرد: در کلاس ابعادی تقسیم‌بندی بر مبنای پلتفرم یک خودرو تعریف می‌شود که برای آن 4 رده A، B، C و D را درنظر می‌گیرند. کلاس A، کوچکترین پلتفرم یک خودرو سواری است که به طور معمول خودروهای هاچ‌بک نظیر پراید، ماتیز و پیکانتو در این گروه قرار دارند. طول این خودروها تا 4 متر مربع است. محمد فرهانیان اضافه کرد: خودروهای کلاس B از کلاس اول بزرگترند و بین 4 متر و تا 4 متر و 25 سانتیمتر طول دارند که 206 هاچ‌بک در این سگمنت تعریف می‌شود. خودروهای کلاس C طولی معادل 4 متر و 25 تا 4 متر و 70 سانتیمتر دارند که در این کلاس می‌توان به خودروهایی نظیر سمند و پژو 405 اشاره کرد. برای خودروهای کلاس D نیز طولی معادل 4 متر و 70 تا 5 متر و 50 سانتی‌متر در نظر گرفته شده که اپتیما از جمله خودروهای کلاس D است. به گفته این استاد دانشگاه برای کلاس ابعادی، باز هم رده‌بندی‌های دیگر تعریف شده که متولی آن، بیشتر رسانه‌ها هستند. برای مثال استفاده از اصطلاحاتی نظیر C متوسط یا C کوچک نیز به کار برده می‌شود که این تقسیم‌بندی در ایران رایج بوده و در تعریف خودروسازان خارجی گنجانده نشده است. فرهانیان در ادامه با بیان اینکه تقسیم‌بندی و کلاس قیمتی با کلاس ابعادی متفاوت است، گفت: کوچک بودن پلتفرم دلیل بر ارزان بودن یک خودرو نخواهد بود. برای مثال مرسدس بنز 200‌B با اینکه روی پلتفرم B به تولید می‌رسد اما اگر به کشور وارد شود، قیمتی بیش از 200 میلیون تومان خواهد داشت. هنگامی‌که طول یک خودرو افزایش می‌یابد، فاصله محوری و عرض آن نیز بیشتر می‌شود و به ابعاد خودرو می‌افزاید. وی اضافه کرد: اگر قیمت مدل‌های مختلف یک نشان (برند) در کلاس‌های مختلف موردبررسی قرار گیرد، هرچه کلاس خودرو بالاتر رود، قیمت خودرو نیز افزایش می‌یابد زیرا علاوه بر بیشتر شدن حجم اتاق، مشخصات فنی و تعلیق یک خودرو هم بیشتر می‌شود و در نتیجه روی قیمت اثر می‌گذارد. بنابراین اگر قرار باشد قیمت خودرو براساس کلاس ابعادی تعیین شود، تنها باید قیمت آن را با توجه به مدل‌های مختلف یک نشان (برند) ثابت در کلاس‌های ابعادی مختلف موردبررسی قرار داد.
    عضو هیات علمی دانشگاه قزوین معتقد است برای قیمت‌گذاری نشان(برند)های مختلف کلاس قیمتی وجود ندارد اما براساس طبقه‌بندی می‌توان خودروها را ارزان‌قیمت، متوسط، گران و لوکس قیمت‌گذاری کرد.


    مقایسه خودروهایی همسطح در کلاسی مشخص
    علاوه بر کلاس ابعادی، برای خودرو کلاس‌های دیگری نیز درنظر گرفته می‌شود؛ کلاس‌هایی که یک کارشناس صنعت خودرو دربه آنها اشاره کرد و توضیح داد: خودرو از وجوه مختلفی کلاس‌بندی می‌شود. در یک مدل خودروها براساس نوع استفاده کلاس‌بندی می‌شوند که خودروهای سدان، هاچ‌بک، شاسی‌بلند، کار (وانت و ون) و... در این ردیف قرار می‌گیرند. در ایران یک‌نوع تقسیم‌بندی برپایه قیمت خودرو و نوع خودرو رایج است، به‌گونه‌ای که کلاس ابعادی کمتر درنظر گرفته می‌شود. عبدالله بابایی اضافه کرد: در کلاس قیمتی خودروها بر پایه قیمتی زیر 25 میلیون تومان، 25 تا 40، 40 تا 50، 50 تا 75، 75 تا 100 و از 100 میلیون تومان به بالا تعریف خواهند شد. در رده قیمتی 25 تا 40 میلیون تومان، خودروهای متعددی وجود دارند. بازار خودروهای 50 تا 75 میلیون تومان بیشتر در اختیار خودروهای چینی است. در رده 75 تا 100 میلیون تومان به جز تعداد محدودی خودرو داخلی، خودروهای وارداتی و چینی بیشتر دیده می‌شوند. وی تصریح کرد: در ردیف قیمتی بالای 100 میلیون تومان نیز بیشتر خودروهای شاسی‌بلند هستند که در چند سال گذشته برخی از خودروها در ایران به تولید رسیده‌اند. همچنین در این رده قیمتی خودروهای وارداتی سواری و شاسی‌بلند بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. به گفته این کارشناس صنعت خودرو مبنای کلاس‌بندی براساس قیمت‌گذاری با توجه به قدرت خرید و نوع خودرو تعیین می‌شود. برای مثال خودروهای زیر 30 میلیون تومان ارزان قیمت هستند. از 30 تا 100 میلیون تومان خودروهای متوسط، از 100 تا 150 میلیون تومان خودروهای متوسط به بالا و خودروهایی که در محدوده بالای 150 میلیون تومان قرار دارند، با عنوان لوکس از آنها یاد می‌شود. بابایی در ادامه با اشاره به عامل‌هایی که روی قیمت یک خودرو بر مبنای کلاس اثر می‌گذارد،‌ گفت: در دنیا ابعاد، نوع کاربری و مقایسه نشان(برند)ها در قیمت مبنای قیمت‌گذاری است. علاوه بر این موارد نشان (برند) یک خودرو به اضافه آپشن‌هایی که به آن اضافه می‌شود، در قیمت تاثیرگذار است و خودروها همسطح با یکدیگر مورد بررسی قرار می‌گیرند. وی با بیان اینکه ابعاد معیار قیمت نیست، اظهار کرد: در ایران این اشتباه وجود دارد که عده‌ای گمان می‌برند هراندازه ابعاد یک خودرو کوچک باشد، قیمت پایین‌تری دارد، در حالی‌که گاهی اگر خودرویی کوچک وارد کشور شود قیمتی بالاتر از 200 میلیون تومان خواهد داشت. مشتری برای خرید یک خودرو ابتدا باید نشان(برند)های مختلف از یک کلاس را مورد بررسی قرار دهد و سپس خودروی موردنظر را انتخاب کند. این کارشناس خودرو در ارتباط با دلیل ارائه تعریفی نادرست از کلاس خودرو بین عامه مردم گفت: هنگامی‌که یک محصول در ایران به تولید می‌رسد از آنجایی که بیشتر روی خودروهای مشخص و سدان توجه می‌شود و خودروهای دیگر کمتر به تولید می‌رسند، بنابراین براساس عادتی قدیمی، مردم برای کلاس خودروها تفکیک قائل نمی‌شوند.
    براساس آنچه در این گزارش موردبررسی قرار گرفت، برای خودرو کلاس‌های مختلفی درنظر گرفته می‌شود که کلاس قیمتی عمومیت بیشتری دارد زیرا با قدرت خرید مردم گره خورده است. از سویی دیگر در اشتباهی رایج برخی گمان می‌کنند هر اندازه از ابعاد خودرو کاسته شود، به همان اندازه قیمت آن نیز کاهش پیدا می‌کند، بنابراین معادل دانستن خودرو کوچک با خودرو ارزان به اشتباه در جامعه مرسوم است. ‌اگرچه فعالان صنعت خودرو از این کلاس‌بندی‌ها اطلاع دارند و بر مبنای تعریف‌های جهانی خودروها را مورد مقایسه قرار می‌دهند اما با ارائه تعریفی روشن، مردم نیز باید از نوع کلاس‌های خودرو مطلع شوند تا به صورت ناخواسته انتظاری اشتباه در ذهن آنها برای خودریی کوچک و ارزان نقش نبندد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو