فونیکسریمکسبهتام

نگاهی کوتاه به بازار صافکاران و نقاشان انواع خودرو در ایران

بازار هنرنمایی روی فـلز سرد

عصر خودرو- بازار این مطلب را به بررسی کوتاه راسته صافکارها و نقاشان انواع خودرو و قیمت هنرنمایی آنها ‌روی فلز سرد اختصاص داده‌ایم. نقاشی و صافکاری امروزه علاوه بر خودروهای آسیب‌دیده، به خودروهای کلاسیک که بازار خرید و فروش خوبی دست و پا کرده‌اند نیز جلای خوبی می‌بخشد. به قول نمایشگاه‌داران اتومبیل، بعضا‌ ظاهر خودرو بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد تا مشخصات فنی آن و در نهایت روی قیمت نهایی خودرو تأثیر بسزایی می‌گذارد!

بازار هنرنمایی روی فـلز سرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این مطلب برای شما عزیزان از دغدغه‌های مردم برای مراجعه به صافکارها و نقاش‌های خودرو خواهیم گفت. همچنین سعی می‌کنیم تا با ارائه قیمت‌هایی هر‌چند به صورت مختصر، شما را با نحوه قیمت‌گذاری در این دو صنف کاملا‌ وابسته آشنا کنیم.

    صافکار؛ شعبده‌بازی با فلز یا با جیب مردم؟
    حقیقت امر این است که رسته صافکاری در صنف خدمات اتومبیل، یکی از سخت‌ترین مشاغل این صنف قلمداد می‌شود و از جمله مشاغلی است که انجام آن از دست هر شخصی برنمی‌آید.
    در ابتدای امر باید اشاره کنیم که در بازار صافکاران خودرو، چندان نظارت دقیقی از سوی بازرس‌های اصناف و تعزیرات اعمال نمی‌شود و اغلب قیمت‌ها سلیقه‌ای است؛ اما گفتنی است معیار همین سلیقه و تعیین قیمت را در شهرهای کوچک، مردم آن شهر تعیین می‌کنند؛ به نحوی که اگر چندین مشتری از کار یک صافکار راضی باشند، آن شخص صاحب اسم و رسم خاصی شده و از آن روز به بعد قیمت‌ها اساسا تغییر خواهند کرد.
    البته می‌توان به مسئله تعیین قیمت توسط صافکار از بُعد منطقی‌تر هم نگریست. در هر شهر و منطقه‌ای چندین صافکار وجود دارد و بدیهی است کیفیت کارشان مثل هم نبوده و لایق تفاوت قیمت هستند. صافکارهای گران‌قیمت به شما وعده بدون رنگ و بدون موج در آوردن بدنه را می‌دهند، در صورتی که صافکارهای متوسط و با قیمت‌های پایین‌تر تنها قول صاف شدن قطعه آسیب‌دیده را آن هم در صورت موفق شدن و با ریسک بالا می‌دهند.
    صافکاری با اینکه یک هنر تلقی شده و تنها افراد خاصی از عهده انجام آن بر‌می‌آیند، اما نسبت به سایر مشاغل دیگر از دستمزد نسبتا‌ بالایی برخوردار است؛ به شکلی که امروزه در بازار برای صاف‌کردن گلگیر یک دستگاه پراید که تنها به اندازه یک کفه دست تو رفته است، از شما 80 هزار تومان طلب می‌کنند و یا برای رگلاژ کردن درهای خودرو نیز خواهان پرداخت قیمت بیش از 20 هزار تومان هستند.
    یکی از دغدغه‌های مردم در این بازار پس از مراجعه به چند صافکار  مواجه شدن با 2 ایده اساسی است. ماجرا بدین شکل رقم می‌خورد که نظر یک صافکار این است که باید فلان قطعه عوض شود، در حالی که صافکار دیگر می‌گوید این قطعه را بدون موج و رنگ برای شما آماده می‌کند و در عوض خودرو شما همچنان از قطعه فابریک خود بهره می‌برد!
    حقیقت امر این است که در صورتی که قطعه‌ای از بدنه آسیب جدی‌ای ببیند که به‌زعم یک یا 2 کارشناس باید تعویض شود، در تعویض آن درنگ نکنید؛ زیرا محال است که یک صافکار قطعه‌ای که آسیب مخربی را به خود دیده است، هر چقدر هم که متبحر ‌باشد، مانند روز اولش تحویل شما بدهد و در ثانی اگر هم موفق به این کار شد، مطمئن باشید پولی را از شما طلب خواهد کرد که از دو برابر تعویض قطعه بیشتر می‌شود. در کلانشهرها صافکارها به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول مختص خودروهای گران‌قیمت بوده و دارای تشکیلات و مراکز مجهزی هستند، در حالی که دسته دوم به خودروهای معمولی که عامه مردم بر آن سوار می‌شوند، اختصاص دارد. دسته دوم اصولا‌ مغازه یا قسمتی از گاراژ است که در صورت داشتن نام و آوازه، خودروهای لوکس آسیب‌دیده را هم صاف می‌کند؛ اما دارای مکانی شیک و با‌کلاس نیست! دغدغه بعدی در همین زمان به وجود می‌آید، شخص باید خودروی خود را به مکانی مجهز بسپارد و یا به مغازه‌ای در گاراژ؟
    برای این سؤال پاسخ صد در صد قانع‌کننده‌ای وجود ندارد؛ زیرا مراکز دارای تشکیلات عریض و طویل با اینکه مکانیزه بوده و دخالت دست در آن بسیار کم است، پول و وقت بیشتری را از شما تلف می‌کنند؛ اما در عوض خودروی شما را به مشابه روز اولش تبدیل می‌کنند. از طرفی هم صافکاران بنام و مشهوری در کلانشهرها و هم در شهرهای کوچک وجود دارند که کارایی دستان هنرمندشان بسیار بیشتر از چندین دستگاه مکانیزه است.  اما در نهایت توصیه ما به شما انتخاب مراکز فنی معتبر است؛ زیرا این افراد هم آموزش عملی و تئوری دیده‌اند و هم ضمانت می‌کنند که بدنه خودروی شما بی‌نقص به نظر برسد، البته اگر از پرداخت مطالبه حق‌الزحمه این مراکز برمی‌آیید!
    جالب است بدانید که این مراکز برای صاف‌کردن کاپوت یا در خودرویی مانند بنز E کلاس مدل 2012 به اندازه یک کف دست تو‌رفتگی با عمق 4‌سانتی‌متر، قیمتی بالغ بر یک تا 1.5 میلیون تومان از مالک خودرو طلب می‌کنند در حالی که عرف همین قیمت در بازار صافکارهای معمولی کمتر از یک میلیون تومان است.

    نقاش خودرو؛ تبلور زیبایی خودرو، اما به چه قیمتی؟
    بی‌گمان در همسایگی هر صافکاری، یک نقاش مختص اتومبیل دیده می‌شود که با یکدیگر مراوده مالی و اجتماعی خوبی دارند. بازار نقاش‌ها علاوه بر پولیش و خط و خش‌گیری به بازار صافکارها به شدت وابسته است و حتی بعضا‌ در بسیاری از موارد دیده می‌شود که نقاش‌ها به خاطر ارجاع مشتری توسط صافکار به آنها درصدی هم به همسایه خود پرداخت می‌کنند.
    نقاش‌ها هم با اینکه مانند صافکارها از کیفیت یکسانی در ارائه خدمات برخوردار نیستند، اما نرخ‌ها و تعیین قیمت از سوی آنها با انصاف و کنترل بیشتری صورت می‌گیرد. نقاش‌ها نیز مانند صافکاران امروزه مجهز به کوره‌های مخصوص رنگ هستند و مسلما قیمت بیشتری را از مشتری بابت کوره و رنگ‌آمیزی مکانیزه طلب می‌کنند. شهرت نقاش‌های قدیمی عموما در تبحر آنها در ساختن رنگ خودرو است که کمتر نقاشی از عهده این کار به خوبی بر‌می‌آید.
    نقاش‌ها علاوه بر رنگ‌آمیزی، خدماتی نظیر پولیش و رفع خط و خش‌ روی بدنه خودرو را نیز انجام می‌دهند. قیمت پولیش حرفه‌ای در بازار برای خودروهایی در سایز و سگمنت 405 و سمند بین 60 تا 80 هزار تومان برای تمام خودرو در نظر گرفته می‌شود و قیمت پولیش خودروهای شاسی بلند نظیر پرادو، لندکروزر و ... از قیمت 120 هزار تومان آغاز می‌شود.
    خط و خش‌گیری ‌یا اصطلاحا‌ قلم‌گیری نیز بازار بسیار گرمی دارد و قیمت آن با توجه به کیفیت کار و میزان خط، از قیمت 15 هزار تومان برای خودروهایی که عامه مردم استفاده می‌کنند شروع می‌شود.
    همچنین گفتنی است این روزها با توجه به علاقه جوانان به خودروهای اسپرت، رنگ فابریک خودروها نیز تعویض می‌شود و به رنگ‌های شاد روغنی و یا متالیک بدل می‌شوند. بَتونه و رنگ‌های روغنی یا متالیک نیز با توجه به میزان اکلیل و نوع رنگ برای کل خودرو، در بهترین حالت 2 و در ارزان‌ترین حالت 1‌میلیون تومان برای خودروهای کلاسیک و یا خودروهای معمولی هزینه بر‌می‌دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط