فونیکسریمکسبهتام

نکات کوتاه اما کاربردی برای رانندگی ایمن

یه لطفی کن…. تصادف نکن... همین!

عصر خودرو- همواره اولین بحثی که بعد از مطرح‌شدن آمار تصادف‏های نوروزی مطرح می‏شود، کیفیت و استانداردهای پایین خودروهای در حال تردد کشورمان است؛ مشکلی که خیلی از نهادها و وزارتخانه‏ها، سال‌هاست با آن دست و پنجه نرم می‏کنند.

یه لطفی کن…. تصادف نکن... همین!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» ، من هم امیدوارم این کمبود کیفیت به‌زودی مرتفع شود اما آیا تا آن موقع باید دست روی دست گذاشت و نظاره‏گر دفن شدن کشته‏های بیشتری در جای جای این کشور بود؟ آیا ما نمی‏توانیم فقط و فقط به قدر سهم خودمان از حجم این مصیبت بکاهیم؟ باور کنید راننده و رانندگی به دور از بحث‏های فنی و ایمنی خودرو سهم بسزایی در کاهش این تلفات دارند. در این مقاله سعی دارم به برخی از آنان اشاره کنم. شاید خواندن این مطلب در آستانه ورود به بزرگ‌ترین کارناوال مرگ به نام سفرهای نوروزی، خالی از لطف نباشد.

    *از خودرو خود غافل نشویم
    هر ارابه‏ای نیاز به بازرسی و معاینه دارد، حتی به اصطلاح این ارابه مرگ؛ خودرو. قبل از هر سفر شهری یا بین شهری خودرو خود را شامل بازرسی قرار دهید. برخی از این موارد به شرح ذیل است
      میزان فشار باد و سلامت  تایرها را ماهانه چک کنید:  لاستیک‌ها تنها نقطه تماس خودرو شما با زمین است پس از سلامت آن با خبر باشید. ترکیدن لاستیک آن هم در سرعت‌های بالا تبعات جبران‌ناپذیری را منجر می‏شود.
      به چراغ‏های اخطاردهنده پشت آمپر توجه کنید‌: این چراغ‏ها به واقع برای تزیین پشت آمپر طراحی نشده است. رنگ‎های زرد و قرمز هر دو نشانه اخطار هستند. با روشن‌شدن هر یک از این علائم با خدمات پس از فروش کمپانی خودرو‌ساز تماس گرفته و به رفع هر چه سریع‌تر آن اهتمام بورزید.
      از صحیح کار کردن سیستم موتور و گیربکس مطمئن شوید.
      شیشه‏ها و آینه‏های بغل خودرو خود را تمیز کنید: شیشه‏های خودرو‌ مانند چشمان شما هستند. آینه‏ها‌ و شیشه‏های کثیف احتمال تصادف را زیاد می‏کنند.

    *یک حالی از هوا بپرسید
    هیچ راننده‏ای در همه شرایط آب و هوایی عکس‌العمل‏های مشابهی ندارد. مه، هوای بارانی، زمین یخ‌زده، هوای برفی و ده‏ها حالت هوایی دیگر، رانندگی و امکانات خود را می‏طلبد. این روزها در هر خانواده‏ای گوشی هوشمند و یا رایانه پیدا می‎شود و در هر گوشی‌ای یک نرم‌افزار پیش‌بینی آب و هوا؛ یک کلیک ساده بسیار می‏تواند راهگشا باشد.

    *روی مود خوب باشید
    مهم‌ترین علت تصادف قطعا خود راننده است. پس در حالت و مود مناسب رانندگی کنید. پس …
    در خستگی رانندگی نکنید : خواب آلودگی یکی از علل عمده تصادف‏هاست.
    الکل ممنوع :‌ الکل نه تنها با موازین اسلامی ما مغایرت دارد، جرم نیز محسوب می‏شود. لطفا حداقل برای حفظ جان دیگران هم که شده در حالت مستی رانندگی نکنید. لطفا برای خودکشی اتاق شخصی خود را انتخاب کنید.
    در حالت عصبانیت رانندگی نکنید: در این حالت به دلیل وجود آدرنالین بالا در خون، عکس‏العمل‏ها هیجانی بوده و احتمال تصادف را در شما بالا می‏برد.
    قبل از خوردن داروهای خواب آور مطمئن شوید که رانندگی نخواهید کرد.
    در سفرهای بین شهری ترجیحا راننده‏ای غیر شما نیز در خودرو حضور داشته باشد که در مواقع خستگی و اضطراری به یاری شما بیاید.

    *و پشت فرمان … .
    تا اینجای مطلب مواردی کلی مطرح شد. مواردی ابتدایی و حیاتی که علت اصلی بسیاری از تصادفات جاده‏ای  ایران است. در ادامه به مواردی می‏پردازم که شاید کمتر به آنها دقت کرده و یا رعایت می‏کنیم.
    لباس و کفش مناسب بپوشید: در ابتدا و قبل استقرار در کابین هدایت خودرو، لباس و کفش مناسب بپوشید. از به پا کردن کفش‏هایی که پاشنه دارد و نوک تیز به علت عدم تسلط به پدال‏ها در شرایط اضطراری به شدت اجتناب کنید.
    درست بنشینید: در تنظیم صندلی لم را طوری تنظیم کنید که هنگامی که دست خود را روی فرمان می‏گذارید مچ دست‌تان فرمان را لمس کند و در زمان تعویض دنده، کتفتان از لم صندلی جدا نشود.
    فرمان را درست بگیرید: فرمان را با دو دست و به حالت 9:15  بگیرید، نه آنقدر محکم که رانندگی برایتان طاقت‌فرسا شود و نه آنقدر بی‏رمق که کنترل کامل فرمان از دست‌تان خارج شود.
    صحیح نگاه کنید‌: اگر چشمانتان ضعیف است حتما و تحت هر شرایطی با عینک رانندگی کنید. نکته بعدی این است که همیشه به جایی که می‏خواهید بروید نگاه کنید، نه جایی که هستید. این مهم شما را در پیچ‏ها هشیار‏تر کرده و کمتر اتفاقات غیرمنتظره را برایتان رقم خواهد زد.
    از راهنما استفاده کنید:  چراغ‏های راهنما به هیج وجه تزیینی نبوده و با استفاده به موقع از آنان کمک شایانی به خود و دیگران در خصوص تحمل خسارت‏های جانی و مالی خواهید کرد.
    حواستان پرت نشود: از لوازم و اتفاقاتی که حواس شما را در هنگام رانندگی پرت می‌کند، اجتناب کنید. تلفن همراه، GPS، ریموت کنترل سیستم صوتی خودرو و …
    به خود و دیگران فضا دهید: رعایت فاصله طولی و عرضی تاثیر غیر قابل وصفی در کاهش میزان تصادفات دارد. شما می‏بایست 2‌ثانیه با خودرو جلو فاصله داشته باشید. این بدان معناست که اگر خودرو جلویی را ثابت فرض کنید، شما می‏بایست 2 ثانیه به مکان فعلی آن خودرو برسید. عدم رعایت همین نکته ساده که بارها و بارها در کلاس‏های رانندگی بدان اشاره شده، جان و مال بسیاری را تلف کرده است.
    به قوانین احترام بگذارید: باور کنید قوانین را برای همه افراد یک جامعه نوشته‌اند. خون شما رنگین‏تر از ما‌بقی مردم نیست. پس با سرعت و بین خطوط برانید. نیم‏نگاهی به تابلوها بیندازید. در اغلب جاده‏های ایران، اتفاقات پیش‏روی شما از قبل و به‌وسیله تابلوها اطلاع‏رسانی شده‏اند. پس اگر این تابلوها برایتان مفهوم نیست، یکبار دیگر به کتاب آیین‏نامه راهنمایی و رانندگی نگاهی بیندازید.

    *نکاتی تا قسمتی حرفه‌ای
    در این قسمت می‏خواهم کمی فوت و فن کوزه‏گری را با هم بیاموزیم؛ نکاتی که شاید مثل موارد بالا کمتر در کتب مختلف بدان‌ها اشاره شده است.
    چگونه بپیچیم: برای پیچیدن ابتدا با چک کردن آینه‌های جانبی و راهنما زدن لاین خود را 300 الی 500 متر قبل پیچ انتخاب کنید. در رمپ‏های ورودی و خروجی لاین وسط و کمی متمایل به بیرون رانندگی کنید تا در هنگام مواجهه با  مانعی در داخل پیچ مانند خودرو از حرکت ایستاده و یا تپه خاکی، فضا و زمان عکس‌العمل برایتان وجود داشته باشد. در زمان خروج از پیچ سرعت مناسب داشته باشید. با سرعت کم وارد بزرگراه‌ها و با سرعت زیاد وارد مسیرهای باریک‌تر نشوید.
    به خودرو جلویی خیره نشوید: برخی راننده‌ها هیچ توجهی به روند ترافیکی نداشته و فقط به خودرو جلویی خود خیره می‏شوند. این امر در هنگام اشتباه راننده خودرو جلو، شما را به دردسر خواهد انداخت. پس به 2 یا 3 خودرو جلوتر از خود توجه کنید.
    کل‌کل ممنوع: لطفا، خواهشا، عاجزانه از شما تفاضا می‏کنم کل‌کل خود را به خیابان و پشت فرمان نکشانید.
    با آمبولانس شوخی نکنید: ‌‌مانند خیلی از دوستان به اصطلاح زبل و گرگ، بعد از دیدن آمبولانس و آژیرهای روشن برای نجات از ترافیک جان خود و دیگران و علی‌الخصوص بیمار درون آمبولانس را به مخاطره نیندازید.

    *بهترین مسیر را انتخاب کنید‌
    از شاسی‌بلندها حذر کنید: در جاده‏های پر‌ترافیک و پر‌مخاطره ترجیحا پشت خودروهای شاسی‌بلند رانندگی نکنید. این خودروها دید شما را به شدت محدود کرده و در صورت بروز مشکل، زمان کافی برای مقابله با آن را نخواهید داشت. در ضمن زمان تصادف، به علت اختلاف ارتفاع، خودرو شما به زیر اینگونه خودروها رفته و خسارت زیادی را متحمل می‏شود.
    به ترافیک آرام نزدیک شوید: بعد از مشاهده ترافیک آرام آرام و با زدن راهنما به ترافیک نزدیک شوید و بصورت مستمر خودروهای پشت سر خود را مورد پایش قرار دهید. در صورت درک سرعت بالای خودرو پشت سر به او فضای کافی برای عدم برخورد با خودروی خود را بدهید.
    در ثانیه‏های ابتدایی و انتهایی چراغ‏های راهنمایی بیشتر دقت کنید: خیلی از رانندگان و عابران عجول، با هر ضرب و زوری می‏خواهند از ثانیه‏های آخر چراغ سبز استفاده کرده و از تقاطع عبور کنند. این افراد بالقوه مستعد بروز تصادف هستند.
    نحوه رانندگی هم‌مسیران خود را رصد کنید: رانندگان پر‌خطر اطراف خود را شناسایی و سعی کنید از آنان دوری نمایید؛ رانندگانی که فاصله طولی و عرضی را رعایت نمی‏کنند؛ رانندگانی که سرعت مجاز را رعایت نمی‏کنند و حرکت‌های مارپیچ انجام می‏دهند و …
    به تغییر مسیرهای ناگهانی سریعا عکس‌العمل نشان دهید‌: یک اصل ساده را رعایت کنید. زمانی که خودرو جلویی شما تغییر مسیر ناگهانی می‏دهد، بدون هیچ درنگی شما نیز این تغییر مسیر را اعمال کنید زیرا به احتمال زیاد مانعی سر راه وجود دارد که شما به علت وجود خودروی جلویی، از دیدن به‌موقع آن محروم هستید.
    موتورسیکلت: و اما موتورسیکلت … فکر نمی‏کنم نیاز به توضیح اضافه باشد. فقط و فقط دقت کنید. همین …
    همه این نکات برای این است که دیگر شاهد این موضوع نباشیم که :
    در ایران هر 2 ساعت یک نفر جان خود را در اثر حوادث رانندگی از دست می‏دهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو