فونیکسریمکسبهتام

در جستجوی جذاب‌ترین خودرو تاریخ

عصر خودرو: استون مارتین به عنوان قدیمی‌ترین و مشهورترین سازنده ماشین‌های اسپرت بریتانیا شناخته می‌شود و در کلاس اسپرت کوپه صاحب سبک است.

در جستجوی جذاب‌ترین خودرو تاریخ
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فرادید، این مجموعه در سال 1913 توسط لیونل مارتین و رابرت بمفورد آغاز به کار کرد و اولین محصول خود را (که در واقع نمونه ارتقا یافته یک مدل اسپرت ساخت سینگر بود) در 1915به صورت محدود تولید نمود. در ابتدا نام این شرکت بمفورد - مارتین بود که دو سال بعد به آستون مارتین تغییر یافت.

نیمی از نام این برند از مهندس طراح آن لیونل مارتین و نیمی دیگر از منطقه‌ای که اولین خودروی آن‌ها در آن رقابت کرد و مشهور شد به نام «آستون هیل کلایمب» (Aston Hill Climb) گرفته شده است.

پس از جنگ‌های جهانی اول و دوم، استون مارتین با مدل موفق DB1 در 1948 و ساخت مدل DB5 در 1963 به شهرتی بیش از پیش رسید. پس از حضور DB5 در فیلم پنجه طلایی از مجموعه جیمز باند با بازی شان کانری، استون مارتین به یکی از شناخته شده‌ترین نام‌های سازنده ماشین‌های اسپرت جهان تبدیل شد.

جدیدترین ساخته استون مارتین با کد DB11 که از سال 2017 تحویل خریداران می‌شود، به لطف پیشرانه 12 سیلندر 5200 سی‌سی توربو شارژ دوگانه با 608 اسب بخار قدرت، در 3.9 ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد و نهایت سرعت 320 کیلومتر در ساعت را در اختیار راننده قرار خواهد داد. موتور 12 سیلندر جدید با گشتاور 700 نیوتن‌متر و بدنه آلومینیوم، سبک‌تر و قوی‌تر از پیشرانه‌های قبلی استون مارتین است و DB11 را مبدل به محصولی شاخص در عصر جدید این برند بعد از ساخت DB9 در سال 2003 کرده است.

پیشرانه جدید استون مارتین مجهز به فن آوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها است تا علاوه بر افزایش توان خروجی، همراه با تکنیک استارت- استاپ ( که در هنگام ایستایی ماشین، تعدادی از سیلندرها را بدون سوخت می‌کند) مصرف بنزین این موتور 12 سیلندر را بهینه کند. در فن آوری استارت - استاپ حتی در هنگام ترمزگیری و یا فشار کم روی پدال گاز که راننده نیازی به شتاب بالا ندارد یا خودرو در سرعت ثابت است، تعدادی از سیلندرها خاموش می‌شود تا علاوه بر کاهش چشمگیر مصرف سوخت، حرارت موتور کمتر شده و برای افزایش سرعت ناگهانی کاملا آماده باشد.

گیربکس 8 سرعته DB11 ساخت ZF آلمان می‌تواند به صورت اتوماتیک یا دستی با استفاده از پدال‌های پشت فرمان کنترل شود تا سرعت تعویض دنده‌ها در این ماشین دیفرانسیل عقب را به کسری از ثانیه برساند. علاوه بر ویژگی‌های خاص آستون مارتین در مدل جدید، که در ظاهر آیرودینامیک، قدرت عالی پیشرانه و فرمان‌پذیری فوق‌العاده آن مشهود است، مهندسین این شرکت تمرکز خاصی روی صدای این خودرو داشته‌اند. با توجه به مود رانندگی که در هنگام حرکت توسط راننده انتخاب شود (حالت جی‌تی، اسپرت یا اسپرت پلاس)، صدای به گوش رسیده از پیشرانه و مجموعه اگزوزها متفاوت و البته منحصر به DB11 خواهد بود.

مدتی است استون مارتین و گروه خودروسازی آلمانی دایملر، همکاری‌هایی را آغاز نموده‌اند که در ارتقای طراحی داخلی DB11 تجلی یافته است. شکل‌گیری حالتی مدرن، توام با وفاداری به سنت‌های گذشته همواره اهمیت خاصی در محصولات استون مارتین داشته و از ویژگی‌های خودروهای اصیل انگلیسی است. درب‌های ورودی بزرگ علاوه بر جلب توجه از بیرون، در داخل نیز طراحی چشم‌نواز و خلاقانه‌ای دارند.

دوربین‌های اطراف خودرو، دید 360 درجه از نمایشگر 8 اینچی چند لمسی در مرکز داشبورد را فراهم می‌کند. فرمان‌پذیری صوتی خودرو، پویا و کارآمد است به طوری که حتی پارک اتوماتیک به سادگی و با صحبت راننده با خودرو انجام می‌پذیرد. مجموعه پخش صوت از مشهورترین برند فعلی این صنعت، بنگ و اولافسن (Bang & Olufsen) انتخاب شده است و هزار وات قدرت خالص دارد.

استون مارتین سری DB11 اولین محصول این شرکت است که با برنامه موسوم به «صده دوم»(Second century plan) تولید شده است تا ادامه‌دهنده سنت ماشین‌های اسپرت DB و کلاسGT استون مارتین باشد.

دکتر اندی پالمر رئیس اجرایی استون مارتین در مراسم رونمایی گفته است: ما خواهان ساخت زیباترین ماشین‌های دنیا هستیم و DB11 تجسم مطلق همان چیزی است که یک استون مارتین باید باشد. ما بی امان تلاش کرده‌ایم تا اطمینان یابیم این ماشین ترکیبی موفق از طراحی زیبا و آخرین فن‌آوری‌ها باشد. مدیر ارشد بخش خلاقیت استون مارتین مارک رایشمن نیز گفته است: هر میلیمتر در طراحی این خودرو بارها بازبینی مجدد شده تا جذاب‌ترین DB تاریخ ساخته شود. قیمت DB11 در حدود 215هزار دلار اعلام شده است.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو