فونیکسریمکسبهتام

اقبال خودروسازان در بورس پس از برجام

عصر خودرو- به گفته یک مدرس دانشگاه پس از اجرای برجام و ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار خودرو، اقبال خودرو‌سازان در افزایش قیمت سهام‌شان بالا است.

اقبال خودروسازان در بورس پس از برجام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، یاشا سلیمانی گفت: در علم اقتصاد، بورس به بازاری اطلاق می‌شود که قیمت‌گذاری و خرید و فروش کالا و اوراق بهادار در آن انجام می‌پذیرد و در یک طبقه‌بندی کلی شامل بورس کالا و اوراق بهادار است و واژه بورس (Bourse) در زبان فرانسوی به معنای کیف پول است. علاوه‌بر این، چنین بیان شده است که در اوایل قرن پانزدهم میلادی در شهر بروژ بلژیک فردی به نام «واندر بورس» زندگی می‌کرده که صرافان شهر در مقابل خانه او به داد و ستد کالا و اوراق بهادار می‌پرداختند. از این‌رو بعدها به کلیه مکان‌هایی که داد و ستد پول، کالا و اسناد مالی و تجاری در آن صورت می‌گرفت، بورس گفته شد.

    این مدرس دانشگاه ادامه داد: ‌در علم اقتصاد انتظار می‌رود با کاهش نرخ بهره سپرده‌های بانکی، نقدینگی موجود در بازارها از بخش سرمایه‌گذاری در بانک‌ها به سمت سرمایه‌گذاری در بورس می‌رود و این در شرایطی است که افراد انتظار افزایش درآمد از بورس را داشته باشند.

    سلیمانی در رابطه با انتظار افزایش درآمد توسط سرمایه‌گذاران بورس، عنوان کرد: وقتی قیمت سهام افزایش می‌یابد، سبب می‌شود که شاخص کل بازار سهام افزایش پیدا کند و انتظارات آتی سرمایه‌گذاران برای درآمد بیشتر از سرمایه‌گذاری در بورس افزایش یابد.

    این کارشناس با اشاره به اینکه بازار بورس ایران به تغییرات بازار قیمت نفت بستگی دارد، یادآور شد: با توجه به اینکه اکثر صنایع بزرگ ما به نوعی به نفت وابسته هستند و تغییرات قیمت نفت، تغییرات در بازار بورس را موجب می‌شود یعنی اگر قیمت سبد نفتی اوپک که نفت ایران نیز در این سبد خرید و فروش می‌شود کاهش یابد، قیمت شرکت‌هایی که سهام نفتی و پالایشی دارند کاهش پیدا می‌کند و این مهم سبب کاهش شاخص کل بورس می‌شود.

    وی افزود: در حال حاضر و با شرایط موجود در بازار بورس انتظار می‌رود که صنایعی مانند خودروسازی و یا دیگر صنایعی که با لغو تحریم‌ها سرمایه‌گذاری خارجی در آنها صورت گرفته است، قیمت سهام این صنایع افزایش می‌یابد و البته کاهش نرخ سود از جانب دولت نیز ورود سرمایه به بورس و همچنین رونق بورس را به همراه دارد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو