فونیکسریمکسبهتام

شیب افزایش قیمت با نرخ تورم

عصر خودرو- خودروسازان به دلیل بهره‌های بالای بانکی که پرداخت می‌کنند ناگزیر به افزایش قیمت محصولات خود شده‌اند این درحالی است که به راحتی می‌توانستند از این مسئله خلاصی یابند.

شیب افزایش قیمت با نرخ تورم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، بر این اساس گزارشی همراه با مستندات به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارسال شد که این مستندات شامل تیراژ و قیمت خودرو در فاصله سال‌های 80 تا 93 بود. روی این گزارش نیز نامه‌ای تهیه و برای ریاست محترم جمهوری و اعضای شورای رقابت ارسال شد. اما اصل نامه چیست و در آن به چه مواردی اشاره شده است؟ در این نامه آمده اگر قیمت خودرو حدود یک چهارم تورم در این سال‌ها(80 تا 93) به صورت سالانه افزایش می‌یافت، خودروسازان از این راه نقدینگی بسیاری به‌دست می‌آوردند. برای نمونه این نقدینگی برای گروه خودروسازی سایپا حدود 8هزار و 900میلیارد تومان و برای گروه صنعتی ایران‌خودرو رقمی بالاتر بود. این در حالی است که مجموع تسهیلاتی که خودروسازان سال گذشته از بانک‌ها دریافت کردند حدود 13میلیارد تومان بود که نزدیک به 4هزار و 500میلیارد تومان آن به سود بانکی اختصاص دارد. هنگامی‌که این اعداد روی تولید حدود یک میلیون دستگاهی تقسیم می‌شود، در عمل هزینه مالی خودرو بین 3 تا 5میلیون تومان افزایش می‌یابد. به دیگر سخن نزدیک به 4میلیون تومان از قیمت خودروهایی نظیر پراید و پژو، هزینه‌های مالی است. اگر این افزایش قیمت به‌تدریج اتفاق می‌افتاد قیمت خودرو افزایش مشهودی نداشت. در نگاهی کلی مضمون نامه، گویای این واقعیت است که اگر قیمت خودرو با شیب 6 تا 7درصد افزایش یابد، دو خودروساز بزرگ کشور دیگر نیازی به تسهیلات مالی نداشته و قیمت کنونی برخی خودروها حدود 4میلیون تومان کمتر بود. این شرایط در حالی است که قیمت خودرو در سال 91 با شیب تندی افزایش یافت. اگرچه ممکن است خودروساز خودرویی را گران بفروشد اما سود حاصل از آن باید صرف هزینه‌های مالی از جمله بدهی به بانک‌ها شود. در همین حال قیمت‌گذاری توسط نهادی خاص به صنعت خودرو آسیب می‌زند. قیمت‌گذاری به‌طور اصولی برای کالاهای راهبردی است آنهم براساس تشخیص دولت که باید مابه‌تفاوت قیمت تمام‌شده به علاوه سود منهای فروش به تولیدکننده پرداخت شود. قیمت خودرو 12سال کنترل شد و بالا نرفت، خودروسازی‌ها دچار بحران شدند و در حال‌حاضر تسهیلات بانکی بخش بسیاری از قیمت تمام‌شده یک خودرو را دربرمی‌گیرد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو