فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد:

خطوط چهارگانه مترو مشهد تا سال ۱۴۰۷ به بهره‌برداری می‌رسد

افتتاح فاز اول خط ۲ مترو در مهر ۹۵

عصر خودرو-مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد از افتتاح فاز اول خط ۲ مترو مشهد در مهر ۹۵ و بهره‌برداری کامل از خطوط چهارگانه مترو تا سال ۱۴۰۷ خبر داد.

خطوط چهارگانه مترو مشهد تا سال ۱۴۰۷ به بهره‌برداری می‌رسد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از فارس، کیانوش کیامرز درخصوص طرح توسعه متروی مشهد با بیان اینکه برای شهر مشهد 4 خط قطار شهری طراحی شده که این خطوط چهارگانه تا سال 1407 به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: فاز نخست خط 2 قطار شهری مشهد از انتهای طبرسی تا میدان شهدا تا مهر امسال افتتاح می‌شود.

    وی افزود: خط یک قطار شهری مشهد از انتهای وکیل‌آباد تا فرودگاه شهید هاشمی نژاد به بهره‌برداری کامل رسیده است؛ این خط در گذشته از انتهای وکیل‌آباد تا ایستگاه غدیر به بهره‌برداری رسیده بود که در سال گذشته به فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد متصل شد.

    مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با بیان اینکه خط 2 قطار شهری مشهد نیز از میدان جوان آغاز و تا انتهای طبرسی به طول 14 کیلومتر امتداد دارد، گفت: عملیات احداث این خط در سال 87 آغاز شد اما بنا به دلایلی در سال 90 تقریباً احداث آن متوقف شد و در سال 92 جان تازه‌ای گرفت.

    کیامرز با بیان اینکه خط 2 قطار شهری درحال حاضر 58 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: حفاری این خط به صورت کامل به پایان رسیده و 5 کیلومتر ریل‌گذاری نیز انجام شده و تمام 5 هزار تن ریل آن نیز وارد کشور شده که امیدواریم تا مهرماه سال 95 از انتهای طبرسی تا میدان شهدا این خط را به بهره‌برداری برسانیم و مابقی خط نیز در سال 96 افتتاح شود.

    وی تصریح کرد: خط 3 قطار شهری مشهد با 28.5 کیلومتر طول مهم‌ترین خط قطار شهری مشهد است که انتهای قاسم‌آباد را به شهرک ابوذر متصل می‌کند و با دریافت مجوز ترک تشریفات از سوی دولت حفاری این خط نیز به صورت رسمی آغاز شده است.

    مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد خاطرنشان کرد: خط 4 قطار شهری مشهد نیز 17.5 کیلومتر طول دارد و مطالعات آن رو به پایان است.

    کیامرز با بیان اینکه بهره‌برداری از 4 خط مترو روزانه بیش از 2 میلیون نفر را جابجا می‌کند، تأکید کرد: باید توجه داشته باشیم احداث قطار شهری هزینه بسیار بالایی دارد و باید برای هر کیلومتر بین 160 تا 180 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شود.

    وی در مورد خرید تجهیزات خط 2 قطار شهری مشهد نیز عنوان کرد: 3 رام یعنی 15 واگن از خط 2 قطار شهری مشهد وارد کشور شده و مابقی واگن‌ها نیز به صورت قطعه وارد کشور و در واگن سازی تهران مونتاژ می‌شود؛ همچنین تمام 5 هزار تن ریل مورد نیاز این خط به همراه تابلوهای الکترونیکی برق و تجهیزات الکترونیکی این خط نیز با همکاری دولت وارد کشور شده است.

    مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در مورد کیفیت ساخت واگن‌های قطارهای خط 2 قطار شهری مشهد گفت: با توجه به تحریم‌ها ما ارتباطی با کشورهای اروپایی نداشتیم و ناوگان خط 2 قطار شهری همانند خط یک در کشور چین تولید شده اما با رعایت استانداردهای اروپایی این ناوگان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

    کیامرز در مورد طراحی فاصله ایستگاه‌های قطار شهری نیز گفت: استاندارد جهانی برای خط یک قطار شهری مشهد با توجه به اینکه این خط قطار شهری است بین 700 تا 1100 متر است که این موضوع رعایت شده و در خط 2 قطار شهری مشهد که کاملاً مترویی استاندارد می‌باشد بین 1000 تا 1600 متر است که این موضوع نیز مورد توجه ما قرار گرفته است.

    وی در مورد توسعه خطوط فعلی قطار شهری مشهد نیز گفت: ما طراحی توسعه خط 2 قطار شهری مشهد از انتهای بولوار فکوری تا آب و برق و همچنین در خط 4 اتصال انتهای خواجه ربیع به مجموعه سپاد را نیز مورد توجه قرار داده‌ایم اما هنوز به‌صورت رسمی به تصویب نرسیده است.

    مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در خصوص کمک‌های دولتی بیان کرد: دستگاه‌های دولتی کمک خوبی با شهرداری مشهد داشته‌اند اما انتظار ما همیشه بالا بوده و برای سال جاری از سوی دولت 120 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که با توجه به اینکه هر کیلومتر قطار شهری بین 160 تا 180 میلیارد تومان هزینه دارد اعتبار بالایی نیست، اما دولت همکاری خوبی برای فروش اوراق مشارکت قطار شهری داشته که امروز توسعه خطوط قطار شهری به این بخش بیشتر متکی است اما انتظار ما از دولت کمک 500 میلیارد تومانی در سال برای قطار شهری مشهد است.

    کیامرز در پاسخ به سؤالی در مورد جایگاه شهر مشهد در توسعه قطار شهری در جهان و منطقه اظهار کرد: در حال حاضر نمی‌توانیم خود را با کشورهای اروپایی مقایسه کنیم اما در منطقه جزء شهرهای برتر هستیم و در کشور نیز با توجه به اینکه 9 شهر در حال احداث مترو هستند شهر مشهد بعد از تهران جایگاه دوم را در کشور دارا است.

    وی در پایان خطاب به شهروندان مشهدی گفت: در احداث خطوط قطار شهری مشهد قطعاً برای شهروندان مشکلاتی به وجود آمده که امیدوارم با افتتاح این خطوط، رضایت آن‌ها را فراهم آوریم.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط