فونیکسریمکسبهتام

گره‌گشایی ۴۰۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی از آزاد‌راه‌ها

عصر خودرو- هزینه بسیار بالای ساخت و تکمیل پروژه‌های طولانی آزاد‌راهی آن هم در شرایطی که وزارت راه و شهرسازی از نظر مالی سال‌های سختی را پشت سر می‌گذارد باعث شده پیگیری ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به این حوزه به عنوان یک اولویت مطرح شود. اولویتی که این بار در ساخت یک آزادراه در جنوب کشور معنا خواهد یافت.

گره‌گشایی ۴۰۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی از آزاد‌راه‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از  ایسنا، پس از آنکه قرار‌داد پروژه‌هایی مانند آزاد‌راه حرم به حرم و کنارگذر جنوبی تهران با مشارکت بخش خصوصی بسته شد و شرکت ساخت تنها تعهد کرد بخشی از سرمایه مورد نیاز را که آن هم می‌تواند در قالب معافیت‌های مالیاتی جبران شود تامین کند، این‌بار شرکت ساخت پای قرار‌دادی را امضاء کرده که در نتیجه اجرای آن نخستین آزاد‌راه 100 درصد خصوصی کشور به بهره‌برداری خواهد رسید.

    براساس قرار‌داد منتشر شده بخش خصوصی در پروژه 356 کیلومتری آزادراه بندرعباس به کرمان ورود خواهد کرد و با سرمایه‌گذاری بیش از 4000 میلیارد تومانی در طول پنج سال این راه بسیار مهم را خواهد ساخت.

    این مسیر که زمان مسافرت بین این دو منطقه را دو ساعت و نیم و طول مسیر را نیز 136 کیلومتر کاهش خواهد داد، از نظر کاهش آلودگی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت به عنوان یکی از اولویت‌های راهی کشور در دستور کار قرار دارد.

    اهمیت این پروژه باعث شد از زمان مطرح شدن بحث تامین مالی‌اش تا نهایی شدن طرح حدود دو سال زمان لازم باشد. این برنامه ابتدا از سوی وزارت راه و شهرسازی با مطالعاتی جامع پیگیری شد سپس در اسفندماه سال 1393 به هیات دولت ارائه شد تا با تصویب آنها نخستین طرح آزادراهی بخش خصوصی کشور رسما نهایی شود.

    با ابلاغ معاون اول رییس جمهور در فروردین‌ماه سال گذشته این طرح در طول حدود 13 ماهی که از ابلاغ‌اش می‌گذرد، به دنبال شناخت سرمایه‌گذار و نهایی کردن پروژه‌های مربوط به آن بود تا سرانجام شرکت ساخت این طرح را نهایی اعلام کند. طرحی که با توجه به 35 سال اعلام شدن زمان بهره‌برداری آن یکی از بلندمدت‌ترین تعهدات دولت در طرح‌های زیرساختی به حساب می‌آید که به نظر می‌رسد با استفاده از آن تضمین بازگشت سرمایه بخش خصوصی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط