فونیکسریمکسبهتام

نمایشگاه رسانه‌ای برای صنعت قطعه‌سازی

عصر خودرو- در چند ماه اخیر، شاهد برگزاری نمایشگاه‌هایی در صنعت قطعه‌سازی چه در زمینه خودرو و چه در صنعت موتورسیکلت بودیم. ضرورت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی موضوعی شد که پس از نمایشگاه قطعه‌سازی و لوازم یدکی خودرو اصفهان، به آن پرداختیم تا مشخص شود کارکردهای نمایشگاه باید در چه مسیری برنامه‌ریزی شود تا نتایج بهتری به‌دست آید.

نمایشگاه رسانه‌ای برای صنعت قطعه‌سازی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، محمدرضا اصل‌زاده، یکی از قطعه‌سازان موفق در این صنعت پس از حضور در نمایشگاه قطعه‌سازی اصفهان گفت: یکی از دستاوردهای اصلی نمایشگاه توسعه و شکل‌گیری همکاری‌های نزدیک و بدون واسطه است.
    وی با تاکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه هر زمانی برای صنایع و صنف‌های مختلف لازم و ضروری است، اظهار کرد: از دستاوردهای مهم نمایشگاه این است که تولیدکننده و مصرف‌کننده تعامل مستقیمی با یکدیگر دارند و بدین ترتیب صنعتگر می‌تواند از انتظارات مشتریان آگاه شود.
    این فعال صنعت قطعه افزود: ما تنها تولیدکننده توربوشارژر در خاورمیانه‌ایم که در دنیا با 3 رقیب انگلیسی در حال رقابت هستیم و یکی از اتفاق‌های خوب برگزاری نمایشگاه، اضافه شدن کارت گارانتی 6 ماه محصولات پیرو قرارداد مشترک با دولت بود.
    وی ادامه داد: به هر حال برگزاری نمایشگاه‌ها فضایی را به وجود می‌آورد که ضمن شناساندن صنعتگر به مشتری او را در کار خود مقتدرتر می‌کند.
    اصل‌زاده درباره توانایی این واحد تولیدی برای پوشش نیاز بازار گفت: در گذشته ظرفیت بالایی برای تیراژ صنعتی در این واحد تولید وجود نداشت اما در حال حاضر با 3 شیفت، کارخانه می‌تواند 70 تا 80 درصد بازار داخل را پوشش دهد. وی در ادامه به نکته‌ای دیگر اشاره کرد و گفت: متاسفانه در نمایشگاهی که به تازگی برگزار شده بود شاهد بودیم که روی موتور ملی یکی از خودروهای تولید داخل، مشابه چینی قطعه‌ای که در واحد تولیدی ما تولید می‌شود نصب شده که می‌توان چنین مواردی را دستاورد برگزاری نمایشگاه‌ها دانست.

     


    کارکرد نمایشگاه و مخاطبان آن
    در ادامه برای آگاهی از ضرورت برگزاری نمایشگاه و دستاورد آن در صنعت قطعه به سراغ یک کارشناس صنعت خودرو رفتیم و در این‌باره نظرات وی را جویا شدیم.
    منصور عبداللهی، کارشناس صنعت خودرو در ابتدا با تشریح تعریفی کلی از نمایشگاه گفت: نخست باید تعریف نمایشگاه را بدانیم و پس از آن نیز حوزه مخاطبان و شناخت آن در بحث نمایشگاه مهم است.
    وی ادامه داد: از نگاه من نمایشگاه بازاری کوچک و هدفمند است که از آخرین پدیده‌ها، پیشرفت‌ها، تولیدات و خدمات یک شرکت از گذشته تا حال و نیز آینده در حوزه‌های خاص و عام رونمایی می‌کند که البته این تعریف، نسبی است.
    وی در ادامه به مخاطبان نمایشگاه نیز اشاره کرد و گفت: نمایشگاه‌های مختلف مخاطبان خاص خود را دارند و به طور قطع نمایشگاه قطعات خودرو نیز نمایشگاهی تخصصی به شمار می‌رود که عمده مخاطبان آن صنعتگران، استادان، دانشجویان و مشتریان آن هستند.


    پرسش‌های برگزاری نمایشگاه
    این فعال صنعت قطعه تصریح کرد: هر شرکتی برای حضور در نمایشگاه باید ابتدا پرسش‌هایی نظیر چرایی و استراتژی حضور، هدف از شرکت، بودجه موردنیاز، مهارت‌های عرضه و نیز قیمت آنها در ذهن خود ایجاد کند. البته در این میان غرفه‌آرایی و طراحی نیز به نوعی تبلیغ محصول به شمار می‌رود.
    عبداللهی به تشریح نکاتی مهم در هنگام برگزاری نمایشگاه که باید به‌وسیله شرکت‌کننده رعایت شود پرداخت و گفت: ارتباط‌گیری با مشتریان قدیمی و مشتریان بالقوه که به مدیریت غرفه‌دار برمی‌گردد از جمله این موارد است. البته حضور رقبا و همکارانی که هر یک برای پیشبرد اهداف سازمانی خود گام برمی‌دارند نیز منجر به تعاملاتی دو طرفه می‌شود که این رفتار یکی دیگر از مزیت‌های نمایشگاه است.
    این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: پس از نمایشگاه برای بازخورد و رصد نتایج به‌دست آمده پرسش‌هایی مطرح می‌شود. شرکت‌های خارجی با نگاه رقابت و بازاریابی وارد چنین فضاهایی می‌شوند و به عنوان نتایج به بررسی مذاکرات بازرگانی خود می‌پردازند. امری که شاید در شرکت‌های تجاری-بازرگانی داخلی کمتر اتفاق بیفتد.


    دو مولفه حضور در نمایشگاه
    وی افزود: یکی از اهداف نمایشگاه، بازاریابی است که خود دارای مقوله‌های متعددی است، یکی از این مولفه‌ها «بازارگرایی» به معنای توجه، تمایل و گرایش مشتری به بازار است. «بازارشناسی» نیز از دیگر موارد مطرح شده است بنابراین پژوهش‌هایی که باید برای بازاریابی انجام شود، یافتن و بخش‌بندی بازار هدف است.
    وی در ادامه بحث بازاریابی در نمایشگاه نیز گفت: «بازارسازی» یعنی ورود به بازار، ایجاد ارزش برای سهم بازار و یافتن جایگاهی که دلخواه است، این امر از دیگر اهداف شرکت در نمایشگاه خواهد بود. همچنین «بازارگرمی» می‌تواند آمادگی برای رقابت و حضور در بازار و نمایشگاه باشد که تبلیغات و ترویج (Promotion) نیز در این مسئله مطرح می‌شود.
    وی ادامه داد: «بازارگردی» به معنای حضور در صحنه با هدف دستیابی به اطلاعات و ارتباطات بازار خواهد بود که نوعی بازارسنجی نیز به شمار می‌رود و تمام این مولفه‌ها، مواردی است که پیش از ورود به نمایشگاه باید موردتوجه قرار گیرد.


    قواعد جدید با هدف ماندگاری
    عبداللهی توضیح داد: برای بقا و دوام شرکت‌های تجاری و واحدهای تولیدی نیاز به درکی عمیق از فرصت‌های محیطی و تغییراتی که در قواعد بازی است، داریم.
    وی ادامه داد: محیط‌های نمایشگاهی فرصتی برای بهره‌مندی از فناوری‌های جدید در اختیار شرکت‌کننده می‌گذارد که او را توانمند می‌کند تا با شرایط کاملا نوینی که وجود دارد برای بازی خود در میدان رقابت، قواعد جدیدی خلق کند.
    او تاکید کرد: فعالی که نتواند خود را با شرایط موجود و جدید منطبق کند محکوم به حذف و نابودی است. بنابراین وظیفه شرکت‌کننده شناخت مشتری است در غیراین صورت در حوزه کاری خود موفق نخواهد بود.
    نظر مهاتما گاندی درباره مشتریان
    این کارشناس صنعت خودرو در ادامه به سخنان مهاتما گاندی اشاره کرد و گفت: او معتقد بود «مشتری مهم‌ترین بازدیدکننده در محدوده کار ماست. او به ما وابسته نیست. در حالی که سازمان‌ها و شرکت‌های کسب و کار به او وابسته هستند». در جایی دیگر می‌گوید: «ما با انجام کار او لطفی در حق او نمی‌کنیم، اوست که با فراهم کردن این فرصت به ما لطف می‌کند. »
    عبداللهی تاکید کرد: اگر بخواهیم حضور موفقی در یک نمایشگاه داشته باشیم باید ابزار و اهرم‌های قدرتمند را بشناسیم، درک کنیم و بر اساس آنها حضور موفقی در نمایشگاه داشته باشیم چرا که نمایشگاه بهترین محیط برای جلب اخبار و کسب اطلاعات شفاف و دقیق از حوزه‌های محیطی اطراف بنگاه‌های اقتصادی است.
    وی گفت: شناخت باید منجر به یادگیری و یادگیری منجر به تغییر رفتار شود و نمایشگاه فرصت مناسبی برای این مهم است. در واقع نمایشگاه یک رسانه است که می‌تواند پیام شرکت تولیدی را به مشتریان برساند و در عین حال برای شرکت‌های تجاری نیز یک ابزار توسعه به شمار می‌رود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو