فونیکسریمکسبهتام

طرح جایگزینی خودروهای فرسوده به کجا رسید؟

عصر خودرو- بازار خودروهای دست دوم این روزها در رکود به سر می‌برد. سنگینی بازار به حدی است که خودروی ۲۰۶ که گل خودروها برای نمایشگاه‌داران تلقی می‌شود، به سختی به فروش می‌رسد چه رسد به خودروهای فرسوده کاربراتوری.

طرح جایگزینی خودروهای فرسوده به کجا رسید؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فرصت امروز، بالا بودن آلایندگی خودروهای کاربراتوری و بالا بودن مصرف سوخت و تلفات جانی این خودروها، از جمله موضوعاتی بوده که همواره پیکان انتقادات را به سمت تردد این خودروها در سطح شهر کج کرده است. 17‌میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو در کشور تردد می‌کنند که یک میلیون از این خودروها گازوییلی و مابقی بنزینی و گازی هستند. تردد خودرو در کشور ما دوبرابر استانداردهای جهانی است.

    موتورسیکلت‌ها 21‌درصد، خودروهای سواری 43 درصد و وانت‌بارها و سایر وسایل نقلیه 36 درصد در میزان آلودگی هوا نقش دارند، اما آنچه در طول این سال‌ها به آن کمتر توجه شده، تفاوت آلودگی خودروهای کاربراتوری با خودروهای انژکتوری است.

    خــودروهـای کاربراتوری 20‌برابر خودروهای یورو 4 در آلودگی هوا نقش دارند. گرچه برای واردات هر دستگاه خودرو طبق قانون باید چهار خودروی فرسوده اسقاط شود اما کارشناسان این راه را برای کاهش تردد این خودروها مکفی نمی‌دانستند. بنابراین طرح تعویض خودروهای فرسوده با خودروهای نو، توسط شرکت‌های خودروسازی، راهی خوب از جهت کاهش تعداد خودروهای کاربراتوری و از سوی دیگر گسترش بازار خودروسازان بود. گروه خودروسازی سایپا چندین سال پیش چنین طرحی را استارت زد اما به سرانجام مطلوبی نرسید تا اینکه دوم دی ماه سال گذشته، رضا تقی‌زاده، معاون بازاریابی و فروش این شرکت از شروع دوباره این طرح سخن گفت؛ طرحی که به گفته او با استفاده از تجارب گذشته در دستور کار قرار گرفت و در آن به صاحبان خودروهای دست دوم، از تسهیلات با نرخ بهره 19/5 و 21 درصد بهره‌مند می‌شدند.

    با گذشت شش ماه از اجرایی شدن این طرح، آمار مشخصی درباره میزان خودروهای تعویض شده ارائه نشده بود که باز هم همان خاطره تعلیق شدن این طرح را یادآوری می‌کرد. اما آمار ارائه شده از سوی خودروسازی سایپا در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار «فرصت امروز» نشان می‌دهد که 3 هزار و 338 دستگاه خودرو از زمان شروع این طرح تعویض شده است.

    گروه خودروسازی سایپا قصد دارد همچنان این طرح را ادامه دهد اما مشخص نیست با پایین آمدن نرخ بهره بانکی باز هم این خودروساز می‌تواند با اعطای تسهیلات با بهره 21 درصدی به فعالیت خود ادامه دهد؟

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو