فونیکسریمکسبهتام

موتورسیکلت برقی تولید محققان دانشگاه امیرکبیر در مسیر تجاری‌سازی

عصر خودرو- روند تجاری‌سازی موتورسیکلت برقی که به همت محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و ساخته شده است آغاز شد؛ درصورت تحقق این امر و کاربری انبوه این وسیله نقلیه، تحول بزرگی در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و صوتی و مصرف سوختهای فسیلی در کشور ایجاد خواهد شد.

موتورسیکلت برقی تولید محققان دانشگاه امیرکبیر در مسیر تجاری‌سازی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایسنا، دکتر محمد ساریخانی، استاد مشاور طرح کلان ملی «طراحی و ساخت موتورسیکلت الکتریکی» با اشاره به اجرای این طرح گفت: کار طراحی و ساخت موتورسیکلت الکتریکی از اوایل سال 1394 در قالب یک طرح کلان ملی و به همت یک گروه 25 نفره متشکل از محققان و دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز شد و در دی ماه همان سال به نتیجه رسید.

    وی درباره ویژگی‌های موتورسیکلت الکتریکی دانشگاه امیرکبیر توضیح داد: با توجه به اینکه در ساخت این موتورسیکلت از الکتروموتور برقی استفاده شده است، هیچ گونه آلودگی محیط زیستی تولید نمی‌کند و آلودگی صوتی آن نیز بسیار ناچیز است، به طوری که نسبت به موتورسیلکت‌های بنزینی که 80 دسیبل آلودگی صوتی دارند، آلودگی صوتی این موتور، حدود 10 دسی بل است.

    ساریخانی سرعت نمونه ساخته شده را حدود 140 کیلومتر بر ساعت ذکر کرد و یادآور شد: می‌توان با در نظر گرفتن کاربری‌های متفاوت، نمونه‌هایی با سرعت‌های بیشتر یا کمتر نیز تولید کرد.

    به گفته وی، نحوه سوختگیری این موتور سیکلت، شارژ برقی از طریق اتصال به پریز برق معمولی است که با 30 تا 45 دقیقه شارژ، نزدیک به دو ساعت پیمایش دارد و برای استفاده در مسیرهای شهری مناسب است.

    کارشناس آزمایشگاه سیستم‌های دینامیکی و کنترل دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استناد به مطالعات و بررسی‌های انجام گرفته در سطح شهر تهران، گفت: آمارها نشان می‌دهد حدود 47 درصد راکبان موتورسیکلت، از  این وسیله نقلیه برای تردد در مسیر منزل تا محل کار استفاده می‌کنند، برای 29 درصد آنها وسیله اصلی امرار معاش است و سایر راکبان هم به منظور تفریح و هم ورزش از آن استفاده می‌کنند.

    وی اضافه کرد: موتور سیکلت ساخته شده در دانشگاه صنعتی  امیرکبیر این قابلیت را دارد که با تغییراتی اندک، برای هر سه نوع کاربری مورد استفاده قرار گیرد و به قیمت‌های مختلف تولید شود؛ چرا که موتورسیکلت‌هایی که برای تردد در مسیر منزل به محل کار تولید می‌شوند، قیمت کمتری نسبت به دو نمونه دیگر خواهند داشت.

    ساریخانی درخصوص قیمت تمام شده این وسیله نقلیه نیز اظهار کرد: در حال حاضر یک موتور سیکلت بنزینی 180 سی سی در بازار حدود 6 میلیون تومان قیمت دارد و قیمت موتورسیکلت برقی نیز 8.5 میلیون تومان تمام می‌شود و ممکن است در نگاه اول، خرید آن اقتصادی به نظر نرسد؛ اما با توجه به تفاوت قیمت بنزین و برق (سوخت مصرفی دو نوع موتورسیکلت) بعد از مدت نسبتا کوتاهی، اختلاف قیمت جبران خواهد شد.

    وی یکی دیگر از برتری‌های این وسیله نقلیه نسبت به نمونه‌های بنزینی را نداشتن آلایندگی زیست محیطی ذکر کرد و گفت: تقریبا 1.5 میلیون موتورسیکلت بنزینی در تهران فعال هستند که به طور میانگین 120 میلیون تن مواد آلاینده در سال وارد هوای تهران می‌کنند و این به جز آلودگی صوتی ناشی از تردد آنها است.

    ساریخانی با بیان این که میزان آلایندگی یک موتورسیکلت، 8 برابر یک خودرو با استاندارد یورو 2 است، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مباحثی که استفاده از موتورسیکلت برقی را به لحاظ اقتصادی، توجیه پذیر می‌کند، طول عمر بیشتر آن نسبت به نمونه‌های بنزینی است؛ به گونه‌ای که این وسیله برقی به دلیل کم بودن قطعات نیاز به تعمیرات بسیار کمی دارد.

    وی از انجام  رایزنی‌هایی با چندین سرمایه گذار به منظور تجاری سازی موتورسیکلت الکتریکی خبر داد و اظهار کرد: این رایزنی‌ها نتایج اولیه خوبی داشته است؛ ولی برای ترویج آن در ابتدای کار، حمایت دولت را نیاز داریم.

    این محقق درباره نوع حمایت دولت از این طرح کلان گفت: به عنوان مثال دولت می‌تواند به ساخت ایستگاه‌های شارژ این موتورسیکلت‌ها در سطح شهر کمک کند و یا ترتیبی دهد که در آغاز کار، شارژ این موتور سیکلت در این ایستگاه‌ها برای کاربران به صورت رایگان باشد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو