فونیکسریمکسبهتام

آشنایی با تغییرات ترافیکی در قلب تهران

عصر خودرو- منطقه۱۲ تهران به‌عنوان قلب تاریخی و اقتصادی پایتخت و کشور در چند روز گذشته شاهد اجرای تغییرات ترافیکی در برخی از معابر این منطقه است.

آشنایی با تغییرات ترافیکی در قلب تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از همشهری آنلاین، این منطقه با وجود بازار بزرگ تهران و مراکز تاریخی و فرهنگی که از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری پایتخت به‌شمار می‌روند از جمعیت‌پذیرترین مناطق پایتخت در طول روز هستند. روزانه صدها هزار نفر برای کسب و کار یا بازدید از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی این منطقه وارد قلب پایتخت می‌شوند.

    این در حالی است که حضور گسترده جمعیت میلیونی در گوشه و کنار این منطقه موجب شده است تا دردسرهای زیادی نیز برای ساکنین این منطقه به‌وجود بیاید. از سوی دیگر اصلاح ترافیکی معابر و به‌طور کلی نگاه انسان‌محورانه به ترافیک شهری که در سال‌های گذشته مورد توجه شهرداری تهران بوده، موجب شده است تا پیاده‌راه‌های متعددی در اطراف بازار تهران یا دیگر خیابان‌های این منطقه مانند باغ سپهسالار به‌وجود بیاید. در گام جدید اجرای اصلاحات ترافیکی برای ارتقای کیفیت زندگی در این محدوده از شهر، شهرداری منطقه12 از روز عید سعید فطر تغییراتی را در جهت تردد برخی خیابان‌های این منطقه اجرایی کرده است.

    شهردار منطقه‌12 درباره معابری که مسیر حرکتی در آنها تغییر کرده است، می‌گوید: این تغییر مسیر شامل خیابان‌های مجاهدین اسلام، ناطقی، ابن‌سینا و اجانلو است که از روز عید سعید فطر آغاز شده است. به‌گفته عابد ملکی این اقدام در راستای طرح انضباط شهری اجرا شده که مورد تأکید شهردار تهران است. شهردار منطقه12 تهران همچنین می‌گوید: به‌دنبال اجرای طرح ارتقای کیفیت زندگی در مرکز تاریخی تهران و همچنین بهبود وضعیت ترافیکی منطقه از طریق اولویت‌دهی به حمل‌ونقل عمومی؛ درنظر داشتیم با اولویت کاهش حجم عبوری از میدان بهارستان از یک سو و از سوی دیگر کاهش زمان و مسافت دسترسی به خیابان ایران و حذف تقاطع فخرآباد، تغییر مسیر ترافیکی را اجرا کنیم.

    در طول یک هفته گذشته نیز تابلوهای اطلاع‌رسانی در معابر منطقه نصب شده است. همچنین اقداماتی چون برداشتن جداول وسط خیابان‌های مجاهدین اسلام و ابن‌سینا نیز قبل از عید فطر انجام شده است. البته با آغاز هفته و شروع روزهای کاری انتظار می‌رود بخشی از جمعیت مسافر این منطقه به‌دلیل ناآشنا بودن با مسیرهای جدید دچار مشکلات ترافیکی شوند. این در حالی است که با توجه به نقشه‌های روبه‌رو که جهت جدید تردد در معابر روی آنها مشخص شده می‌توان کمتر دچار دردسرهای ترافیکی شد.

    آشنایی با تغییرات ترافیکی در قلب تهران

    اهالی خیابان ایران برای خروج از این محله 2مسیر پیش رو دارند. اگر شما ساکن این محله هستید و قصد دارید به سمت شمال شهر بروید باید بعد از عبور از تقاطع خیابان‌های ایران و مجاهدین اسلام وارد خیابان زرین‌خامه شده و سپس از طریق خیابان ناطقی به میدان ابن‌سینا برسید. مسیر بعدی هم به سمت میدان سپاه و بزرگراه صیاد شیرازی است.

    اگر ساکن خیابان ایران هستید و قصد دارید به سمت جنوب شهر بروید 2 راه پیش رو دارید. اول اینکه می‌توانید از طریق خیابان مجاهدین‌اسلام به میدان شهدا برسید و سپس به سمت جنوب شهر عازم شوید. راه دیگر اینکه بعد از عبور از خیابان مجاهدین اسلام وارد خیابان قائن شده و سپس از طریق خیابان ابن‌سینا به میدان بهارستان برسید و در مسیر جنوب ادامه حرکت دهید.

    آشنایی با تغییرات ترافیکی در قلب تهران

    اهالی خیابان ایران که برای رسیدن به محل زندگی خود قبل از این مجبور بودند ترافیک سنگین میدان بهارستان را تحمل کنند دیگر نیازی به تردد از این میدان شلوغ را ندارند. اهالی این خیابان قدیمی تهران می‌توانند وارد خیابان مجاهدین اسلام شده و سپس از طریق خیابان اجانلو که مسیر تردد در آن تغییر کرده و شمال به جنوب شده، به خیابان ایران برسند.

    خیابان مجاهدین اسلام که پیش از این دوطرفه بود در حال حاضر خیابانی یک‌طرفه شده که مسیر حرکت در آن از غرب به شرق است. یعنی اگر قصد رسیدن به میدان شهدا و خیابان پیروزی را دارید از میدان ابن‌سینا باید به سه‌راه مجاهدین رفته و سپس وارد خیابان مجاهدین شوید تا به میدان شهدا برسید. پیش از این بسیاری از خودروها از مسیر خیابان فخرآباد و ناطقی برای رسیدن به میدان شهدا استفاده می‌کردند.

    در تغییرات ترافیکی جدید خیابان ناطقی حد فاصل میدان شهدا تا خیابان زرین خامه نیز شاهد تغییر ترافیکی بوده و هم‌اکنون جهت حرکتی آن در مسیر شرق به غرب است. به‌عبارت دیگر بسیاری از خودروهایی که پیش از این برای رسیدن به میدان شهدا وارد خیابان فخرآباد شده و سپس از طریق خیابان ناطقی به میدان شهدا می‌رسیدند هم‌اکنون فقط باید از خیابان مجاهدین اسلام برای رسیدن به میدان شهدا استفاده کنند.

        موافقان و مخالفان تغییرات ترافیکی

    در دو سه روزبعد از اجرای تغییرات ترافیکی در معابر شمالی منطقه12می‌توان نظرات مختلفی را شنید. نظراتی که هم دیدگاه مخالف دارد و هم موافق، که البته تعداد موافقان بیشتر است. حسین‌زاده، یکی از ساکنان خیابان فخرآباد است. وی می‌گوید: در دو‌سه روز گذشته که تعطیلات بود و ترافیک خیابان همیشه شلوغ فخرآباد کمتر شده بود اما اجرای این طرح حتما تأثیر خوبی روی زندگی ما خواهد داشت، چراکه این خیابان به‌دلیل خیابان ناطقی تبدیل به مسیر دسترسی به میدان شهدا شده بود و همیشه ترافیک داشت. وی ‌ می‌افزاید: البته راه ورود به خیابان فخرآباد از خیابان ابن‌سینا بسته شده که باید برای آن فکری کرد. وی تأکید می‌کند که شاید در روزهای آینده و با آشنا شدن مردم نسبت به تغییر جهت خیابان شهید ناطقی ورودی خیابان فخرآباد دوباره باز‌شود.

    کمی پایین‌تر از خیابان فخرآباد و در تقاطع خیابان‌های ایران و مجاهدین‌اسلام که به چهارراه آبسردار معروف است وضعیت کمی فرق می‌کند. راننده یک تاکسی گردشی که از گرمای هوا نیز کلافه است، می‌گوید: یک مسافر دربست سوار کردم و وارد این محدوده شدم اما تغییراتی که داده‌اند باعث شده تا سردرگم شوم. قبلا از همین خیابان مجاهدین‌اسلام به بهارستان می‌رسیدم اما الان نمی‌دانم مسیر از کدام طرف است. وی با مشاهده تابلوی تغییرات ترافیکی و نقشه‌ای که مسیر را نشان می‌دهد کمی سر تکان داده و با سرعت وارد خیابان قائن می‌شود. یکی از کسبه میدان شهدا نیز می‌گوید: اگرچه قبلا اینجا شاهد ترافیک زیادی بودیم و با اجرای طرح تغییرات ترافیکی بار خودروها کاهش می‌یابد اما به‌احتمال زیاد این تغییرات روی کاسبی ما هم تأثیر خواهد داشت. البته وی بر این نکته هم تأکید می‌کند که روان شدن ترافیک موجب می‌شود تا تردد‌ها منظم شده و مشتریان هم راحت‌تر به خرید خود برسند.

    در خیابان ناطقی که بالاتر از میدان شهدا قرار دارد و پیش از این بار ترافیکی خیابان ابن‌سینا را از طریق خیابان فخرآباد به میدان شهدا می‌رساند ترافیک روان‌تری جریان دارد آن هم در خلاف جهت قبل. خیابان ناطقی که پیش از این خودروها اجازه تردد در مسیر غرب به شرق آن را داشتند اکنون تبدیل به خیابانی شده که مسیر ورود به آن از خیابان 17شهریور است و در نهایت به میدان ابن‌سینا می‌رسد. یکی از اهالی این خیابان نیز می‌گوید: ما قبل از این برای رسیدن به منزلمان از خیابان فخرآباد تردد می‌کردیم. اما الان که جهت حرکتی خیابان ناطقی تغییر کرده برای رسیدن به خانه دچار مشکل شده‌ایم و باید راه‌های جدید را امتحان کنیم. راه جدید برای این شهروند نیز استفاده از خیابان مجاهدین اسلام است که ترافیک کمتری نسبت به وضعیت قبل خیابان فخرآباد دارد. اما این روزها مأموران پلیس راهور تهران بزرگ بیشتر از دیگران باید در محل انجام تغییرات ترافیکی حضور داشته باشند تا گره‌های جدید ترافیکی به‌دلیل ناآشنا بودن شهروندان را برطرف کنند.

    یکی از افسران وظیفه پلیس حاضر در محل می‌گوید: البته الان در تعطیلات هستیم و ترافیک کمتر از روزهای دیگر است اما در حال حاضر هم تعدادی از رانندگان عبوری به‌دلیل ناآشنا بودن به مسیرهای جدید دو سه بار خیابان‌ها را دور می‌زنند تا مسیر خود را پیدا کنند. به‌گفته وی اهالی منطقه به‌دلیل آشنایی با خیابان‌های این محدوده مشکل کمتری دارند.

     

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو