فونیکسریمکسبهتام

انجمن صنفی سازندگان قطعات خودرو بلاتکلیف می ماند

انتخابات قطعه سازان روی هوا

عصر خودرو- طبق اعلام قبلی برخی از اعضای انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان قطعات و مجموعه خودرو یا به اصطلاح رسانه ها، انجمن قطعه سازان، قرار بود که امروز یکشنبه ۲۷ تیرماه، انتخابات برای تعیین هیأت رئیسه این انجمن صورت بگیرد که طبق ابلاغ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این انتخابات تا زمان صدور رأی دیوان عدالت اداری، اجازه برگزاری نخواهد داشت.

انتخابات قطعه سازان روی هوا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فرصت امروز، قصه انجمن های صنفی در ایران، همواره پرغصه بوده و هست. فرق نمی کند که انجمن های صنفی متعلق به اهالی فرهنگ باشند یا فعالان اقتصادی. نبود فرهنگ کار جمعی در ایران، همیشه علتی شده برای پا نگرفتن نهادهای مدنی. در همه جوامع پیشرفته، این تشکل ها هستند که بازوهای اجرایی دولت ها شده و موجب کوچک شدن دولت ها می شوند اما در ایران، با اینکه کارشناسان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی، از تصدی گری دولت گلایه می کنند، هنوز توانایی سرپا نگه داشتن یک تشکل صنفی را ندارند. انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان قطعات و مجموعه خودرو نیز دو سالی است که به همین سرنوشت دچار شده است. آن هم در شرایطی که رویکرد دولت در حوزه قطعه سازی، اجازه ایفای نقش بخش خصوصی خودرو است.

    تیرماه سال 93، آخرین انتخابات این انجمن با شکایت برخی از اعضای آن، باطل و در نتیجه هیأت رئیسه منتخب نیز وجاهت قانونی خود را از دست داد. حالا پس از پنج مرحله انتخاباتی که هیچ یک به حد نصاب نرسیده، برخی اعضای انجمن از برگزاری انتخابات مجدد برای تعیین هیأت مدیره آن در روز یکشنبه خبر داده بودند.

    محمدرضا نجفی منش، عضو انجمن قطعه سازان در این زمینه   گفته بود: «انتخابات انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان قطعات و مجموعه خودرو، روز یکشنبه برگزار خواهد شد و هر کسی می تواند برای حضور در هیأت رئیسه کاندیدا شود.»

    اما پس از این صحبت او، یک منبع آگاه در تماس با «فرصت امروز» از قانونی نبودن این انتخابات به دلیل صادر نشدن رأی دیوان عدالت اداری خبر داد. او در همین زمینه اظهار کرد: «پس از اینکه برخی از افراد انجمن، پنج مرحله اقدام به انتشار آگهی برای برگزاری انتخابات کردند که هیچ یک به نتیجه نرسید، سازمان کارگری و کارفرمایی وزارت کار، از دیوان عدالت اداری برای تعیین تکلیف وضعیت این انجمن مبنی بر اجازه انتخابات مجدد یا انحلال این تشکل کسب تکلیف کرد که براساس قانون تا زمان اعلام این رای، هیچ یک از اعضا اجازه انتشار آگهی انتخابات را ندارد.»

    تفاهم نامه ها به قوت خود باقی است

    براساس قانون وزارت کار، انجمن های صنفی اجازه برگزاری سه مرحله انتخابات را دارند که در صورت به حد نصاب نرسیدن بار سوم، در صورت وجود بندی در اساسنامه می توانند با هر تعداد انتخابات را برگزار کنند. حالا شنیدن این نکته که پنج مرحله آگهی برگزاری مجمع منتشر شده، هیچ کدام به نتیجه نرسیده، کمی عجیب به نظر می رسد. اما نکته دیگری که در این اتفاق قابل بررسی است این است که در همه مذاکرات پسابرجام، تفاهم نامه هایی میان انجمن قطعه سازان ایران با سایر کشورها به امضا رسید. با توجه به بلاتکلیف بودن این انجمن، تکلیف این مذاکرات و تفاهم نامه ها چیست؟

    رضا رضایی، یکی از اعضای انجمن قطعه سازان در پاسخ به این پرسشی می گوید: «تفاهم نامه ها به قوت خود باقی خواهند ماند. درست است که انجمن قطعه سازان به دلیل برخی اعتراضات هنوز نتوانسته انتخابات برگزار کند اما این انجمن مورد تأیید وزارت صنعت بوده و در همه مذاکرات از هیأت رئیسه این انجمن دعوت شده است، بنابراین تفاهم نامه ها و مذاکرات صورت گرفته از سوی این انجمن معتبر بوده زیرا به هرحال این انجمن باید وظایف صنفی خود را انجام دهد.»

    او ادامه می دهد: «امیدواریم در این شرایط سخت، قطعه سازان به یک تفاهم دست یافته و انجمنی یکپارچه را تشکیل دهند، زیرا دغدغه های مهم تری مانند بهبود کیفیت و رفع مشکلات مالی وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود.»

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو