فونیکسریمکسبهتام

اختلافات تاریخی کریدور جدید را زمین‌گیر می‌کند؟

مسیر بی‌رقیب ترک‌ها

عصر خودرو- اختلافات بر سر سیاست های ترانزیتی، نا امنی ایجاد شده از سوی تروریست ها و حالا کودتای نافرجام نظامیان؛ این تنها بخشی از اتفاقاتی است که برای ترکیه و در چارچوب روابط تجاری اش با ایران در طول چند ماه گذشته به وقوع پیوسته است. اتفاقاتی که شاید تنها یکی از آنها می تواند به معنی لزوم اندیشیدن به مسیری جدید باشد.

مسیر بی‌رقیب ترک‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، مسئولان ترانزیتی ایران در طول ماه گذشته و به دنبال افزایش احتمال نا امن باقی ماندن خاک ترکیه تلاش خود برای پیدا کردن مسیر هایی جدید برای اتصال به کشور های اروپایی را آغاز کردند. تلاشی که در روزهای گذشته و با برگزاری جلسه هم‌اندیشی کشورهای فعال در این کریدور جایگزین وارد مرحله ای جدید شد.

    کریدور خلیج فارس به دریای سیاه که از چند سال قبل طراحی نقشه ابتدایی آن آغاز شده و بحث ها برای زمانی طولانی درباره اش ادامه داشته است زیر سایه اختلافات و نا امنی‌های به وجود آمده در کشور ترکیه با سرعتی بسیار زیاد رو به سمت تکمیل شدن دارد.

    این کریدور که در آن ایران، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان و رومانی حضور دارند، ایران را در مسیری امن از طریق همسایه های شمال غربی به اروپا می رساند. این کریدور در کنار فعال کردن خطوط ترانزیتی منطقه ای برای کشور های فعال می تواند در بلندمدت به انتقال کالاهای چین و همسایگانش در آسیای میانه نیز فکر کند.

    با وجود تمام این امیدواری‌ها این کریدور کار خود را با یک ابهام بزرگ آغاز کرده است و آن سرباز کردن اختلافی تاریخی است که می تواند برای این مسیر جدید مشکل ساز شود. اگر ترکیه از اختلافات سیاسی داخلی رنج می برد در کریدور خلیج فارس به دریای سیاه، موضوع به اختلافات تاریخی قدیمی و اوضاع نه چندان مثبت به وجود آمده میان ارمنستان و آذربایجان اختصاص دارد. این دو کشور که در طول تمام دهه های گذشته اختلافات سیاسی سنگینی با یکدیگر داشته اند در جریان جلسه ابتدایی هم اندیشی این کریدور نیز نتوانستند در کنار یکدیگر قرار گیرند تا آذربایجان به نشانه اعتراض از حضور ارمنستان در این جلسه، اجلاس را تحریم کند.

    هر چند مسئولان ایرانی اعلام کردند این اختلافات اهمیت چندانی در سرنوشت این کریدور نخواهد داشت اما با توجه به اینکه مسیر اصلی این راه لااقل باید از یکی از این دو کشور عبور کند قاعدتا چگونگی مدیریت این اختلافات در نتیجه نهایی تاثیر قطعی خواهد گذاشت زیرا ترکیه خود قربانی اختلافاتی از این دست شده و نمی توان انتظار داشت جایگزینش نیز با همین شرایط کار خود را آغاز کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو