فونیکسریمکسبهتام

قائم مقام مرکز مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک سایپا؛

ایران در تولید خودرو رتبه ٢١ جهان را دارد

عصر خودرو- نشست تحلیل صنعت خودرو عصر سه شنبه در کارگزاری بانک کشاورزی با حضور نوید قدوسی مدیر تحقیق این کارگزاری و مهندس حسن قره یی قائم مقام مرکز مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک سایپا برگزار شد.

ایران در تولید خودرو رتبه ٢١ جهان را دارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از سنا، در این نشست چشم انداز صنعت خودر کشور مورد بررسی قرار گرفت.

    در این گردهمایی نوید قدوسی عنوان کرد: در چند ماه گذشته صنعت خودرو رشد قابل توجهی را تجربه کرد، به نحوی که به لیدر بازار سرمایه تبدیل شده بود، اما پس از این رشد قابل توجه با افت محسوسی رو به رو شد. حال باید دید آینده این صنعت چگونه رقم می خورد و آیا می تواند رشد گذشته را مجدد تجربه کند یا خیر؟

    وی با بیان اینکه در خصوص چشم انداز صنعت خودرو و پیش بینی آینده آن پاسخ به چهار پرسش ضروری است، اظهار داشت: میزان فروش محصولات تولید شده، روند کاهش هزینه های مالی، امکان افزایش سرمایه و فرآیند قراردادها و مشارکت خودروسازان داخلی با شرکت های خارجی چهار پرسش اصلی پیش بینی آینده صنعت خودرو است.

    وی افزود: البته در این میان مشارکت و حضور خودروسازان خارجی بین المللی در صنعت خودرو کشور یکی از مهمترین عوامل توسعه این صنعت است.

    در ادامه این نشست و در پاسخ به پرسش های مطرح شده، قائم مقام مرکز مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک سایپا عنوان کرد: اشتغال مستقیم ایجاد شده از طریق صنعت خودرو کشور 400 هزار نفر است. میزان تولید خودرو داخلی در سال 2015 نزدیک یک میلیون دستگاه بوده و از فروش این تعداد خودرو ١١ میلیارد دلار درآمد حاصل شده است.

    وی افزود: درآمد صنعت خودرو معادل ٢.٧ درصد تولید ناخالص ملی کشور است که می تواند در شرایط فعلی و با امکانات موجود یک واحد افزایش پیدا کند.

    قره یی با اشاره به درآمد صنعت خودرو در نقاط مختلف دنیا و با تأکید بر اهمیت خودروسازی در توسعه اقتصادی بیان کرد: سهم تولید ناخالص ملی آمریکا از صنعت خودرو ١١ درصد، چین ٧ درصد، هند و مکزیک 6 درصد و برزیل 5 درصد است و ایران اگر بخواهد به استانداردهای کشورهای پیشرفته نزدیک شود باید صنعت خودر 5 درصد از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص دهد.

    وی با بیان اینکه هزینه های مالی شرکت های خودرویی در سال جاری کاهش پیدا می کند، خاطرنشان کرد: برند ملی ایران پس از برجام با رشد 59 درصدی به رتبه 46 رسیده است که با ادامه این روند تولید و صادرات ایران افزایش قابل توجهی پیدا می کند. ایران در تولید خودرو رتبه ٢١ جهان را دارد این در حالیست که ایران جایگاه یازدهم تقاضا و فروش خودرو را در سطح جهان به خود اختصاص داده که حاکی از یک بازار بالقوه برای این صنعت است.

    در پایان وی به تمایل شرکت های خودروسازی معتبر بین المللی برای حضور در صنعت خودرو ایران اشاره کرد و بیان داشت: از یک سو مشارکت شرکت های خودروسازی کشور با سازندگان خارجی قطعا تأثیر بسیاری در توسعه صنعت خودروسازی خواهد داشت و از طرف دیگر با توجه به میزان عرضه و تقاضای جدید خودرو می توان رشد قابل توجه این صنعت را تجربه کرد و چشم انداز بسیاز مثبتی برای این صنعت متصور بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو