فونیکسریمکسبهتام

نایب‌رئیس اتاق ایران و چین :

همکاری دو خودروساز بزرگ ایرانی با چینی‌ها

عصر خودرو- نایب‌رئیس اتاق ایران و چین گفت: مشکل تبادلات بانکی ایران به خارج حل نشده و کماکان تنها یک بانک چینی با بانک‌های ایرانی همکاری می‌کند.

همکاری دو خودروساز بزرگ ایرانی با چینی‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، مجیدرضا حریری  راجع به وضعیت مبادلات تجاری ایران و چین گفت: براساس آمار گمرک در 5 سال گذشته شریک اول تجاری «بازار اول صادرات ایران» ما چین بوده و در این مدت هیچ کشوری بیش از چین از ما خرید نکرده است.

    نایب‌رئیس اول اتاق ایران و چین افزود: تراز تجاری ایران و چین با احتساب نفت به جز چندسالی که قیمت نفت کاهش یافته همیشه به نفع ما و مثبت بوده و با کاهش قیمت نفت با درصد کمی کاهش مواجه شده است.

    رئیس سابق کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: بدون نفت هم بیشترین مقدار صادرات ما به چین است اما دیگر تراز تجاری ما مثبت نیست.

    وی بیان داشت: در چند سال گذشته به علت تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بخش اعظمی از ماشین‌آلات مورد نیاز خود را در بخش‌های مختلف از جمله تکنولوژی از این کشور تامین می‌کردیم بنابراین اگرچه چین بزرگ‌ترین خریدار کالا از ایران بوده بزرگ‌ترین فروشنده کالا به ما محسوب می‌شود.

    نایب‌رئیس اتاق ایران و چین افزود: تراز تجاری ایران به جز با چند کشور همسایه مثل عراق و افغانستان با سایر کشورها منفی است.

    حریری در مورد روابط بانکی با بانک‌های کشور چین پس از برجام گفت: در زمان تحریم تنها یک بانک در چین، ترکیه و هند با بانک مرکزی ایران همکاری می‌کردند که پس از برجام این شرایط همچنان بدون تغییر باقی مانده و در زمینه مبادلات بانکی بین دو کشور گشایشی حاصل نشده است.

    وی تصریح کرد: پس از برجام هنوز بقیه بانک‌های تجاری دنیا مجوز لازم را برای ارتباطات مالی با بانک مرکزی ایران دریافت نکرده‌اند.

    حریری با تاکید براینکه فاینانس جدیدی هم برای ما تعریف نشده است، گفت: فعلا ایران در چرخه بانکی بین‌الملل قرار ندارد و بعد از برجام در مبادلات بانکی اتفاق خاصی حاصل نشده است.

    رئیس سابق کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که با توجه به مذاکرات انجام شده با خودروسازان اروپایی وضعیت مبادلات تجاری ایران در زمینه خودرو با چین را از این پس چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: در حال حاضر دو خودروساز بزرگ ایران یعنی سایپا و ایران‌خودرو با خودروسازان چینی همکاری می‌کنند.

    نایب‌رئیس اتاق ایران و چین تصریح کرد: مطمئنا در آینده چین در زمینه خودرو در بازارهای جهانی حرف‌هایی برای گفتن دارد.

    وی با بیان اینکه خرید خودرو از چین متناسب با پیشرفت خودروسازان چینی در این صنعت است، گفت: با روند پیشرفت خودروسازی در این کشور می‌توان گفت: تقریبا تمام دنیا در 5 سال آینده از آنها خودرو خریداری می‌کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو