فونیکسریمکسبهتام

اقدام متقابل ایران در افزایش نرخ ترانزیت ورودی کالا از ترکمنستان

عصر خودرو- مدیرکل حمل و نقل و پایانه های گلستان گفت: مطابق دستورالعمل های صادره از دستگاههای ذیربط بالادستی؛ افزایش نرخ خدمات ترانزیتی در گمرک مرزی اینچه برون واقع در این استان برای کامیون های ورودی ترکمنستان از ساعت صفر بامداد یکشنبه هفته جاری اجرایی شده است.

اقدام متقابل ایران در افزایش نرخ ترانزیت ورودی کالا از ترکمنستان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، مهدی میقانی اظهار کرد: اقدام متقابل ایران در افزایش تعرفه ترانزیتی در سایر گمرکات ایران که در همسایگی کشور ترکمنستان واقع هستند نیز به اجرا در آمده است.
    وی با یادآوری این که ترکمنستان پیش از این مساله دریافت عوارض گمرکی را اجرایی کرده است، تصریح کرد: اقدام گمرک های ایران قانونی بوده زیرا طبق موافقت نامه دوطرف، اگر کشور مقابل عوارض گمرکی را افزایش داد، طرف مقابل نیز می تواند افزایش نرخ را اعمال کند.
    وی گفت: از روز دوشنبه هفته گذشته کشور ترکمنستان بدون هماهنگی و به صورت یک طرفه عوارض را برای کامیون های ترانزیتی ایران افزایش داد که موجب مشکلاتی برای رانندگان از جمله در مرز اینچه برون شد.
    مدیرکل حمل و نقل گلستان اضافه کرد: طبق قانون گمرکی که کشور ترکمنستان به اجرا گذاشته است، کامیون های ترانزیت ایرانی در خاک این کشور باید به جز پرداخت حق عبور به میزان حدود 500 دلار، برای هر کیلومتر یک دلار عوارض پرداخت کنند.
    میقانی گفت: در حالی که تا قبل از اجرایی شدن این قانون گمرکی توسط کشور ترکمنستان، فقط حق عبور به میزان 40 درصد نرخ کنونی از کامیون های ترانزیتی دریافت می شد.
    وی تصریح کرد: طبق گزارش 4 ماه نخست امسال ترانزیت کامیون ها از گمرک اینچه برون شامل 40 درصد کامیون های ایرانی، 40 درصد کامیون های ترکمنستانی و 20 درصد به کامیون های ترکیه اختصاص داشته است.
    ترانزیت کالا توسط کامیون های ایرانی از خاک ترکمنستان بیشتر به مقصد کشورهای قزاقستان و ازبکستان انجام می شود.
    به گفته وی در استان گلستان 19 شرکت حمل و نقل بین المللی و پنج شرکت نمایندگی حمل و نقل بین المللی از استان های دیگر کشورمان فعالیت دارند.
    گمرک اینچه برون از توابع شهرستان گنبد در شرق گلستان به عنوان مرز خشکی این استان با کشور ترکمنستان و یکی از گمرک های اصلی کشورمان برای ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه محسوب می شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو