فونیکسریمکسبهتام

گزارش یکصد و نودمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترابری؛

کارگروه حل مساله ترانزیت به ترکمنستان تشکیل می شود

عصر خودرو- کارگروهی به مسئولیت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و مشارکت نمایندگان دستگاه های مربوطه برای حل مساله ترانزیت به ترکمنستان تشکیل می شود.

کارگروه حل مساله ترانزیت به ترکمنستان تشکیل می شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، تشکیل این کارگروه در یکصد و نودمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترابری و با حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به تصویب رسید.
    عباس آخوندی درباره این افزایش تعرفه تردد به این نکته هم تاکید کرد که دولت به دنبال دامن زدن به مشکلات نیست بلکه در جهت رفع آن گام بر می دارد.
    وی ادامه داد: روابط دیپلماتیک موثر در گرو اقدام حقوقی مناسب است؛ بنابراین، بخش خصوصی و شرکت های حمل و نقل بین المللی که متحمل ضرر و زیان مالی شده اند می توانند به مجامع بین المللی شکایت کنند.
    وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ایجاد فایل در دادگاه های بین المللی می تواند اقدام پیشگیرانه مناسبی برای دولت ترکمنستان باشد که ادعای مرکزیت اتفاقات بین المللی در منطقه را دارد.
    به گزارش ایرنا ، ترکمنستان از هفته گذشته (18 مرداد) اقدام به وضع مقررات جدید فقط برای کامیون های ایرانی ترانزیتی کرده است.بر اساس این مقررات عوارض 160 دلاری از کامیون های کمتر از 20 تن و عوارض 260 دلاری از کامیون های بالای 20 تنی ایرانی به عنوان حق ترانزیت (عبور) از ترکمنستان وضع شده است ضمن آنکه به ازای هر یک کیلومتر تردد نیز یک دلار از همه کامیون های ایرانی دریافت می کنند؛ ضمن اینکه این اقدام ترکمن ها بدون اطلاع قبلی صورت گرفته است.
    در سال 1394 بالغ بر 92 هزار و 300 دستگاه کامیون ایرانی به مقصد ترکمنستان تردد داشته اند که از این میزان 85 هزار و 300 دستگاه به مقصد ترکمنستان و هفت هزار دستگاه به ماورای ترکمنستان برای ترانزیت و به مقاصد قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان رفته اند.
    همچنین 29 هزار کامیون ترکمنی به ایران تردد کرده اند که از این تعداد 24 هزار دستگاه به مقصد ایران بوده است و پنج هزار دستگاه به صورت ترانزیت به مقصد ترکیه از ایران عبور کرده اند.
    به گزارش وزارت راه و شهرسازی ، آخوندی، همچنین در مورد اجلاس سه جانبه باکو گفت: روسیه و آذربایجان به شکل کلی موافق اقدامات ایران بودند و بر سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری در پروژه راه آهن رشت - آستارا تاکید کردند؛ همچنین معافیت هایی را برای ورود کامیون های ایرانی به پایانه ها قائل شدند و بیشتر صحبت ها حاکی از پشتیبانی روسیه و آذربایجان از توافق ها و اقدامات انجام شده در گذشته بود.
    وی در ادامه پس از استماع گزارش LPI (شاخص عملکرد لجستیک) گفت: در واقع صدایی که از طرف جهان به گوش ما می رسد متاثر از دو بحث اصلی یکی اقدامات فیزیکی دولت و دیگری ادراک فعالان از کار ماست.
    وی تصریح کرد: آمارهای فیزیکی قابل کنترل است اما بخشی که متوجه جلب توجه ادراک افکار عمومی و دستگاه های دیگر نسبت به اقدامات انجام شده می شود کار بسیار سختی است و باید در راستای آگاه سازی ادراک مردم و جهان نسبت به اقدامات انجام شده تلاش کنیم.
    وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مساله ای که باید ترغیب شود و تاکنون حل و فصل نشده است، این است که تمام دستگاه ها و حتی افکار عمومی برای ارزیابی عملکرد، میزان پروژه ها را مورد بررسی قرار می دهند و به هیچ وجه عملکرد، مهم جلوه نمی کند؛ دستگاه ها همواره به دنبال مقدار راه، راه آهن و مسکن ساخته شده اند اما کیفیت زندگی شهری ملاک قرار نمی گیرد.
    بر اساس این گزارش، در این جلسه اعلام شد: بر اساس گزارش فاز 2 پروژه «راهکارهای بهبود شاخص های لجستیک LPI»، رتبه ایران در جهان از 114 در سال 2014 به 96 در سال 2016 بهبود یافته است.
    در این جلسه با توجه به اینکه این رتبه بندی بازتاب وضعیت و عملکرد بخش های اقتصادی کشور در سطح بین المللی بوده است و دارای اهمیت ویژه است، مقرر شد با همکاری گمرک جمهوری اسلامی، بررسی شاخص لجستیکی کارایی فرایندهای ترخیص کالا نیز به پروژه اضافه شود.
    همچنین مقرر شد دستگاه های عضو و ذیربط و به ویژه تشکل ها در جهت ارایه آمار و اطلاعات درست و تکمیل پرسشنامه ها همکاری مؤثر کنند و مجموعه فرایندهای تاثیرگذار بر شاخص های بین المللی لجستیک مورد بازبینی قرار گیرد و با برگزاری کارگاه های مورد نیاز در جهت بهبود شاخص ها برنامه ریزی و اقدامات لازم پیگیری شود.
    یکصد و نودمین جلسه شورای عالی ترابری با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، امیر امینی معاون اقتصاد و برنامه ریزی حمل ونقل، داود کشاورزیان معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد.
    حسین آشوری معاون بهره برداری شرکت راه آهن، محمد جواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی، مسعود کرباسیان رئیس گمرک ایران، نمایندگان وزارتخانه ها و سازمان های ذی ربط و نیز نمایندگان بخش خصوصی در وزارت راه و شهرسازی از دیگر شرکت کنندگان این جلسه بودند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو