فونیکسریمکسبهتام

۴ نوع شاسی مستقل رایج در خودرو‌های قدیمی

روز‌های پایان استقلال

عصر خودرو:امروزه در خودرو‌های سواری تا خودرو‌های سوپر اسپرت و‌ هایپر‌کار‌ها، تکنیک‌های مختلفی برای ساخت شاسی به کار می‌رود و با وجود مواد سازنده سبک‌وزن، سعی می‌شود تا در کنار بالاترین مقاومت به کمترین وزن نیز رسید.

روز‌های پایان استقلال
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، با این وجود در بین خودرو‌های رایجی که هر روزه آنها را در حال تردد در خیابان‌ها می‌بینیم، چندین نوع شاسی به تعداد بسیار بیشتری دیده می‌شود که به معرفی آنها می‌پردازیم.

شاسی نردبانی
شاسی نردبانی از مستقل‌ترین نوع شاسی‌هاست و با توجه به نوع ساخت آن که از دو تیرک یا بهتر است بگوییم دو تیر‌آهن موازی هم و تعدادی اتصال عرضی ساخته می‌شود، شبیه به نردبان به نظر می‌آید و به همین نام نیز شناخته می‌شود. شاسی نردبانی را می‌توان در وانت‌بار‌های قدیمی و خودرو‌های شاسی‌بلند ساخته شده بر اساس آنها دید و می‌توان گفت شاسی خودرو‌های سنگین نیز از بهترین مثال‌های این نوع شاسی قلمداد می‌شود.
ساخت شاسی نردبانی راحت و بی‌دردسر است و هزینه‌های ساخت پایینی دارد. موتور، گیربکس و سایر قطعات خودرو‌ روی آن قرار گرفته و به آن بسته می‌شوند و می‌توان گفت هر چند که امروزه هنوز هم تعداد بسیار انگشت‌شماری خودرو از این نوع شاسی استفاده می‌کنند اما خودرو‌های قدیمی بسیاری دارای این نوع شاسی هستند. تنظیمات و نصب قطعات دیگر روی این شاسی راحت و بی‌دردسر است، هزینه طراحی و ساخت کمی دارد و در مقابل توانایی تحمل بار در آن بالاست. تقویت این شاسی به‌راحتی ممکن است و به خاطر جدا بودن قطعات روی آن و خصوصا اتاق که از آن مجزاست، تعمیرات راحت و ساده‌تری دارد. در مقابل دارای وزن بالایی است و در برابر ضربه‌های ناشی از تصادف هر چند که آسیب کمی می‌بیند اما به‌راحتی این ضربه‌ها را به اتاق خودرو و سرنشینان منتقل می‌کند و از این نظر ایمن نیست. ضمن اینکه به همین شکل نیز ضربه‌های راه و مسیر را به اتاق منتقل می‌کند که آسایش و رفاه کمی را نیز در خودرو‌هایی که از این شاسی استفاده می‌کنند، می‌توان مشاهده کرد.

  شاسی صفحه‌ای
با مشاهده معایب شاسی‌های نردبانی، شاسی‌های صفحه‌ای روی کار آمدند که مثل شاسی‌های نردبانی به صورت مستقل بودند و مزایا و معایبی نسبت به آن داشتند. در شاسی صفحه‌ای همان‌طور که از اسم آن پیداست، صفحاتی در کنار هم کار شاسی را انجام می‌دهند و با یکپارچه شدن آنها، موتور و گیربکس و دیگر قطعاتی که ‌روی آنها قرار می‌گیرند را با خود نگه می‌دارند. این نوع شاسی‌ها استفاده کمی دارند که دلیل‌ آن هم مقاومت کم در برابر پیچش‌های شاسی، تحمل وزن کم بار و همچنین مشکلات تعمیر آنها در صورت ضربه‌دیدن و تصادفات است. در عوض این شاسی آسایش و رفاه بالاتری برای سرنشینان دارد و از طرفی هندلینگ بهتری نیز به خودرو می‌دهد ضمن اینکه چون یک صفحه اصلی کار شاسی را انجام می‌دهد، در تصادفات به شکل بهتری انرژی حاصله را تقسیم کرده و کمتر به سرنشینان منتقل می‌کند، هر چند که مقاومت کمتری نیز در تصادفات نسبت به نمونه نردبانی دارد.

   شاسی لوله‌ای
می‌توان گفت شاسی لوله‌ای یک حرکت رو به جلو برای ساخت شاسی‌های جدا‌شدنی محسوب می‌شود که در دهه 50 میلادی قرن پیش روی کار آمد. این شاسی از لوله‌های زیادی ساخته شده ‌‌که در کنار هم، شکل کلی اتاق و خودرو را می‌سازند و قسمت‌های مختلف خودرو و همچنین بخش‌های گوناگون بدنه‌ روی آن نصب می‌شود. این نوع شاسی چون دارای وزن کمی است در خودرو‌های مسابقه‌ای آن زمان کاربرد زیادی پیدا کرده بود. ضمن اینکه به دلیل ساختار هندسه‌ای آن نیز توانایی خوبی در تقسیم نیرو‌ها به جهت‌های مختلف و در نتیجه کاهش اثر آنها داشت. همچنین پیچش خوب این شاسی در مقایسه با شاسی‌های نردبانی و صفحه‌ای باعث شده بود تا سواری نرم‌تری از این نوع شاسی دیده شود اما در مقابل ساخت مشکل آن و از طرفی محدودیت‌های ناشی از این شاسی باعث شد تا عمر بسیار کمی داشته باشد و به سرعت از میدان خارج شود.

شاسی ستون فقراتی
این شاسی دقیقا شبیه به ستون فقرات است و دیگر بخش‌ها به آن متصل می‌شوند. این شاسی از یک ستون اصلی در طول خودرو و در وسط آن تشکیل می‌شود و دو محورخودرو در عقب و جلو به آن متصل می‌شوند. پیچش در این شاسی خوب است چرا‌که سازه اصلی شاسی فقط در مرکز خودرو قرار دارد اما از طرفی در برابر ضربه‌های مستقیم نیز چندان مقاوم نبوده و احتمال انحراف آن به طرفین زیاد است. این شاسی به خاطر پیچش بالایی که دارد، هندلینگ بالایی نیز به خودرو می‌دهد و به همین خاطر نیز توسط یک مهندس به شرکت لوتوس که از نظر هندلینگ اعتبار بسیار بالایی دارد، پیشنهاد داده شد که به خاطر فضای محدودی که در خودرو ایجاد می‌کند و همچنین توان ناکافی در تصادفات، از سوی این شرکت مورد قبول واقع نشد. مرسدس 300 اس ال گالوینگ از معروف‌ترین خودرو‌هایی است که از این شاسی استفاده می‌کند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو