فونیکسریمکسبهتام

خیابان‌های ولیعصر و انقلاب برای معلولان هموار می‌شوند

عصر خودرو- دستورالعمل مناسب‌سازی معابر تهران به تصویب رسید و به مناطق ۲۲گانه، معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه شهرداری ابلاغ شد.

خیابان‌های ولیعصر و انقلاب برای معلولان هموار می‌شوند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری ، به همین‌خاطر قرار است 2خیابان انقلاب و ولیعصر طبق اصول جدید، مناسب‌سازی شده و به‌عنوان محورهای الگوی شهر معرفی شوند. به هر ترتیب، آنچه مهم است اینکه مناسب‌سازی معابر تهران باید تحت اصول و قواعد یکسانی صورت بگیرد. اینگونه دیگر خبری از کارهای سیلقه‌ای نخواهد بود؛ چراکه در دستورالعمل جدید، چک‌لیست‌هایی برای اجرای کارهای شهری گنجانده شده که باید مو به مو صورت گیرد. علاوه بر این در هر قسمت آن، تصاویر و شکل‌هایی وجود دارد که به پیمانکاران نشان می‌دهد چگونه باید اقدامات لازم را انجام دهند. بدین‌ترتیب می‌توان امیدوار بود از این پس در پروژه‌هایی که در شهر تهران اجرا می‌شوند، استانداردهای جهانی‌ عبور و مرور و امنیت معلولان، نابینایان و کم‌توانان بیش از پیش مورد توجه قرار ‌گیرد.

        3شاخص نظارتی

    تدوین دستورالعمل مناسب‌سازی معابر شهر تهران اواخر مرداد‌ماه بود که به اتمام رسید؛ دستورالعملی که برای تهیه آن، آیین‌نامه‌های خارجی و ابلاغیه‌های پیشین این حوزه، همچون ابلاغیه سال 87در مدت زمانی بیش از یک‌سال مورد بررسی قرار گرفت. حال این‌طور که نماینده معاونت فنی- عمرانی شهرداری تهران در ستاد مناسب‌سازی معابر به همشهری گفت دستورالعمل مذکور باید در پروژه‌های شهری تهران، از پروژه‌های راه و باند و ساختمان‌سازی گرفته تا پروژه‌های خدمات شهری و نگهداشت مورد توجه قرار گیرد و لازم‌الاجراست. به گفته امیرهوشنگ گل‌محمدی با این اتفاق مجریان پروژه‌های مختلف در شهر، باید طبق چارچوب‌های تعریف شده عملیات اجرایی را انجام دهند. حال سؤال این است که چه ضمانت اجرایی برای اجرای دستورالعمل وجود دارد؟ گل‌محمدی در پاسخ به این سؤال به 3شاخص درنظر گرفته شده اشاره کرد که به عقیده‌اش می‌تواند باعث شود کارها طبق آنچه در شیوه‌نامه آمده پیش برود. این 3شاخص عبارتند از:

    1- نظارت بر حسن اجرای اقدامات مناسب‌سازی در مناطق، شرکت‌ها و سازمان‌ها. در این راه NGO‌ها و انجمن‌های مختلف نابینایان و معلولان به‌عنوان مأموران افتخاری یاری‌رسان ستاد مناسب‌سازی معابر شهرداری خواهند بود. این انجمن‌ها باید گزارش‌های نظارت خود را هرچند وقت یک‌بار به ستاد مناسب‌سازی ارسال کنند.
    2- دستورالعمل ابلاغی پیوست اسناد پیمانی و مناقصه‌های پروژه‌های شهری تهران می‌شود.
    3- هنگام تحویل یک‌پروژه نیز تمام قواعد دستورالعمل از سوی ناظران جزء به جزء مورد بررسی قرار می‌گیرد.

        نیاز به مدیریت یکپارچه است

    با وجود آنکه دستورالعمل مناسب‌سازی معابر ابلاغ شده اما هنوز نگرانی برای اینکه حتی پروژه‌های جدید پس از اجرا، دچار تغییراتی غیراصولی شوند، وجود دارد. در واقع امکان اینکه گاهی نهادی در شهر اقدامی خلاف اصول مناسب‌سازی فضاهای شهری انجام دهد، وجود دارد. به‌طور نمونه ممکن است، حفاری‌هایی صورت بگیرد که معبر مناسب‌سازی شده‌ای‌ را برای عبور یک‌نابینا خطرناک کند؛ به همین منظور مجتبی شاکری، دیگر عضو روشندل شورای شهر تهران از حفاری‌هایی که در مسیر پیاده‌رو و خیابان‌ها صورت می‌گیرد، انتقاد کرد و گفت: «همه اینها می‌تواند برای معلولان، نابینایان، کودکان و کهنسالان و بانوان باردار مسئله‌دار شود.» مورد مهمی که وی نیز بدان اشاره کرد، این بود که اغلب مناسب‌سازی به شکل جزیره‌ای و پراکنده صورت می‌گیرد. به گفته وی، تحقق مدیریت یکپارچه شهری راه حل رفع این مشکل است.

    این مورد را گل‌محمدی، عضو ستاد مناسب‌سازی معابر هم قبول دارد و گفت تا وقتی دستگاه‌های اجرایی، انتظامی و حفاری مانند آب‌ و فاضلاب، برق، گاز و مخابرات به‌صورت متمرکز و تحت مدیریت واحد شهری قرار نگیرند، رعایت کامل مفاد دستورالعمل موجود میسر نخواهد بود. به همین دلیل همچنان مشکلات جدی در راه تحقق شهر دسترس‌پذیر وجود خواهد داشت. وی بدین‌منظور از پیشنهاد همشهری مبنی بر اینکه، دستورالعمل ابلاغ شده در تعهدنامه‌هایی که شهرداری‌های مناطق هنگام دادن مجوز حفاری صادر می‌کنند، گنجانده شود، استقبال کرد.

        محورهای نمونه شهر معرفی می‌شوند

    نبود مدیریت یکپارچه شهری، باعث می‌شود، مناسب‌سازی‌ها به‌صورت ملموس در شهر احساس نشود. مجتبی شاکری به همین‌خاطر پیشنهاد داد بحث مناسب‌سازی به‌صورت منطقه‌ای و به شکل پایلوت انجام شود و بقیه مناطق آن را مورد استفاده قرار دهند. اکنون نیز خبر می‌رسد که این پیشنهاد شاکری قرار است به 2شکل زیر طی یک‌برنامه‌‌ریزی به‌اجرا درآید.

    هریک از شهرداری‌های مناطق 22گانه تهران موظفند تا پایان سال یک‌معبر را مناسب‌سازی کرده و به‌عنوان معبر نمونه منطقه خود به ستاد معرفی کنند.

    محور شرقی- غربی خیابان انقلاب از حدفاصل میدان آزادی تا تهرانپارس و همچنین ‌محور شمالی- جنوبی خیابان ولیعصر از میدان راه‌آهن تا میدان تجریش مناسب‌سازی شده و به‌عنوان محورهای الگوی پایتخت معرفی شوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو