فونیکسریمکسبهتام

آیا با بودجه۱۱۰ میلیون تومان،انتخاب یاریس سدان منطقی است؟

شک معقول

عصر خودرو: این موضوع که رقم پرداختی برای بسیاری از خودروها در بازار ایران بیشتر از آن مقداری است که واقعا می‌ارزند، حرف تازه‌ای نیست.

شک معقول
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳:۰۰
  • شک معقول
  • شک معقول
  • شک معقول
  • شک معقول

 به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، با این وجود هستند خودروهایی که حتی در شرایط موجود نسبت به سایر رقبایشان ارزش خرید مناسبی در مقابل رقم پرداختی دارند و مشتری با انتخاب آنها احساس می‌کند نسبت به پولی که پرداخت کرده، خودرویی‌ سوار می‌شود که در اکثر پارامترها مثل تجهیزات و امکانات ایمنی و رفاهی، زیبایی ظاهری و مشخصات فنی در سطح مطلوبی قرار دارد. مثال بارز این گروه از خودروها در بازار ایران محصولات هیوندای و کیا هستند که با چهره‌های زیبا و جذاب و امکانات رفاهی و ایمنی قابل توجه و البته بازار دست دوم پررونق و قیمت‌های مناسب‌تر نسبت به رقبای ژاپنی، توانسته‌اند توجه مشتریان زیادی را به خود جلب کنند. البته برای آنهایی که کیفیت فنی خودرو و لذت سواری آن برایشان اهمیت ویژه‌ای دارد و در ازای آن حاضر به پرداخت مبالغ بیشتری هستند، هنوز گزینه‌های ژاپنی در اولویت هستند. البته در این بین نباید بازیگران دیگر بازارمثل رنو را نیز از یاد برد. اما بعضی اوقات انتخاب برای مشتری واقعا سخت و چالش‌برانگیز می‌شود و نمی‌داند که آیا سراغ ژاپنی‌های خوش‌ساخت و خوشدست اما گران برود یا سراغ کره‌ای‌های جذاب و دلربا با آپشن‌های فراوان و قیمت‌های مناسب‌تر؟ در این مقاله قصد بررسی خودرویی را داریم که انتخاب آن با توجه به رقم پرداختی و امکانات رفاهی‌اش و همینطور رقبای مستقیم و غیرمستقیم آن در این رده قیمتی انتخابی چالشی و شک‌برانگیز خواهدبود. کوچک‌ترین سدان تویوتا در بازار ایران با نام یاریس SD  که با بررسی نقاط قوت و ضعف و همچنین نگاهی به رقبای آن سعی داریم تا به پاسخ این سوال برسیم که آیا یاریس سدان با توجه به تمامی داشته‌ها و نداشته‌هایش  انتخابی ارزنده است یانه .

یاریس سدان برای اولین بار در نسل دوم  و با مدل 2008 و در 3 رده تجهیزاتیB‌ ،‌A ‌ و C به‌طور رسمی قدم به بازار ایران گذاشت. یاریس سدان که در سایر بازار‌های بین‌المللی با نام‌هایی چون BELTA (بازار ژاپن) و VIOS نیز شناخته می‌شود و در بازارکشور‌های حاشیه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی و عربستان و همینطور کشور‌های شرق و جنوب شرقی آسیا چون تایلند، فیلیپین، ویتنام و اندونزی از محبوبیت و مقبولیت بسیار زیادی برخوردار است و برای مثال به‌طور گسترده در ناوگان پلیس و تاکسیرانی فیلیپین مورد استفاده قرار گرفته است‌. همچنین کمتر دیده شده که لیستی از بهترین خودروهای اقتصادی و کامپکت توسط نشریه‌ها و موسسات معتبر منتشر شود و یاریس در آن حضور نداشته باشد!
نسل قبلی یاریس سدان از طرحی ساده و شرقی اما بامزه بهره می‌برد‌. در نمای داخلی هم طرح بسیار ساده جلو داشبورد و مواردی مانند محل عجیب‌، متفاوت و ناخوشایند قرارگیری صفحه کیلومترشمار (در بالای کنسول مرکزی و وسط جلو داشبورد) و کیفیت کلی کابین(که به پای برادران بزرگ‌تر یاریس یعنی کرولا و کمری نمی‌رسید) نمی‌توانست نظر همه را به خود جلب کند. هر چند کیفیت کابین یاریس و مواد و متریال مصرفی در آن در حد و اندازه‌های یک خودرو اقتصادی قابل قبول و پذیرفتنی است.
اما در نسل جدید(با کد XP150) که  با مدل 2014 وارد بازار کشورمان شد، ظاهر یاریس شکل و شمایلی جدی‌تر، جذاب‌تر و تا حدودی تهاجمی‌تر به خود گرفته و در داخل کابین آن هم طرحی منطقی و قابل قبول با ارگونومی بهتر  جای طرح نامتعارف و ناخوشایند قبلی را گرفته است. کیفیت کلی کابین آن با توجه به کلاس و رده قیمتی خودرو(در بازارهای جهانی) کاملا مناسب است. با اینکه یاریس یک سدان سگمنت B است اما به هیچ وجه نباید فریب  قد و قواره ‌کوچک آن را بخورید زیرا فضاسازی‌های داخلی آن عالی انجام شده و فضای پا و سر برای سرنشینان و همینطور فضای صندوق عقب واقعا جالب توجه و تحسین‌برانگیز است به‌خصوص وقتی در مقام مقایسه با رقیبان همکلاسش قرار می‌گیرد. در نسل قبل یاریس با پیشرانه 3/1لیتری 84 اسبی پا به بازار ایران گذاشت که شاید برای یک رانندگی هیجان‌انگیز گزینه مناسبی نبود، اما  کشش نسبتا خوب‌، مصرف سوخت بسیار پایین و مناسب در کنار سواری نرم و روان از مزایای آن به شمار می‌آمدند. اما در نسل جدید بازهم اوضاع برای یاریس سدان بهتر شده است، پیشرانه 5/1 لیتری 107 اسب بخاری با گشتاور 141نیوتن متر(در دور4200) از یاریس یک خودروی اکونومیک سرزنده و سرحال ساخته است که با مصرف سوخت اقتصادی و سواری نرم و دلپذیرش، صندلی‌های راحت و گیربکس چهارسرعته اتوماتیکی که هماهنگی کم‌نقصی با پیشرانه دارد در کنار ترمز‌های قوی، کیفیت فنی و قابلیت‌های مانورپذیری در‌خور توجه، لبخند رضایت را روی لبان شما می‌نشاند. در آخر نباید استهلاک کم و دوام مثال‌زدنی محصولات تویوتا از جمله یاریس را از بین برد که یکی از فاکتورهای اصلی موفقیت و محبوبیت آن در بازارهای مختلف است. در انتها بد نیست بدانید که یاریس‌های سدان وارداتی به ایران ساخت تایلند هستند.

آن روی سکه یاریس
همانطور که گفته شد، یاریس در حد و اندازه‌های خودش از نظر کیفیت فنی و عملکردی و لذت سواری در وضعیت مطلوبی قرار دارد. یاریس اس‌دی این روزها توسط ایرتویا فقط در تیپ E (نیمه فول) عرضه  می‌شود که 110 میلیون تومان قیمت خورده است و از امکانات ایمنی و رفاهی نظیر 2 کیسه هوای ایمنی، ترمز‌های جلوی دیسکی خنک‌شونده و کاسه‌ای عقب مجهز به سامانه‌های کمکیABS ،EBD(توزیع الکترونیکی نیروی ترمز) و BAS (افزاینده قدرت در ترمزگیری)، سنسورهای کمک پارک عقب، بالچه عقب، سامانه ضدسرقت(ایموبلایزر)، آینه‌های جانبی برقی راهنمادار، پوشش پارچه ‌ی صندلی‌ها، رینگ‌های اسپرت آلومینیومی‌، فرمان برقی با قابلیت تنظیم، شیشه‌های برقی جلو و عقب، سیستم صوتی با 6 بلندگو و کنترلگر‌های سیستم صوتی روی فرمان و بلوتوث(هندزفری) می‌شود. این یاریس 110 میلیونی فاقد امکاناتی نظیر تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسورهای کمک پارک جلو و سامانه استارت ـ استاپ(استارتر) است در حالی‌که رقبای مستقیم آن یعنی کیاریو صندوقدار و هیوندای اکسنت علاوه بر بهره‌گیری از طراحی‌های پرزرق وبرق‌تر، از امکانات بیشتر و چشمگیرتری نظیر پوشش چرم صندلی‌ها، سانروف‌، کروز کنترل و ایربگ‌های بیشتر(6عدد) و مواردی دیگر بهره می‌برند در حالی‌که در نمونه‌های شرکتی و وارداتی قیمت‌های پایین‌تری نسبت به یاریس سدان دارند و با توجه به رقم پرداختی یاریس شما را چندان از نظر امکانات و تجهیزات رفاهی راضی نمی‌کند! و این یعنی باز هم برخوردن به همان مشکل همیشگی و قرارگرفتن در برزخ انتخاب‌! البته زمانی که نگاهی به سایر خودروهای هم‌کلاس اما ارزان‌تر از یاریس یعنی رنو سیمبل و یا خودروهای حاضر در این محدوده قیمتی(اما با کلاس‌بندی متفاوت مثل رنو داستر)بیندازید، باز هم انتخاب سخت‌تر می‌شود!

زنگ خطر همیشگی؛ رقبا
1- هیوندای اکسنت
سدان ساب کامپکت هیوندای که این روزها توسط آسان موتور با قیمت 106میلیون تومان عرضه می‌شود از طراحی جذاب و پویا در نمای ظاهری، هندلینگ نسبتا خوب، مصرف سوخت اقتصادی  و همینطور لیست کاملی از امکانات رفاهی بهره‌مند است و این روزها وارد ناوگان تاکسیرانی تهران  نیز شده است. در بخش فنی اکسنت مجهز به پیشرانه1.6لیتری 126 اسبی با گشتاور 157نیوتن‌متر(در دور 4200)که روی کاغذ از یاریس برتر است؛ هر چند نباید از یاد برد که اکسنت حدود 100کیلوگرم سنگین‌تر از یاریس است. اکسنت به اندازه یاریس سواری نرم و راحتی ندارد و دقت و هماهنگی گیربکس چهارسرعته خودکار تیپ‌ترونیک آن  با پیشرانه به پای گیربکس چهارسرعته اتومات یاریس نمی‌رسد و گرچه طول، عرض و ارتفاع و حتی فاصله بین دومحور آن بیشتر از رقیب ژاپنی است اما در نهایت این یاریس است که جادارتر احساس می‌شود. کیفیت مواد و متریال مورد استفاده در کابین هم چندان چنگی به دل نمی‌زند و ح تی در سطح نسبتا پایین‌تری نسبت به خودروی هم‌خانواده و ارزان‌تر یعنی‌ آی‌20 قرار می‌گیرد. به موارد منفی کارنامه اکسنت می‌توانید سواری خشک و ایزوله و عایق‌بندی نه‌چندان جالب کابین را هم اضافه کنید. علاوه بر امکاناتی که در بالاتر به آنها اشاره شد، در لیست امکانات رفاهی اکسنت مواردی چون سنسور پارک عقب همراه با دوربین و آینه الکتروکرومیک، سنسور باران‌، چراغ‌های اتوماتیک، بلوتوث (هندزفری)، گرمکن صندلی‌های جلو و نمایشگر سوپرویژن نیز مشاهده می‌شود.

2-کیا ریو صندوقدار
ریو دیرتر از برادر هیوندای‌نشانش اکسنت به بازار ایران آمد و در خیابان‌ها کمتر به چشم می‌خورد. طراحی پویا، قدرتمند و چشم‌نواز نمای خارجی آن واقعا هیجان‌انگیز است و آن را کمی بزرگ‌تر از ابعادش نشان می‌دهد. طراحی داخلی و کیفیت کابین ریو تا حدودی بهتر و قابل قبول‌تر از اکسنت است. فضای پای سرنشینان به‌خصوص در قسمت عقب ریو نسبتا خوب است‌. ریو از یک پیشرانه 1400‌سی‌سی 107 اسبی با حداکثر گشتاور 137نیوتن متر(در دور6300)برخوردار است که با یک گیربکس چهارسرعته تیپ‌ترونیک جفت و جور می‌شود و در سیکل ترکیبی طبق اعلام کمپانی 6.4لیتر(در شرایط استاندارد) می‌سوزاند. ریو نسبت به کلاس خودش از هندلینگ قابل قبولی برخوردار است. البته از ریو هم نباید انتظار نرمی یاریس را داشت. در لیست امکانات ریو هم آپشن‌های جذابی چون سانروف‌، بلوتوث، کروز کنترل، سامانه ورود بدون کلید و سامانه استارت-استاپ، سنسور ‌باران، محفظه خنک‌نگهدارنده، سیستم از بین برنده بخار شیشه جلو و عقب و ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای به چشم می‌خورند. نماینده رسمی کیاموتورز در ایران این روزها ریو‌ صندوقدار را با قیمت 105میلیون تومان و با موعد تحویل 90 روز کاری به مشتریان عرضه می‌کند.

3-میتسوبیشی لنسر 1600 تیپ 2
اگر ژاپنی سواری تنها دلیل انتخاب یاریس است ، میتسوبیشی نیز رقیبی ژاپنی را پیش روی یاریس صندوقدار در بازار ایران قرار داده است.لنسر 1600 تیپ 2 با قیمت شرکتی 104.5 میلیون تومان در حالی 5.5 میلیون تومان ارزان تر از یاریس صندوق دار است که با پیشرانه 1.6 لیتری 117 اسب بخاری به همراه گیربکس اتوماتیک 4 سرعته  حدود 10 اسب بخار از یاریس نیز قوی تر است و با مصرف سوخت ترکیبی 7 لیتر در 100 کیلومتر وضعیت بهتری نسبت به یاریس دارد.مخزن سوخت 59 لیتری لنسر 1600 نیز در مقابل مخزن سوخت 42 لیتری یاریس از دیگر مزایای این رقیب ژاپنی به شمار می رود.لنسر 1600 از امکانات استانداردی همچون تهویه مطبوع اتوماتیک ، سانروف،سیستم صوتی با 6 بلندگو و کنترل از روی فرمان، تنظیم برقی آینه های جانبی ، غربیلک چرمی فرمان ، دو کیسه هوا ، ترمز ضد قفل ABS ، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD ، ترمز کمکی BA ، چراغ های هالوژن اتوماتیک جلو ، رینگ آلومینیومی و ... بهره می برد.این مدل همچنین همانند لنسر 1800 به باله عقب تجهیز شده است.
لنسر1600تیپ 2 با قیمت 104.5 میلیون تومان هم اکنون توسط آرین موتور تنها به صورت نقدی به فروش می رسد در حالی که یاریس از سوی ایرتویا امکان خرید با شرایط اقساطی 71 میلیون تومان پیش پرداخت و پرداخت مابقی قیمت طی 5 قسط دو ماهه 6 میلیون تومانی دارد.لنسر 1600 تیپ 2 هم اکنون در بازار با حدود 3 میلیون تومان قیمت بالاتر از قیمت شرکتی خرید و فروش می شود و یاریس صندوقدار 2016 نیز در بازار حدود 5 میلیون تومان گران تر از نمونه شرکتی قیمت دارد.

4- کیا سراتو (مونتاژ سایپا)
سراتو TD از سال 1389تا‌به‌حال مهمان بازار خودرو کشورمان است و انگار حالا حالا هم قصد خداحافظی ندارد! سایپا از سال 93 و در حالی‌که نسل سوم و جدید سراتو وارد بازارهای جهانی شده بود، مونتاژ این نسل را در 2 تیپ دنده‌ای و اتوماتیک آغاز کرد و انصافا هم مشتریان استقبال خوبی را از آن(به‌خصوص از تیپ مجهز به پیشرانه 2000 سی‌سی و گیربکس اتوماتیک‌) به عمل آوردند. نکات مثبت سراتو 2000 را  باید  طراحی ظاهری زیبا، جدی و هماهنگ‌، طراحی ‌داخلی ‌جذاب و در عین حال حساب‌شده، کشش عالی پیشرانه پرقدرت 156اسبی(با گشتاور194نیوتن‌متر در دور6300) عنوان کرد. مورد آزار‌دهنده راجع به سواری سراتو پایداری متوسط آن در مسیرها و پیچ‌های تند و سیستم تعلیق و فنربندی سفت، خشک و اسپرت آن است که پستی‌ها و بلندی‌های سطح مسیر را به اتاق منتقل می‌کند هر چند در دفع دست‌اندازهای سبک عملکرد نسبتا مطلوبی دارد. فضای پای ردیف عقب سراتو هم با توجه به ابعاد و سگمنت خودرو می‌توانست بهتر از اینها باشد. نمونه‌های وارداتی اطلس خودرو سراتو از امکاناتی نظیر سانروف دوحالته، سامانه استارت- استاپ، آینه الکتروکرومیک، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، پوشش چرم صندلی‌ها، پدال شیفتر تعویض دنده پشت فرمان بهره‌مند بودند اما نمونه‌های مونتاژی سایپا با بهره‌گیری از امکاناتی نظیر‌ تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل، فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع به همراه دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی و آینه‌های جانبی برقی راهنمادار از نظر امکانات رفاهی در مقابل سایر کره‌ای‌های لیست حرف چندانی برای گفتن ندارد. سراتو اتوماتیک در حال حاضر 91میلیون تومان فی می‌خورد.

5-رنو داستر
با پرداخت 108 میلیون تومان می‌توانید صاحب نسخه تک‌دیفرانسیل این کراس‌اوور فرانسوی-رومانیایی بشوید و با پرداخت 115 میلیون تومان می‌توانید به سراغ نمونه دو‌دیفرانسیل داستر بروید. به نسبت رده‌ای که در آن قرار دارد در آفرود‌های سبک  هم بسیار توانمند و موفق ظاهر می‌شود‌. پیشرانه 2لیتری داستر نیز قادر است تا در هماهنگی با گیربکس چهارسرعته تیپ‌ترونیک آن 135 اسب بخار قدرت و 195 نیوتن‌متر گشتاور(در دور 3750) تولید کند. داستر و سیمبل از بیخ‌و‌بن خودروهای اقتصادی و کم‌خرجی هستند و نباید از آنها انتظار آپشن‌هایی چون سانروف، کی‌لس، پوشش چرم صندلی‌ها و... را داشته باشید اما گونه چهارچرخ متحرک آن به‌عنوان فول‌ترین نمونه از امکاناتی کافی و کاربردی نظیر‌ کروز کنترل، محدود‌کننده سرعت‌، دور فرمان چرمی‌، مانیتور لمسی (‌سامانه مولتی‌مدیا)، کامپیوتر سفری، 4 ایربگ، سنسور ‌و دوربین دید عقب، بلوتوث و سامانه کنترل پایداری(ESP)بهره می‌برد. داستر برای سال 2016 یک فیس‌لیفت جزئی را تجربه کرده و شاهد تغییرات مثبتی در گرافیک چراغ‌های جلو، جلوپنجره و طرح رینگ‌ها در نمای ظاهری بوده‌ایم ‌اما فرم ‌ساده و جعبه‌ای بدنه داستر شاید برای همه خوشایند نباشد. در نمای داخلی اما جلو داشبورد جلوه‌ای قابل‌قبول‌تر و شکیل‌تر از قبل به خود گرفته هر چند اگر در ساندرو یا نسخه فیس‌لیفت لوگان نسل اول نشسته باشید، طرح رودری‌ها برای شما ناآشنا نیست.
در یک کلام باید داستر را خودرویی ساده و بی‌آلایش اما دارای کابینی جادار، خوش‌ساخت، قرص و محکم، با سواری نرم و دلچسب، ‌با مهندسی عالی وکیفیت سواری در‌خور توجه و گیربکس خوب و هماهنگ با پیشرانه دانست. هر چند شاید برای خیلی‌ها پرداخت چنین مبلغی برای این تندر قدبلند هم چندان قابل توجیه نباشد.

یاریس SD؛ آری یا نه؟
در بالا ما به ذکر 5 گزینه جایگزین اکتفا کردیم اما نباید گزینه‌های جدی و جذابی مثل رنو کپچر(که یکی از بهترین‌ها و پرفروش‌ترین‌های کلاس خودش در بازار اروپاست و از پیشرانه توربوشارژر بهره می‌برد)، سانگ‌یانگ تیوولی(که این روزها با اتکا به مشخصات فنی و امکانات رفاهی قابل توجه در کنار طراحی داخلی و خارجی بسیار خوبش و قیمت معقول به یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار تبدیل شده)و یا حتی مزدا 3FL(تیپ 4) را نیز از یاد برد.
با وجود تمامی اینها، یاریس سدان را باید گزینه ‌بسیار مناسب برای افرادی دانست که به دنبال یک خودرو سدان جمع و جور، با کیفیت، کم‌مصرف، بی‌دردسر، کم‌خرج و کم‌استهلاک و راحت هستند و حداقل  برای 4سال خودرویشان را نگه می‌دارند و همچنین کسانی که دنبال یک خودروی دوم خوب و بی‌حاشیه صرفا برای امور روزمره خود بوده و تجهیزات رفاهی برای آنها در اولویت آخر قرار دارد. شاید با حساب دو دوتا چهارتا و منطق و با نگاهی به سایر گزینه‌های مطرح شده خرید یاریس چندان درست به‌نظر نرسد اما اگر با قلب و احساستان به قضیه نگاه کنید، می‌توانید نداشته‌های یاریس را به داشته‌هایش ببخشید و از آن لذت ببرید! ‌هنوز هم برای خیلی‌ها (تویوتا سواری) ارزش پرداخت چنین مبلغی را علی‌رغم لیست نا‌کافی امکانات رفاهی دارد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو