فونیکسریمکسبهتام

جاده ایمن و تقویت فرهنگ رانندگی، شاه کلید پیشگیری از سوانح جاده ای

عصر خودرو- حوادث رانندگی و تلفات جاده ای به عنوان یکی از چالش های اجتماعی هر روز سرتیتر اخبار کشوری است و بسیاری از سرمایه های مادی و انسانی جامعه به دلیل سوانح رانندگی بلعیده می شود و مخاطرات عاطفی سنگینی را برای خانواده و جامعه به همراه دارد.

جاده ایمن و تقویت فرهنگ رانندگی، شاه کلید پیشگیری از سوانح جاده ای
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ،  بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تصادف در کنار بیماری های قلبی و عروقی از عوامل مهم در ثبت مرگ و میر کشور هستند و هرسال بر اثر سوانح ترافیکی خسارات جبران ناپذیر در حوزه انسانی به جامعه وارد می شود.

    ایران به لحاظ سوانح جاده ای و ترافیکی به عنوان یکی از کشورهای مشکل دار با موارد تصادف و مرگ و میر بالا معرفی شده است و بر اساس آمار و اطلاعات رسمی منتشر شده، این مسئله روند رو به رشد دارد که باید برای آن چاره ای اساسی بشود.
    کارشناسان و دست اندرکاران امور انتظامی، حمل و نقل و اجتماعی استان مرکزی بر این باورند که استراتژی اصولی برای مهار معضلات و کشته های ترافیکی در جاده ها، برنامه هدفمند و کارشناسی ایمن سازی فنی، تقویت سطوح فرهنگی و پیشگیرانه در جامعه و اجرای قوانین رانندگی و اعمال قانون برای رانندگان خاطی است.
    آنان افزودند: در حوزه سوانح ترافیکی سه عامل نواقص فنی راه ها، معضلات و اشکالات فنی در خودروها و خطای انسانی مطرح است که در این بین بیشترین علل تصادف های منجر به فوت را خطای انسانی و چگونگی رفتار رانندگان شامل می شود.
    سهم بالای سفرهای زمینی می تواند به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی همراه با حوادث دلخراش جاده ای باشد که شیرینی و جذابیت سفر را به کام مسافران تلخ کند و با توجه به آمار مراجع ذیصلاح در بالا بودن بخش عمده ای از تلفات جاده ای به علت واژگونی خودروها ، می طلبد در این حوزه اقدامی هدفمند و اثرگذار انجام شود.
    بررسی های راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نیز حاکی از این امر است که پراید، پیکان و وانت، نیسان، پرحادثه ترین خودروها هستند وکارشناسان امور اجتماعی معتقدند: سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ سازی ترافیکی و برجسته سازی رانندگی ایمن با هشدارهای پیشگیرانه از موضوعاتی است که می تواند در کاهش تلفات جاده ای اثرگذاری کند.
    شمار زیادی از هموطنان هرساله در تصادف های درون و برون شهری کشور جان خود را از دست می دهند و بیشترین علت سوانح مربوط به تصادفات مرتبط با عامل انسانی و راننده است، اگرچه به عوامل طراحی بد جاده ها، شرایط آب و هوایی و شرایط بدایمنی و استاندارد در وسائل نقلیه را نمی توان نادیده گرفت.
    مدیرکل امور دفتر اجتماعی استان مرکزی گفت: کاهش میزان و شدت سوانح جاده ای با افزایش فرهنگ ترافیک رابطه مستقیم دارد و سرمایه گذاری در این بخش اگرچه ممکن است زودبازده و در فرصت زمانی کوتاه نباشد اما به شکل اصولی در تغییر رفتار ترافیکی نقش دارد.
    غلامرضا فتح آبادی افزود: آمارها موید این مطلب است که بیشترین سوانح جاده ای توسط رانندگانی به وقوع می پیوندد که از سطح سواد پایینی برخوردارند و ضروری است آگاهی شهروندان در این موضوع را ارتقاء داد.
    وی اظهار کرد: تدوین رویه فنی و کارشناسی در بعاد مهندسی راه ها و تقویت نظارت بر اصول نگهداری جاده ها نیز از موضوعات کلیدی در اثرگذاری مستقیم بر کاهش تلفات و سوانح جاده ای است.
    وی گفت: سرمایه گذاری برای کیفیت بخشی به محصولات خودروسازی و افزایش ایمنی خودروها متناسب با شرایط اقلیم و جاده ها نیز می تواند در کاهش سوانح تاثیرگذار باشد.
    وی افزود: عامل فرهنگی در نداشتن حوادث جاده ای بیشترین تاثیر را دارد و برای ارتقاء این شاخصه، فرهنگ سازی باید از مهدهای کودک آغاز شود.
    مدیرکل امور دفتر اجتماعی استان مرکزی گفت: برگزاری دوره های آموزشی برای آگاهی بخشی به رانندگان پرخطر و مداومت در شرکت این دوره ها نیز از راهکارهایی است که باید با جدیت و پوشش مناسب دنبال شود.
    فتح آبادی افزود: آمارهای منتشره بیانگر آن است که یک تا 25 درصد رانندگان ماشین های سنگین به موادمخدر اعتیاد دارند و این آسیب پیامدهای مخرب خود را به صورت حوادث جاده ای نشان می دهد و باید برای این موضوع نیز چاره اندیشی اصولی شود.
    رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: کمبود منابع مالی و اعتبار ناکافی برای ایمن سازی محورهای ارتباطی از جمله عواملی است که ممکن است به حوادث جاده ای دامن بزند.
    محمدرضا یحیایی افزود: برای ایمن سازی محورهای جاده ای در استان مرکزی سالانه به 400 میلیارد ریال اعتبار نیاز است ، درحالی که اعتبار تخصیص شده راه و شهرسازی استان فقط 100 میلیارد ریال است و 80 میلیارد ریال آن نیز بدهی معوق پیمانکاران از سال های گذشته است.
    وی اظهار کرد: عمده اعتباری که استان برای ایمنی جاده ها هزینه می کند ملی است و با این رقم که حدود 100 میلیارد ریال است فقط بخش کمی از محورها ایمن سازی می شود.
    وی گفت: استان مرکزی موفق شد با استفاده صحیح از اعتبار ملی سال 93،حوادث رانندگی را تا 24 درصد کاهش دهد اما سیاستگذاری در این حوزه باید مستمر و هدفمند باشد و نظارت های جدی بر آن اعمال شود.
    یحیایی افزود: یکی از کارهای مهم در موضوع ایمن سازی محورهای ارتباطی خط کشی بین محورهای ارتباطی است که به 100 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
    وی توضیح داد: عمر این خطوط که در ایمن سازی محورها بسیار حائز اهمیت است،حداکثر 9 ماه است و کمرنگ شدن آن منجر به حوادث جاده ای می شود که جبران شدن آن ممکن نیست.
    وی افزود: تنها فعالیتی که می توان با اعتبار ناچیز در محورهای ارتباطی انجام داد، خط کشی است و در بسیاری از موارد نصب گاردریل در این محورها هزینه بر و در توان مجموعه راه نیست.
    رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت:90 درصد حوادث جاده ای این استان در محور اراک - قم - سلفچگان خروج از جاده و به علت خواب آلودگی راننده گزارش شده است که برای جلوگیری از این وقایع ناگوار فراهم کردن ایمنی در محور اصلی اجتناب ناپذیر است.
    یحیایی افزود: استان مرکزی به علت قرارداشتن در مسیر کریدور جنوب به شمال و غرب به شرق کشور، نیازمند محورهای ارتباطی ایمن و توجه جدی تر در فصل راه است و با داشتن محورهای ایمن تا 50 درصد تلفات حوادث راهنمایی و رانندگی کاهش پیدا می کند.
    وی اظهار کرد: برخی خودروهای تولیدی در داخل کشور کیفیت و مقاومت لازم را در حوادث رانندگی ندارند و همین موضوع در تصادف های شدید عاملی برای شدت بخشی به مصدومیت ها و تلفات می شود.
    وی گفت: محور بروجرد - اراک در روزهای آخر هفته ترافیک زیادی دارد و ایجاد باند دوم تردد، می تواند ترافیک 52 کیلومتر این محور را کاهش داده و به روان سازی و کاهش تصادفات بیانجامد.
    کارشناس مسئول کنترل و هماهنگی عملیات امداد جمعیت هلال احمر استان مرکزی گفت: سالانه به دلایل متعدد هزاران تصادف در محورهای ارتباطی برون و درون شهری به وقوع می پیوندد که شمار زیادی از هموطنان فوت می کنند وآسیب های زیادی را به جامعه تحمیل می شود.
    محمدرضا حسینی کیشانی افزود: مرگ سرپرست خانوار در حوادث جاده ای برای دولت و نهادهای حمایتی بسیار پرهزینه است و دیه نیز هرگز نمی تواند جبران کننده دامنه این ضایعه و آسیب برای خانواده و جامعه باشد.
    وی اظهار کرد: برای کاهش تلفات جاده برنامه ریزی در ابعاد طولانی مدت، کوتاه مدت و میان مدت ضروریست تا با مدیریت هدفمند، نسل آتی با قوانین آشنا شده و نسبت به اجرای قوانین حساس و متعهد باشند.
    وی گفت: رعایت نکات کلیدی مانند بستن کمربندی، حفظ سرعت مطمئنه و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می تواند در کاهش سوانح جاده ای بسیار موثر باشد و نیازاست اقدامات قانونی و فرهنگی اثرگذار در نهادینه شدن این اصول در ذهن رانندگان گسترش یابد.
    حسینی کیشانی افزود: برای مقابله با خطای انسانی آموزش صحیح قوانین راهنمایی و رانندگی به رانندگان ضروری است و رسانه ها باید در این نهضت پیشتاز باشند.
    وی اظهار کرد: سرمایه گذاری اندک در تولید خودروهای با کیفیت و محورهای ایمن در سال های قبل موجب شده تا در سطح محورهای ارتباطی با حجم بالا تلفات انسانی خود را نمایان کند و نیاز است که راهبردهای کارشناسی و موثر برای مهار این چالش از هم اینک کلید بخورد.
    وی گفت: نداشتن تمکن مالی شهروندان برای خرید خودروهای ایمن به مسئله تلفات جاده ای دامن زده و برخی خودروها با جولان در محورهای ارتباطی به تابوت مرگ سرنشینان تبدیل شده اند.
    کارشناس مسئول کنترل و هماهنگی عملیات امداد جمعیت هلال احمر استان مرکزی گفت: ایمن سازی محورها ، گسترش راه ها و نصب علائم هشدار دهنده در نقاط حادثه خیز برای آگاه سازی رانندگان می تواند از عمق حوادث جاده ای به نحو چشمگیری بکاهد.
    حسینی کیشانی افزود: هماهنگی خوبی در استان مرکزی بین ارگان های امدادرسان وجود دارد و این مهم باعث شده است در سال های اخیر کنترل بهتری در مدیریت ترافیکی منطقه اعمال شود.
    جانشین پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: از جمله راهکارهای کاهش سوانح جاده ای در بعد انسانی شامل ایجاد بستر فرهنگی صحیح رانندگی برای نسل بعدی، آموزش صحیح قوانین به نسل حال حاضر، قدرتمند کردن پلیس و قوانین در رابطه با اجرای دقیق قوانین و آموزش همگانی توسط رسانه ها به صورت مداوم و پیگیر است.
    سرگرد محمد امیدی افزود: ایمن کردن راه ها طبق استاندارد های جهانی، ایجاد و افزایش محورهای مواصلاتی برابر نیاز روزافزون به صورت استاندارد، گرفتن غرامت از راهسازان در تصادفات رانندگی، بازدید روزانه گشت های ایمنی راه و اصلاح نواقص به صورت روزمره نیز از موضوعاتی است که می تواند در مهار عوامل خطر ترافیکی در حوزه تاسیسات و ابنیه اثرگذار باشد.
    وی، تعیین استانداردهای جهانی برای خودروسازان و نظارت دقیق آن، گرفتن غرامت از خودروسازان در حوادث ترافیکی با منشاء نواقص فنی خودرو، نقص زدایی وسامان دادن خودروهای موجود و ناایمن، ایجاد شرایط توسعه و رقابتی با خودروسازان جهانی در کشور برای ارتقاء ایمنی خودروها از جمله راهکارهای مهار حوادث ترافیکی با منشاء وسیله نقلیه دانست.
    جانشین پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: مدیریت کاهش سرعت با کار فرهنگی، اجتماعی و علایم هشداری و همکاری رسانه ها اولویت پلیس در کاهش تصادفات است.
    سرگرد امیدی، علت اصلی بیشتر تصادفات و تلفات را سرعت غیرمجاز عنوان کرد و گفت: سرعت رابطه معناداری با تصادف دارد و هرسالی که میانگین سرعت پایین آمده آمار تصادفات نیز کاهش پیدا کرده است.
    وی اظهار کرد: علاوه بر کارهای فرهنگی و اجتماعی افزایش دوربین های کنترل هوشمند باعث کنترل خودروها و کاهش سرعت و وقوع تصادف می شود.
    وی، با اشاره به اینکه هماهنگی و همکاری خوبی بین پلیس و همه ارگان های امدادی برای احساس آرامش بیشتر مردم در وجود دارد، گفت: پلیس با مجهزکردن راه ها به دوربین های هوشمند به صورت یکپارچه درصدد مدیریت سرعت است.
    سرگرد امید افزود: جمع آوری خودروهای فرسوده و جایگزین کردن خودروهای با کیفیت و نظارت بر ورود خودروهای خارجی را از دیگر راهکارهای مقابله با حوادث رانندگی عنوان کرد.
    وی، عمده حادثه دیدگان تصادفات را عابران پیاده و موتورسیکلت سواران عنوان و افزود: نصب شبرنگ در ادوات کشاورزی، کلاه ایمنی موتورسیکلت سواران، کار میدانی و فرهنگی تاثیر زیادی در کاهش حوادث راهنمایی و راننذدگی دارد.
    وی اظهار کرد: در مردادماه امسال تلفات جاده ای با مدیریت و فرهنگ سازی در سطح محورهای ارتباطی استان کاهش یافته و در پنج ماه اول امسال یک درصد تلفات حوادث ترافیکی در استان مرکزی کمتر شده است.
    جانشین پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: این استان از لحاظ اهمیتی که در مسیر تردد کریدور شرق به غرب و برقراری پل ارتباطی شش استان همجوار دارد، با حجم ترافیک بالا ،نیازمند حمایت های خاص و داشتن امکانات مناسب برای جلوگیری از سوانح رانندگی است.
    سرگرد امیدی افزود: یکی دیگر از راهکارهای کاهش تصادفات جاده ای پس از رعایت قوانین رانندگی، افزایش تعداد محل های خدمات رفاهی در محورهای ارتباطی طولانی برای استراحت رانندگان است.
    از ابتدای امسال تاکنون 205 نفر بر اثر وقوع حوادث رانندگی درون و برون شهری در استان مرکزی جان خود را از دست داده اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو