فونیکسریمکسبهتام

طراحی صنعتی چیست و چقدر طراحی صنعتی را می‌شناسیم؟

از طراحی صنعتی تا طراحی خودرو

عصر خودرو- در دانشنامه ویکی‌پدیا از طراحی صنعتی با عنوان حرفه‌ای که با خلق مفاهیم جدید در حوزه‌های مختلف زندگی انسانی سر و کار دارد، نام برده می‌شود.

از طراحی صنعتی تا طراحی خودرو
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،شاید بتوان انقلاب صنعتی اروپا را سرمنشأ تولد یا شکل‌گیری طراحی صنعتی دانست اما به اعتقاد بسیاری از متخصصان و تاریخ‌نگاران، طراحی صنعتی همزمان با ساخت ابزار دفاعی انسان‌های اولیه نمود واقعی یافت و طی سال‌ها و قرون متمادی، توسعه یافته و با نیاز‌های منطقی و طبیعی انسان‌ها بهتر و بیشتر هماهنگ شده است. شاید بتوان طراحی صنعتی را یک روش حرفه‌ای از خلق و توسعه مفاهیم و خصوصیاتی دانست که بهینه‌سازی، عملکرد، ارزش و ظاهر محصولات و سیستم‌ها را در‌بر‌دارد. اما برای چه؟ در پاسخ باید گفت برای سود و منفعت دوجانبه تولید‌کننده و مصرف‌کننده.

    طراحی خودرو
    با این توضیح مختصر، به سراغ یکی از رشته‌ها یا شاخه‌های پرطرفدار طراحی صنعتی یعنی طراحی خودرو می‌رویم؛ شاخه‌ای که تعداد علاقه‌مندان و دوستدارانش در جهان، شاید بدون اغراق از طرفداران خود خودرو کمتر نباشد.
    ضمن اینکه در بین شاخه‌های متعدد رشته طراحی صنعتی، این طراحی خودرو است که بیشترین آمار متقاضیان ورود و تحصیل را به خود اختصاص می‌دهد به‌طوری‌که براساس آمار انستیتو آموزش عالی اتحادیه اروپا در سال‌های 2014 تا 2015، یکی از 8 رشته پر‌تقاضا در اروپا، رشته طراحی خودرو یا بهتر بگوییم، طراحی وسایط حمل‌و‌نقل
    (Transportation Design) بوده است.
    به اعتقاد برخی صاحب‌نظران و محققان صنعت خودرو و طراحی خودرو، سیر تکامل طراحی و استایل خودرو‌ها در طول زمان به 7 دوره:
    اختراع
    نوآوری
    ساخت
    پوشش بسته
    کلاسیک
    ادغام
    و مدرن
    تقسیم می‌شود که هر یک از این ادوار شاهد سبکی خاص و جذاب و البته، بدیع برای خود بوده است.

    از کالسکه بدون اسب به فورد مدل T، تا تاثیرپذیری از فرم‌های موشک و هواپیما و در نهایت تلفیق هوشمندانه فرم‌های ارگانیک و هندسی برای خلق پیکره‌های زیبا، چشم‌نواز و جذاب، همه و همه سعی در مسحور‌کردن مشتریان یا بهتر بگوییم، علاقه‌مندان خودرو داشته است؛ روندی که امروزه با دقت و وسواس عجیب و رقابتی وصف‌ناپذیر از سوی تمامی خودروسازان جهان پیگیری و انجام می‌شود.
    شاید مهم‌ترین نکته که در تمامی ادوار طراحی خودرو بسیار قابل‌توجه و البته‌ به نوعی یکسان بوده است، توجه طراحان به ایمنی، فرهنگ، شرایط و نیاز‌های بازار، جنبش‌های هنری و فناوری، به‌صورت همزمان، در سبک استایل خودرو‌ها بوده است. اما اینکه چرا تا به این اندازه خودرو و طراحی خودرو در بین علاقه‌مندان و حتی عوام مورد توجه قرار می‌گیرد، شاید ریشه در ذات این محصول صنعتی دارد.
    وسیله و مصنوعی که برخلاف دیگر ساخته‌های بشر، حرکت داشته و به نوعی جاندار محسوب می‌شود، همین تحرک و غیر ثابت بودن خودرو باعث می‌شود تا نوع نگرش افراد به آن کاملا متفاوت از دیگر دست‌ساخته‌های بشری باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو