فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۷۶۵»

کاربراتوری‌ها و سهم ۴۵درصدی در آلودگی

عصر خودرو- بحث آلودگی هوا همچنان در دستور کار شرکت کنترل کیفیت آلودگی هوای تهران قرار دارد و از این رو یکی از راه‌حل‌های پیشنهاد شده حذف خودروها و موتورسیکلت‌های کاربراتوری از سیستم حمل‌ونقل است اما باید توجه داشت تاثیرات طرح «کاهش» یکباره مشکل آلودگی هوا را برطرف نخواهد کرد.

کاربراتوری‌ها و سهم ۴۵درصدی در آلودگی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، معاینه فنی خودروها به طور مستمر و منظم یکی از دلایل تاثیرگذار در کاهش آلودگی هواست. در عین حال یکی از دلایل مخالفت با ادامه فعالیت خودروهای کاربراتوری، قابلیت تغییر و تنظیم آن است و می‌توان حتی بعد از اخذ معاینه فنی تغییراتی در سیستم ماشین اعمال کرد.
    در سال‌های گذشته تعداد خودروهای کاربراتوری در سطح شهر تهران بیشتر بود و قانون معاینه فنی متناسب با شرایط همان زمان پیش‌بینی شده است اما اکنون از 3 میلیون پلاک در تهران تنها 300 هزار خودروی کاربراتوری در شهر داریم و حدود 45درصد از آلودگی ناوگان حمل‌ونقل به عهده 10درصد خودروهای کاربراتوری است.
    در این شرایط نباید انتظار داشت مشکلات آلودگی هوای شهر تهران به یکباره برطرف شود اما زمانی که تردد خودروهای دودزا محدود شود در عمل از جذابیت تردد این خودروها کاسته می‌شود. بنابراین وادار کردن دارندگان خودرو برای داشتن معاینه فنی به طور قطع به کاهش آلودگی هوا در درازمدت کمک خواهد کرد.
    در طرح نصب فیلتر دوده بر اتوبوس‌های دیزلی شهر تهران نیز در گام نخست به شکل نمونه آزمایشی (پایلوت) برای 10 اتوبوس دیزلی فیلتر دوده نصب شد چرا که دغدغه‌هایی مانند آتش گرفتن یا سازگاری نداشتن با سوخت برای این تصمیم وجود دارد.
    اما خوشبختانه این طرح نشان داد که نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌های دیزلی بدون اشکال است و بر این اساس شرکت واحد اتوبوسرانی مناقصه خرید فیلترها را آغاز کرده است. بر اساس برآوردها حدود یک هزار و 200 دستگاه قابلیت نصب فیلتر دوده داشته و نصب فیلتر دوده بر اتوبوس‌های بسیار فرسوده ممکن نیست. بنابراین همکاری شرکت واحد اتوبوسرانی برای نصب فیلتر دوده اقدامی مفید در راستای کاهش آلودگی هوا خواهد بود و کمک فراوانی به سلامت جامعه خواهد کرد.

    سید وحید حسینی - مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو