فونیکسریمکسبهتام

گزارشی از روند همکاری ایکاپ با قطعه‌سازان ایران نشان داد

قراردادهای محدود با وجود مذاکرات گسترده

عصر خودرو- مدیرعامل ایکاپ (شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو) به تازگی از امضای نخستین قرارداد این شرکت با قطعه‌سازان ایرانی خبر داده است.

قراردادهای محدود با وجود مذاکرات گسترده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، پس از گذشت 9 ماه از امضای قرارداد مشترک میان ایران‌خودرو و پژو، خبرها حاکی از امضای قرارداد همکاری مشترک این دو خودروساز (ایکاپ) با یکی از قطعه‌سازان ایرانی برای تامین قطعات محصولات این شرکت است. اما اینکه خودروسازان برای تامین قطعات خودروهای جدید تا چه اندازه با قطعه‌سازان داخلی همکاری دارند و این تعامل دوجانبه در کدام ایستگاه خود قرار دارد، محور این گزارش است.


    مذاکره، گام نخست
    عباس صالحی، معاون فروش شرکت رینگ خودرو پارس (PKP) تنها طراح و تولیدکننده رینگ پیستون انواع خودروهای بنزینی و دیزلی در ایران و خاورمیانه در این‌باره  گفت: مذاکرات اولیه برای همکاری با قطعه‌سازان ایرانی انجام شده که محور مذاکرات بر پایه تولید رینگ نسل یورو 5 و 6 اعلام شده زیرا موتورهای جدید به این سمت در حال حرکت هستند.
    وی ادامه داد: موتور «ای‌سی5» نخستین موتوری است که ایران‌خودرو شروع به کار کرده و باید بتواند استانداردهای یورو5 و 6 را پاس کند.
    او گفت: در حال حاضر این موتور در مرحله پژوهش و مطالعه قرار دارد و تا پایان سال 95 نمونه‌سازی و تا پایان سال 96 جایگزین موتورهای «تی‌یو5» می‌شود.
    این فعال صنعت قطعه همچنین به تامین رینگ موتور ای‌سی5 از سوی شرکت رینگ خودرو پارس اشاره کرد و گفت: کشور به سمت موتورهای یورو4 حرکت کرده و اگر موتوری دارای یورو4 نباشد شماره‌گذاری نمی‌شود. در این‌باره ایران‌خودرو در حال مذاکره بوده اما هنوز قراردادی در این زمینه منعقد نشده است.
    وی درباره تامین رینگ موردنیاز خودروهای جدید پژو ازجمله 301، 208 و 2008 نیز عنوان کرد: در حال حاضر بحث داخلی‌سازی رینگ این خودروها مطرح نیست بنابراین برای تامین آنها با این شرکت صحبتی نشده اما موتور ای‌سی5 موتور جدیدی است که طراحی مشترک ایران‌خودرو و شرکت پژو است.


    ابهام 20 و 40درصدی
    محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در این زمینه گفت: قرار است تنها 20درصد خودروها داخلی‌سازی شوند که به‌طور قطع تعداد قطعات محدود بوده و گسترده نیست. بنابراین مذاکرات برای تامین قطعات در گام نخست به شکل گسترده آغاز شده اما قرارداد جدی تاکنون منعقد نشده است.
    وی افزود: از آنجا که انعقاد قراردادها از امور محرمانه شرکت‌ها به شمار می‌رود، رسانه‌ای نشدن قراردادهای قطعه‌سازان طبیعی است.
    او ادامه داد: از آنجا که به‌دلیل رقابت موجود در صنعت قطعه معمول نیست حتی قطعه‌سازان درباره قراردادهای خود با دیگر همکاران صحبت کنند اگر قراردادی منعقد شده باشد، کسی آن را به‌صورت شفاف اعلام نخواهد کرد.
    نجفی‌منش در پاسخ به این پرسش که آیا داخلی‌سازی برای ساخت مدل‌های 301 و 208 نیز با 20درصد آغاز می‌شود، عنوان کرد: از آنجا که اطلاعات در این‌باره رسانه‌ای نشده در نتیجه در جریان موضوع قرار نداریم و باید از خود کارشناسان شرکت‌های خودروساز پرسیده شود.
    انعقاد قرارداد با قیمت هدف
    سعید صبوری، عضو هیات‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور که یکی از همکاران شرکت ایران‌خودرو نیز به‌شمار می‌رود در این‌باره گفت: تاکنون برای انعقاد قرارداد جدید صحبتی نشده اما شنیده می‌شود مذاکراتی با دیگر قطعه‌سازان انجام و قراردادی منعقد شده است.
    وی توضیح داد: به‌طور معمول ابتدای قرارداد بین دو طرف مذاکره می‌شود و سپس با ارزیابی نهایی و رسیدن به قیمت‌های هدف، قراردادها منعقد می‌شود.
    صبوری درنهایت گفت: از اینکه با قطعه‌سازی قرارداد بسته شده یا نه، اطلاعی نداریم و معمول این است که ابتدا قطعات سی‌کی‌دی وارد و به‌تدریج ساخت داخل شود.

     


    ارزیابی توان و قابلیت‌ها
    در ادامه رضا رضایی، نایب‌رییس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: مذاکرات برای تامین قطعات خودروهای جدید 301، 208 و 2008 در حال انجام است و 20درصد داخلی‌سازی در گام نخست شامل داشبورد و تزئینات داخلی می‌شود که در حال مذاکره با سازندگان داخلی هستند و پس از ارزیابی با بهترین قیمت ارائه و قراردادها منعقد می‌شود.
    مدیرعامل شرکت آذین خودرو توضیح داد: در مراحل مختلف سنجش، قطعه‌سازان از نظر مهندسی، دانش فنی، ماشین‌آلات و... موردارزیابی قرار می‌گیرند و بررسی می‌شود که آیا قابلیت ساخت قطعه موردنظر با کیفیت موردانتظار وجود دارد یا خیر که تمام این موضوع‌ها نیاز به آدیت دارند.
    رضایی عنوان کرد: در حال حاضر تنها مذاکرات انجام شده و بعد از ارزیابی نهایی باید منتظر انعقاد قراردادها باشیم.
    آغاز همکاری‌ها با قطعه‌سازان اصلی
    آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور در ادامه در زمینه وضعیت شرکت مورد مدیریت خود و انعقاد قرارداد برای همکاری با ایکاپ اظهار کرد: از آنجا که تولیدات این شرکت در مرحله نخست جزو 40درصد یا به عبارتی 20درصد داخلی‌سازی قرار ندارد و قطعه نیمه‌ساخته است که تحویل یکی دیگر از قطعه‌سازان می‌شود و آنها قطعه تکمیلی را در اختیار خودروسازان قرار می‌دهند، بنابراین مذاکراتی برای انعقاد قرارداد انجام نداده است.
    وی به جلسه مشترک ایران‌خودرو و ساپکو با قطعه‌سازان اشاره کرد و گفت: در این نشست اطلاعات موردنیاز در اختیار قطعه‌سازان مرتبط مستقیم قرار گرفت و خلأ اطلاعاتی که درباره پروژه‌های جدید وجود داشت برای قطعه‌سازان مستقیمی که با این شرکت کار می‌کنند تا اندازه‌ای رفع و روشنگری شد.
    مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی پروزن افزود: بر اساس برنامه ایران‌خودرو و با هماهنگی انجمن‌های قطعه‌سازی در یک یا 2 ماه آینده جلسه‌ای برای تمام زنجیره تامین برگزار خواهد شد و برنامه آینده این شرکت برای داخلی‌سازی قطعات مدل‌های جدید به‌طور کامل تشریح می‌شود.
    با توجه به آنچه تاکنون رخ داده به نظر می‌رسد در ابتدای راه بیشتر قطعات خودروهای جدید قرار است از سوی کشورهای مادر تامین شود و در ادامه با ارزیابی توان و ظرفیت دانشی قطعه‌سازان داخلی، برای ادامه تولید قراردادها منعقد شود. امید است داخلی‌سازی قطعات در سال 96 حداقل با 40درصد آغاز شود زیرا دیرکرد آن نه به سود خودروسازان است و نه قطعه‌سازان.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط