فونیکسریمکسبهتام

کدام خودروها با استاندارد یورو ۵ تولید خواهند شد؟

عصر خودرو- سال آینده در حالی خودروسازان ملزم به رعایت استاندارد آلایندگی یورو ۵ در محصولات تولیدی خود هستند که به گفته برخی مسوولان دو خودروساز بزرگ کشور، این الزام تنها در مورد محصولات جدید صدق می‌کند و محصولات فعلی اجازه تولید با استاندارد یورو ۴ را خواهند داشت.

کدام خودروها با استاندارد یورو ۵ تولید خواهند شد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، مصوبه دولت و محیط‌زیست مبنی‌بر الزام خودروسازان به تامین استاندارد یورو 5 در شرایطی است که به اعتقاد کارشناسان محصولات فعلی خودروسازان به‌دلیل قدیمی بودن پلت‌فرم قابلیت اخذ استاندارد آلایندگی یورو 5 را نخواهد داشت. هر چند از خرداد 92 شماره‌گذاری خودروهای یورو 2 ممنوع و تمام خودروهای تولید داخل ملزم به رعایت استاندارد یورو 4 شدند، اما تا اوایل همان سال تنها 30 درصد از خودروها موفق به اخذ استاندارد یورو 4 شدند و 70‌درصد مابقی به‌دلیل قدیمی بودن نتوانستند با استاندارد یاد شده انطباق پیدا کنند. به هر حال با مساعدت سازمان حفاظت از محیط زیست در شرایطی تمام خودروها توانستند مجوز شماره‌گذاری بگیرند که با مصوبه دولت سال 96 خودروها باید طبق استاندارد یورو 5 تولید شوند. در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو عنوان می‌کند که خودروسازان با محصولات فعلی قادر به اخذ این استاندارد نخواهند بود، مگر اینکه از تولید برخی محصولات فعلی خود صرفنظر کنند.

    بر همین اساس به‌نظر می‌رسد که خودروهای پرتیراژ کشور قابلیت اخذ استاندارد یورو 5 را نخواهند داشت و با استاندارد یورو 4 به حیات بلند مدت خود ادامه خواهند داد. اما یکشنبه گذشته در برنامه پایش همین موضوع مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر کارشناسان قرار گرفت؛ به‌طوری‌که حسن قره‌ای، قائم‌مقام رئیس مرکز مطالعات و استراتژیک سایپا در مورد الزام خودروسازان با تامین استاندارد یورو 5 از ابتدای سال آینده تاکید کرد که مصوبه دولت و محیط‌زیست مبنی‌بر الزام خودروسازان به تامین استاندارد یورو 5 فقط برای محصولات جدید است و محصولات قبلی با استاندارد یورو 4 اجازه تولید خواهند داشت. وی همچنین در این برنامه بر ادامه تولید پراید به‌دلیل استقبال مردمی تاکید کرد. دیگر مهمان این برنامه کیوان وزیری، قائم‌مقام معاونت طراحی و توسعه ایران خودرو بود که وی نیز عنوان کرد براساس قانون آلایندگی که مصوبه هیات دولت است و ابلاغ آن توسط سازمان محیط‌زیست انجام‌شده برنامه یورو 5 برای محصولات جدید با پلت‌فرم جدید است. براساس همین مصوبه تولید محصولات کنونی تا دو سال آینده می‌تواند ادامه پیدا کند.وی همچنین تولید خودروهای یورو 5 را فاقد زیر ساخت‌های لازم از سوی دولت خواند و تاکید کرد اکنون روزانه 75 میلیون لیتر سوخت یورو 4 نیاز داریم که طبق اعلام رسمی فقط یک‌سوم بنزین کنونی یورو 4 است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو